SML:n historia

Moottoriliiton historiaa

Maailman rauhoittumisen ja yhteiskunnallisten olojen vakiintumisen seurauksena 1920-luvun alussa alkoi Suomessakin liikenne hiljalleen motorisoitua. Kuvaan kuuluivat oleellisina myös moottoripyörät, vaikkei niitä vielä tällöin maassamme kovin runsaasti ollutkaan. Merkittävä osa silloisista moottoripyöristä oli pääkaupungissa. Niinpä siellä koettiinkin moottoripyörien lukumäärä paljon tuntuisena.

Oli siis aivan luonnollista, että keskustelu jälleen virinneen moottoripyöräurheilumme järjestäytymisestä uudelleen tapahtui nimenomaan Helsingissä. Sen moottorimiespiireillä oli sitä paitsi liike- ynnä muiden asioiden yhteydessä ollut vilkkain kosketus muihin pohjoismaihin, joissa jo toimivat moottoripyöräurheilun itsenäiset keskusjärjestöt. (Sveriges Motorfederation oli perustettu 1913, Danmarks Motor Union 1914, Norsk Motorklubb 1916.)

Moottoripyörän omistaminen oli vielä 1920-luvun alun Suomessa varakkaiden yksinoikeus

Niinpä ei ollut mitenkään hämmentävää, että moottoripyöräurheilun keskusjärjestön perustamista valmistellut kokous oli elokuussa 1921 kutsuttu kokoon Helsingin hienoimman hotellin, Kämpin, juhlahuoneistoon. Sehän oli kappale 1920-luvun helsinkiläisten liikemiesten, upseerien ja kouluoppineiden maailmaa. Ja juuri siellä tämä järjestö sitten puoli vuotta myöhemmin syntyikin. Historiallinen päivä oli tiistai 21.2.1922.

Kokouksesta laaditun pöytäkirjan ensimmäinen pykälä (1. (section) kuului seuraavasti:
"Lyhyen keskustelun jälkeen päätettiin yksimielisesti perustaa moottoripyöräklubi toimialueenaan koko maa. Klubi nimeksi määrättiin Suomen Moottoripyörä Klubi - Finlands Motorcykel Klubb ja klubin nimenlyhennykseksi MK. Kotipaikkana tulee olemaan Helsingin kaupunki". Klubin tulevaa toimintaa hahmoteltaessa tehtiin periaatepäätös muun muassa siitä, että oikeus alaosastojen perustamiseen käsittäisi, kuten edellä oleva ensimmäinen pykälä itse asiassa edellyttikin, koko maan.

Klubin sääntöön ensimmäinen pykälä oli oleellisin, siksi se julkaistakoon myös tässä: "Yhdistyksen, jonka nimenä on Suomen Moottoripyöräklubi - Finlands Motorcykel Klubb (MK) ja kotipaikkana Helsingin kaupunki, tarkoituksena on koota Suomen moottoripyöräilijät ja moottoripyöräilyn harrastajat yhtenäisenä järjestönä edistämään moottoripyörän käyttöä ja levenemistä maassa, samalla huomioon ottaen sekä yhteisön että yksityisten edut. Tässä mielessä klubi ryhtyy muun muassa toimenpiteisiin ajanmukaisten lakimääräysten saamiseksi moottoripyöräliikennettä varten, kuten parannettuun teiden kunnossapitoon ja siihen liittyviin asioihin nähden, sekä moottoripyörän oikean huolellisen käyttämisen suhteen yleisöön nähden, kuin myös moottoripyörä-urheiluharrastuksen kohottamiseksi kilpailuja järjestämällä". Kansainväliseen moottoriliittoon MK liittyi heti 1922.

Moottorikelkkailu tuli liiton ohjelmaan 1960-luvulla. Ensimmäiset Suomen mestaruuskilpailut ajettiin vuonna 1969.