Moottoriurheilun ympäristöpalkinnot jaettu

12.1.2016

Alastaro Circuit ja Espoon Moottorikerho ry voittivat historian ensimmäiset AKK Motorsport ry:n ja Suomen Moottoriliitto ry:n jakamat ympäristöpalkinnot.

AKK Motorsport ry ja Suomen Moottoriliitto ry huomioivat vuotuisissa mitaligaaloissaan nyt ensimmäistä kertaa ympäristön hyväksi tehdyt työt. Moottoriliitto palkitsi marraskuussa omassa juhlassaan vuoden ympäristötekona Espoon Moottorikerhon ja AKK puolestaan viime viikonloppuna Jyväskylässä järjestetyssä gaalassaan Alastaro Circuitin.

Espoon Moottorikerhon ympäristöteon taustalla on vuosia jatkunut pitkäjänteinen työ motocrossin ja enduron melutasojen alentamiseksi. Työn vaikutukset eivät rajaudu ainoastaan paikallistasolle, vaan sillä on onnistuttu muuttamaan laajemminkin lajin toimijoiden ympäristökäytäntöjä haitankärsijöitä ja ympäristöä hyödyttävällä tavalla. Ympäristöteolla on myönteisiä vaikutuksia myös lajien yleiseen yhteiskunnalliseen hyväksyttävyyteen hyödyttäen kaikkia toimijoita.

Alastaro Circuit puolestaan sai viime vuonna lainvoimaisen ympäristölupapäätöksen pitkän taistelun jälkeen. Lupa on osoitus siitä, että monipuolista toimintaa harjoittava moottoriurheilukeskus voi toimia ympäristön kannalta hyväksyttävällä tasolla.

Voittajat saivat 1 000 euron rahapalkinnon sekä ”Vuoden 2015 Moottoriurheilun ympäristöpalkinto” -diplomin. Hakemukset käsitteli puolueeton tuomaristo, johon kuuluivat ympäristöministeriön ylitarkastaja Markus Tarasti, Helsingin kaupungin ympäristökeskuksen ympäristötarkastaja Juha Korhonen, AKK:n olosuhdetyöryhmän puheenjohtaja Paavo Aaltonen sekä Suomen Moottoriliiton ympäristöryhmän puheenjohtaja Nita Korhonen.

Moottoriurheilun kattojärjestöt tulevat myös jatkossa panostamaan ympäristön huomioimiseen entistä enemmän, jotta moottoriurheilusta tulisi yhteiskunnallisesti hyväksyttävämpää. Vuoden 2016 Moottoriurheilun Ympäristöpalkinto -haku käynnistetään syksyllä.

SML ry

Kuva: Tero Vuorinen