19.4.2016
Snowcrossin lajiparlamentti järjestettiin 15.04.2016
Lajiparlamentti pidettiin Levillä perjantaina 15.04. Parlamentissa oli mukana kolme lajiryhmän edustajaa; Tomi Ahmasalo, Heikki Aitto-oja ja Kati Muotka. Kilpailijoita ja kilpailijoiden edustajia oli paikalla 24.
Lajiparlamentissa keskusteltiin uusista ehdotuksista ja muutoksista.
Lajiryhmä käy läpi kaikki käsitellyt asiat ja vahvistaa muutokset myöhemmin.
Lajiparlamentissa julkistettiin kauden 2017 Semi pro ja Pro luokitellut ajajat. Pro -luokkaan nostettiin Semi pron kauden 2016 viisi parasta kilpailijaa. Yksi kilpailija tiputettiin Pro -luokasta Semi Pro -luokkaan.
Pro -luokitellut ajajat
Pihlaja Aki
Herten Viktor
Karjalainen Eetu
Loukko Juuso
Juujärvi Risto
Tynkkynen Jere
Tiisler Kaur
Määttä Matti
Hietalahti Jarno
Heikkala Aleksi
Piikkilä Jani
Pulkkinen Janne
Saarelainen Kalle
Alatalo Olli
Hurskainen Juha
Pieti Puhakka
Osmo Mikko
Huttunen Sami
Laakkonen Jonas
Kiviniemi Ossi
Ylä-Onnenvuori Roy
Kumpulainen Niki
Semi Pro –luokitellut ajajat
Väätäjä Mikko
Aho Niko
Perttula Aleksi
Forsel Tom
Laitinen Tomi
Sirkka Alex
Haapamäki Juha
Koskela Olli
Salo Henri
Virmakoski Juho
Ruotsalainen Lasse
Beranger Toni
Polvinen Pietu
Keskiaho Joonas
Pellonpää Lauri
Rimali Ville
Syrjämäki Juha
Hyvönen Antti-Jussi
Heiskanen Atso
Aikio Ville
Hekkala Jani
Komulainen Joni
Hottinen Jesse
Forsell Frans
Ottelin Osku
Takkinen Henri
Aikio Jonas
Härkönen Hannu
Rajajärvi Feetu
Reinikainen Lauri
Salminen Tero
Kurkela Pasi
Posti Topi
Honkanen Tony
Alatalo Pekka
Sonkamuotka Jomi
Hyvärinen Oskari
Jos kilpailijoilla on perusteita muuttaa omaa luokitteluaan, voi kilpailija ottaa suoraan yhteyttä lajiryhmään ja esittää perustelunsa muutokselle. Semi Pro luokkaan luokitellut juniorit voivat edelleen ajaa junior -luokkaa, mikäli heidän ikä mahdollistaa sen. 16 -vuotiaat juniorit on myös luokiteltu Semi Prohon, jotta he eivät voi osallistua kauden aikana harraste -luokan kilpailuun.
Todettiin, että kilpailijamäärä on kasvanut tälle kaudelle yhteensä 141 kilpailijaan. Viime kaudella kilpailijoita oli yhteensä 134.
Keskusteltiin myös ensi kaudelle Suomen Cupin arvosta seuraaviin luokkiin; Juniorit 11-14, Juniorit 14-16 sekä naiset. Semi Pro luokassa ajetaan Sinisalo Challenge nimellä, jossa sarjan pääyhteistyökumppani tarjoaa viidelle parhaalle palkinnot vuosittain. Kilpailijoiden palautteen mukaan sarja voidaan pitää Sinisalo Challengena ilman Suomen Cupin arvoa, koska tavarapalkinnot houkuttelevat enemmän kuin Suomen Cup arvo. Suomen Moottoriliiton alaisissa Suomen Cup ja SM -kilpailuissa, sarjaa ei voi nimetä pääyhteistyökumppanin mukaan, jolloin on valittava halutaanko sarja ajaa kansallisina kilpailuina ja nimetä yhteistyökumppanin mukaan tai ajaa Suomen Cup sarjaa.
