Valmentajakoulutus

Kerhojen valmentajille tarkoitettua valmentajakoulutusjärjestelmää kehitetään Valo ry:n, Suomen Olympiakomitean ja Suomen Valmentajien lajiliitoille suunnatun valmentaja- ja ohjaajakoulutuksen kehittämistyön mukaisesti.

Valmentaja- ja ohjaajakoulutuksen kaikille lajeille yhteiset sisällöt on jaettu jokaisella tasolla (tasoilla 1-3) kolmeen sisältöalueeseen:

1. Valmentajana ja ohjaajana toimiminen
  2. Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet
  3. Eettinen ja terveyttä edistävä valmennus ja ohjaus (katso myös liite 2, Terveyden edistäminen ja hyvinvointi valmennuksessa ja ohjauksessa: käsitteiden määrittelyä)

Taso 1 on suunniteltu niin, että se toimisi mahdollisimman monelle valmennuksesta ja ohjauksesta kiinnostuneelle. Laajemmasta koulutuksesta kiinnostuneet voivat jatkaa tasoille 2 ja 3 sekä 4 ja 5, jotka vastaavat ammatillista ja korkeakoulutasoista koulutusta. Tasojen 1-3 koulutuksesta vastaavat lajiliitot yhteistyössä mm. aluejärjestöjen ja urheiluopistojen kanssa.

SML:n valmentajakoulutus muodostuu toistaiseksi vain tasosta 1 ja koulutus sisältää 3 jaksoa. 1. jakso toteutetaan yhteistyössä Ratsastajainliiton sekä AKK-Motorsportin kanssa ja sisältää kaikille lajeille yhteistä tietoa ihmisen fysiologiasta ja valmentamisesta sekä lajianalyysiä. 2. jakso keskittyy lajitekniikkaan, lajiominaisuuksien analysointiin ja lajivalmentamiseen.

Kaikista SML:n järjestämistä valmennuskoulutuksista ilmoitetaan kerhotiedotteissa sekä verkkosivuilla aina ilmoittautumisten auettua. Lisätietoja tulevista valmennuskoulutuksista saa SML:n verkkosivuilta ja toimistolta valmennuspäällikkö Tomi Konttiselta.

Tomi Konttinen
valmennuspäällikkö