KiSS Varkaus kovassa seurassa sijoittuen kolmen parhaan joukkoon FIMin 2016 ympäristöpalkinto ehdokkaana

29.11.2016

Varkaus Racing Teamin tänä kesänä pidetylle U-21 Speedway kilpailulle haettiin KiSS tunnusta. KiSS on lyhenne sanoista Keep it Shine and Sustainable. Projektin tarkoituksena on kehittää ympäristönäkökulmia moottoriurheilussa, edistää luonnonsuojelua sekä jakaa tietoa kestävästä kehityksestä eri lajien parissa toimiville ihmisille. Varkauden KiSS projektin kantavina teemoina olivat Saimaan luonto, kierrättämällä rakennettu radan ympäristö ja kierrätys.

Kilpailu toteutettiin perhetapahtumana, johon oli vapaapääsy. Varkauden radalla oli jo aiemmin tehty hyvää pohjatyötä ympäristöasioiden edistämiseksi kilpailuissa ympäristöpäällikkönä toimineen Juha Rantalan toimesta. Koko rata-aluetta on kehitetty yhteistyössä Warkauden kaupungin kanssa vuosia.

Kesän kilpailuun koko radan kierrätysjärjestelmä uusittiin kartoittamalla kierrätettävät materiaalit ja hankkimalla niille asianmukaiset jäteastiat. Toimivan jätteiden keräyksen ansiosta rata-alue on pysynyt siistinä kilpailun jälkeenkin, eikä vapaaehtoisten arvokasta aikaa tarvitse enää käyttää ympäristön siistimiseen. Siisteys lisää siisteyttä!

Kattia Hernandez, FIMin kestävän kehityksen komission johtaja kiteyttää tämän vuoden kilpailun tason näin;
”Tämä vuosi on ollut erityinen, sillä olemme saaneet mukaan kilpaluun erittäin tasokkaita ehdokkaita kolmelta eri mantereelta ja eri moottoriurheilulajeista. Lisäksi tänä vuonna osallistuvia projekteja tutki huipputason asiantuntijoiden riippumaton tuomaristo. Voittajan valitseminen on vaikeutunut, koska joka vuosi taso paranee eri aloilla. Mukaan saadaan enemmän ammattitaitoisia ja innovatiivisia ihmisiä ja tietoisuutta. Kaikki hankkeet olivat erittäin hyviä omilla osa-alueillaan ja meidän oli vaikea löytää selvää voittajaa. Tänä vuonna ja päädyimme antamaan kolme ensimmäistä sijoitusta: Varkaus Racing Team, Mugello Circuit ja voittaja Circuit de Barcelona Catalunya. Kiitos kaikille osallistumisesta, olemme hyvin ylpeitä teistä ja rohkaisemme jatkamaan työtänne ja huippuosaamista.”

KiSS Varkaus työryhmä Sakke Häyrinen, Teija Piirto, Karita Krooks ja Aarne Mustonen

kiittävät saamastaan tunnustuksesta.

Varkaus Racing Team ja KiSS projektin puolesta,