Sääntömuutoksena ehdotettiin, että Pro tai Semi Pro-luokan kilpailuihin viitenä edelliskautena osallistunut ajaja ei saa osallistua harrasteluokan kilpailuihin. Myös Enduron A-luokitellut ajajat eivät saisi osallistua harrasteluokan kilpailuihin.
Harkittiin veteraanien ikärajan pudottamista 35 vuoteen. Samalla voitaisiin tehdä toinen veteraaniluokka, jonka ikäraja olisi 45 tai 50 -v.
Muutoksella pyrittäisiin houkuttelemaan lisää veteraaniluokkaan kilpailijoita. Asiasta tulee keskustella vielä nykyisten veteraanikuskien kanssa ja miettiä mikä olisi oikea ratkaisu luokkien ikärajojen suhteen.
Pro Open asiasta keskusteltiin ja päätettiin odottaa FIM kevätkokouksen päätöstä yhden pakoputken säännöstä. Jos FIM muuttaa ensi kaudelle MM-säännöt ajettavaksi yhden putken openilla, seuraa Suomi tätä sääntöä ja SM-sarja voidaan ajaa Pro luokalla samalla säännöllä. Asiasta tiedotetaan välittömästi FIMin päätöksen tultua.
Semi Pro luokan A-finaalin kilpailijoiden määräksi suunniteltiin 15 kilpailijaa. 15 parasta aika-ajoista pääsee A-finaaliin ja loput kilpailijat ajavat B-finaalissa.
Keskusteltiin myös lähdössä takariviin laittamisesta. Alustavasti sovittiin, että Pro -luokassa eturivissä olisi 15 kilpailijaa aika-ajon paremmuusjärjestyksessä ja takarivissä 5 kilpailijaa. Semi pro -luokassa eturivissä olisi 10 kilpailijaa ja takarivissä 5 kilpailijaa.
Lähtöpaikan kriteereihin tehdään myös tarkennuksia sääntökirjaan.
Kilpailijat ehdottivat, että on mahdollista korottaa kilpailumaksuja, jos se helpottaa kilpailunjärjestäjän taloutta.
Keskusteltiin yhdestä stadioncrossin Suomen Mestaruudesta.
Stadioncrossiin tehdään erillinen ohjeistus sääntöihin ja se ajetaan vuosittain kerrasta poikki systeemillä yhdellä paikkakunnalla.
Stadioncrossissa ajaa vain Pro -luokitellut kilpailijat.
Ensi vuodelle tarkennetaan kilpailuaikataulua ja määrätään SM-kisoissa noudatettavaksi aina samaa aikataulua. Veteraanien ja harrasteluokan finaalia lyhennettäisiin mahdollisesti 7min + 2 kierrokseen.
Kaksipäiväiset kilpailut saivat positiivista palautetta ja niitä toivottiin lisää. Kaksipäiväisessä kilpailussa voidaan hyödyntää rata kahtena päivänä ja kilpailijat saavat samalla reissulla kaksi kisaa.
Myös kilpailunjärjestäjä voi neuvotella itselleen helpommin yhteistyökumppaneita, kun alueelle jää enemmän yöpyjiä.
Ratojen pituuksista ja leveyksistä keskusteltiin. Nyt kilpailuja saatu näyttäville paikoille ja radat ovat aiempaa lyhkäisempiä. Pyritään myös leventämään kaikkia ratoja, sillä lyhyellä radalla leveys mahdollistaa helpommin ohitukset ja vaaratilanteet vähenevät.
Kaikkiin lajiparlamentissa keskusteltuihin asioihin voi antaa palautetta suoraan lajiryhmälle. Päätökset sääntömuutoksista tehdään kevään aikana ja julkistetaan viimeistään ensi syksynä.
Lajiryhmään voi ottaa yhteyttä ja antaa palautetta läpikäydyistä asioista
Kati Muotka, 040-5588076, kati(at)muotka.com
Tomi Ahmasalo, 0400-907258, tomi.ahmasalo(at)pp.inet.fi
Heikki Aitto-oja, 040-7606637, heikki.aittooja(at)gmail.com
Ari-Pekka Mäkitalo, 044-0695530, kakemakitalo(at)gmail.com