Varkaus Racing Teamille SML:n ympäristöpalkinto

14.12.2016

Kuvassa Aarne Mustonen ja Sakari Häyrinen.
Kuva: Lea Häyrinen

Suomen Moottoriliitto palkitsi vuotuisessa mitaligaalassaan vuoden ympäristöteon. Palkinto myönnettiin Varkaus Racing Teamille, joka haki kesällä järjestetylle U-21 Speedway kilpailulle Kansainväliseltä Moottoriliitto FIM:ltä KiSS-tunnusta. KiSS on lyhenne sanoista Keep it Shiny and Sustainable. Projektin tarkoituksena on kehittää ympäristönäkökulmia moottoriurheilussa, edistää luonnonsuojelua sekä jakaa tietoa kestävästä kehityksestä eri lajien parissa toimiville ihmisille.

Varkauden KiSS-projektin kantavina teemoina olivat Saimaan luonto, kierrättämällä rakennettu radan ympäristö ja kierrätys. Kilpailu toteutettiin perhetapahtumana, johon oli vapaapääsy.

Koko radan kierrätysjärjestelmä uusittiin Speedway-kilpailuun kartoittamalla kierrätettävät materiaalit ja hankkimalla niille asianmukaiset jäteastiat. Toimivan jätteiden keräyksen ansiosta rata-alue on pysynyt siistinä kilpailun jälkeenkin, eikä vapaaehtoisten arvokasta aikaa tarvitse enää käyttää ympäristön siistimiseen.

Myös moottoripyöräurheilun kattojärjestö FIM palkitsi VRT:n samaisesta projektista ympäristöpalkinnolla marraskuussa Berliinissä järjestetyssä palkintogaalassa.

VRT:n puheenjohtaja Sakari Häyrinen oli luonnollisesti tyytyväinen Suomen Moottoriliiton myöntämään tunnustukseen sekä tuhannen euron palkintosummaan, jonka seura tulee käyttämään ympäristötyön kehittämiseen.

– Paljon on töitä tehty, niin onhan se hienoa saada tunnustusta. Ympäristöpalkinto on upea juttu, koska se on koko moottoriurheilun väeltä, sekä SML että AKK, Häyrinen iloitsi.

KiSS Varkaus –projektin työryhmään kuuluivat Sakke Häyrinen, Teija Piirto, Karita Krooks ja Aarne Mustonen.

Teksti: Moottoriurheilu.tv / Varkaus Racing Team Tiedotus
Lähde: Moottoriurheilu.tv