Turvassa Tiellä -ohjelman vuosi 2018 pääsi vauhtiin videokampanjan myötä. Myös SML on mukana tukemassa hanketta.

13.2.2018

AKK:n Turvassa Tiellä -ohjelma jatkaa 6. toimintavuoteensa julkaisemalla videokampanjan, jossa nimekkäät urheilu- autourheiluvaikuttajat antavat lupauksensa liikenneturvallisuuden puolesta. Ohjelman pitkäaikainen kummikuski Esapekka Lappi kehottaa noudattamaan nopeusrajoituksia. Myös SML on vuonna 2018 mukana tukemassa hanketta.

Autourheilun kansallisen lajiliiton Turvassa Tiellä -ohjelma käynnistyi 2013 ja vie kouluttajiensa avulla liikennekasvatusta Suomen yläkouluihin ja 2. asteen oppilaitoksiin. Liikenneturvallisuusohjelma on samalla osa maailmanlaajuista FIA Action for Road Safety -aloitetta.

Toyotan MM-rallitiimissä ajava Esapekka Lappi on tukenut ohjelmaa jo alusta saakka. Tällä viikolla käynnistyvässä ja kevään myötä etenevässä videokampanjassa Lappi antaa oman liikenneturvallisuuslupauksensa: ”Noudatan nopeusrajoituksia”.

”Olen saanut lapsesta asti ajaa kovaa. Ehkä siksi ei ole koskaan tarvinnut kokeilla liikenteessä. Kaveritkin tajusivat sen, että minulla ei ollut varaa virheisiin liikenteessä, eivätkä yllyttäneet edes ajamaan lujaa. Jos olisi lähtenyt kortti, en olisi voinut ajaa rallia”, Lappi naurahtaa.

”Liikennehän perustuu kansalaisluottamukseen; pitää luottaa, ettei se vastaantuleva aja päälle. Siksi on tärkeää, että kaikki noudattavat nopeusrajoituksia. Täytyy osata lähteä ajoissa matkaan, ettei perustele itselleen ylinopeutta siksi, että liikenteen takia tulisi kiire.”

Lappi haluaakin muistuttaa siitä, ettei liikenne ole oikea paikka testata omia rajoja. ”Henkilöauto on ihan eri asia kuin ralliauto, itsekään pysty hallitsemaan sitä yhtä hyvin kuin ralliautoa. Vaikka taidot tuntuisivat kuinka hyviltä, ei liikenne ole koskaan oikea paikka ajaa kovaa. Jos tuntuu, että kaasujalka painaa, voi siirtyä suljetuille ja valvotuille harrastepaikoille tai kilpateille testaamaan”, viikonloppuna Ruotsin MM-rallissa itse kisaava Lappi vetoaa.

Mika Häkkinen ensimmäisenä videokampanjakasvona - katso video tästä

AKK:n valtakunnallinen liikenneturvallisuusohjelma lanseerattiin viisi vuotta sitten Mikkelin SM-rallin yhteydessä. SM Vaakuna-Rallin kisaviikko valikoitui myös tällä kertaa luontevaksi ajankohdaksi käynnistää Turvassa Tiellä -videokampanja ja esittäytyä uudistuneiden verkkosivujen sekä sosiaalisten median kanavien myötä.

Turvassa Tiellä -videokampanjan käynnistää Mika Häkkinen, joka kehottaa liikenteessä liikkujia pitämään huolta ajovarusteistaan ja tarkistuttamaan renkaat. Pitkin kevättä Turvassa Tiellä -kanavissa julkaistavilla ja sosiaalisessa mediassa näkyvillä videoilla antavat liikenneturvallisuuslupauksensa ja -ohjeensa Häkkisen ja Lapin ohella mm. Leo-Pekka Tähti, Kaisa MäkäräinenMikael Forssell sekä monet muut tunnetut urheilukasvot.

Kampanjalla pyritään herättämään huomiota liikenneturvallisuutta edistäviin tekoihin ja aktivoimaan moottoriajoneuvolla liikkuvia vaikuttamaan sekä itseensä että lähipiiriinsä, jotta arkiliikenteestä tulisi turvallisempaa. Liikenneturvallisuuslupauksien punaisena lankana kulkevat Kymmenen Kultaista Tieliikennesääntöä ovat Turvassa Tiellä -hankkeen ydinsanoma.

Turvassa Tiellä -yhteistyökumppaneita ovat Suomen Poliisi, Suomen Autokoululiitto, NEP Finland, Nokian Renkaat, ja Lasol. Liikenneturvallisuutta rakentamassa ovat myös Suomen Moottoriliitto ja Moottoripaja-hanke.

Lisätiedot:

AKK / Turvassa Tiellä: Raakel Koittola, 044 358 4522, raakel.koittola@autourheilu.fi
SML / Ville Salonen, ville.salonen@moottoriliitto.fi
www.turvassatiella.fi