ADT tiedottaa: Higenamiini ja ravintolisät

25.8.2017

Higenamiini

Higenamiini (C16H17NO3), joka tunnetaan myös nimellä norkoklauriini on tietyissä kasveissa esiintyvä yhdiste. Higenamiini kuuluu Maailman antidopingtoimisto WADAn kielletyt aineet ja menetelmät urheilussa -luetteloon, ryhmään ”S3. β2-agonistit”. Tämän ryhmän aineita analysoidaan dopingtestissä sekä kilpailussa että niiden ulkopuolella.

Higenamiinia markkinoidaan lievänä piristeenä, astmaan vaikuttavana aineena sekä ”rasvanpolttajana”. Tutkimusnäytöt vaikutuksista ihmisillä ovat kuitenkin melko vähäisiä. Suomessa higenamiini ei ole lääkkeenä käytössä ollenkaan.

Higenamiinia saattaa esiintyä joissain ravintolisissä (muun muassa Tinospora crispa -kasvivalmisteissa). Ravintolisät ovat elintarvikkeita, joiden tarkoituksena on täydentää terveen ihmisen normaalia ruokavaliota. Niiden käyttöön liittyy dopingrikkomuksen riski, koska ne voivat sisältää urheilussa kiellettyjä aineita. Joidenkin ravintolisien ainesosat ovat tuntemattomia eikä kaikkia aineosia aina mainita tuoteselosteessa.

Suomen urheilun eettinen keskus SUEK ry/Suomen antidopingtoimikunta ADT pystyy antamaan tietoa vain myyntiluvallisista lääkevalmisteista, joiden sisältöä lääketehtaat ja viranomaiset tutkivat ja valvovat tarkasti. Urheilijan ei tulisi käyttää mihinkään tarkoitukseen ravintolisiä pyrkimättä varmistumaan ensin niiden koostumuksesta, joskin käytännössä on mahdotonta osoittaa jokin tuote täysin turvalliseksi. Maailman antidopingsäännöstön mukaan ravintolisistä saatu positiivinen testitulos tulkitaan dopingrikkomukseksi riippumatta siitä, onko tuoteselosteessa maininta kielletyistä aineista vai ei tai onko jokin taho myöntänyt tuotteelle antidopingsertifikaatin. Urheilija itse on vastuussa tuotteen käytöstä ja mahdollisesta positiivisesta testituloksesta.

Suomessa oli viime vuonna muutamia higenamiinista aiheutuneita dopingrikkomuksia.

SUEK
25.8.2017