Runsaslukuinen joukko kokoontui Vantaalla - liiton uusi suunta painottaa viihtyvyyttä

29.10.2015

Suomen Moottoriliiton syksyn lajipäivä järjestettiin viime lauantaina Vantaalla Airport Rantasipi Congress Centerissä. Neljättä kertaa nykyisessä muodossaan järjestetty lajipäivä keräsi runsaslukuisen osallistujajoukon, kun paikalla oli kaikkiaan 140 edustajaa seitsemästä eri lajista.

Lauantaina Vantaalla kokoontuivat enduron ja cross countryn, motocrossin, trialin, road racingin, supermoton sekä ratalajien edustajat.

Päivä käynnistyi Suomen Moottoriliiton hallituksen puheenjohtajan Tapio Nevalan puheenvuorolla. Nevala kertasi kuulijoille lajipäivien tarkoituksen ja liiton arvot. Lajipäivien pääprioriteettina oli koota eri lajien ja liiton organisaation toimijat yhteen sekä käydä avointa keskustelua niin omien lajiryhmien sisällä kuin yleisellä tasolla.

Nevala muistutti puheenvuorossaan, että Suomen Moottoriliitto haluaa tulevaisuudessa korostaa entistä enemmän myös muiden kuin kilpa-ajajien viihtymistä moottoriurheilun parissa. Nevala totesi, että moottoriurheilun harrastamisesta ja seuraamisesta on tarkoitus saada elämyksiä ja nautintoa. Tavoitteena on taata ihmisten viihtyvyys, oli sitten harrastaja, kilpailija, toimitsija tai katsoja.

Nevalan alkupuheen jälkeen lajit jakaantuivat omiin kokoustiloihinsa ja käsittelivät lajien sisäisiä asioita. Seuraavassa yhteisessä osuudessa SML:n valmennuspäällikkö Tomi Konttinen ja valmentaja Marko Tarkkala esitelmöivät aluevalmennusprojektin tiimoilta. Konttinen kävi läpi muun muassa urheiluseurojen visioita moottoriurheilun ulkopuolelta, urheiluseuratoiminnan perusteita sekä esitteli Suomen Moottoriliiton uuden kerhoille kohdennetun aluevalmennusprojektimallin, jonka operatiivisesta toteutuksesta Tarkkala on vastannut.

Voit tutustua uuteen aluevalmennusmalliin oheisesta linkistä: http://www.xracing.fi/videot/sml-n-uusi-valmennuskonsepti-testissa-20150720/

Lajit kokoontuivat tämän jälkeen omiin tiloihinsa vielä uudestaan ja päivä päättyi yhteiseen kahvihetkeen. Suomen Moottoriliiton toimitusjohtaja Kurt Ljungqvist oli tyytyväinen lajipäivän antiin.

- Aikaisemmin lajiparlamentit käsittelivät oman lajin asiat eri paikoissa eri aikaan. Nyt tämä oli neljäs kerta nykyisellä konseptilla ja osallistujamäärä on kasvanut joka kerta. Kaikkiaan se on tuplaantunut siitä mitä se oli ensimmäisellä kerralla. Nykymuodossaan lajipäivä palvelee huomattavasti paremmin kaikkia meitä. Tunnelma tapahtumassa oli positiivinen ja hyvähenkinen. Hyvä maku jäi, Ljungqvist niputti päivän annin.