Cross Countryn SM-mitalit selvityksen alla

29.10.2015

Suomen Moottoriliiton lajien johtoryhmä tekee parhaillaan töitä ratkaistakseen julkisuudessa puhuttaneiden cross countryn SM-mitaleiden lopullisen kohtalon. Lajin SM-sarja päättyi toissa viikonloppuna Säkylässä, jonka jälkeen paikan päällä julkistettiin SM-mitalistit ja jaettiin palkintorahat edellisinä vuosina käytössä olleen pistelaskutavan perusteiden mukaisesti.

Moottoriliiton virallisissa säännöissä lajin pistelaskujärjestelmäksi on ilmoitettu brutto -1, joka tarkoittaa, että kaikista kuljettajan ajamista kilpailuista huonoin lasketaan pois virallisista loppupisteistä. Säkylässä ilmoitetuissa tuloksissa oli kuitenkin huomioitu kaikki ajetut kilpailut ja näin ollen järjestys oli eriävä Moottoriliiton laskemien virallisten tulosten kanssa.

- Suomen Moottoriliiton lajien johtoryhmä selvittää parasta aikaa kaikkia faktoja asian osalta ja tekee sen perusteella ratkaisuesityksen hallitukselle päätettäväksi. Tapahtumien kulku kokonaisuudessa tulee olemaan ratkaiseva tekijä päätöstä tehdessä. On todella valitettavaa, että tällainen harmittava asia on tapahtunut ja toivonkin, että asian lopullinen ratkaisu on urheilullinen ja oikeudenmukainen, SML:n toimitusjohtaja Kurt Ljungqvist selventää tilannetta.

Lajiryhmien johtoryhmä valmistelee esityksen hallitukselle, jonka tavoite on tehdä lopullisen päätöksen SM-mitalien kohtalosta niin pian kuin mahdollista. Selvyys tilanteeseen on tarkoitus saada ensi viikon loppuun mennessä.