Miten suojaudun tartunnalta? (OK)

Lähde: OK
Henkilökohtaisen riskin arvio

- Riskiryhmään kuuluvien tai riskiryhmän kanssa samassa taloudessa asuvien tulee käyttää ryhmäharjoitteluun osallistumisessa erityistä harkintaa.

Henkilökohtainen hygienia

- Pese kätesi saippualla (20 s) säännöllisesti ja aina ennen harjoitusta ja sen jälkeen.
- Käytä käsihuuhdetta silloin kun et voi pestä käsiäsi.
- Yskäise ja aivasta olkavarteesi.
- Jos sinun täytyy niistää tai sylkeä, tee se kertakäyttönenäliinaan ja pese kätesi.
- Älä koskettele silmiä, nenää tai suuta, ellet ole juuri pessyt käsiäsi.
- Desinfioi mobiililaitteesi pinnat säännöllisesti.
- Käytä vain omia pyyhkeitä ja juomapulloja sekä suosi omia harjoitteluvälineitä.
- Vältä sairastuneita. Vaihda matkustaessa tarvittaessa istumapaikkaa.
- Käytä kasvomaskia lentomatkoilla.
- Kasvomaskia voi käyttää isoissa väkijoukoissa, joissa lähikontaktien välttäminen ei ole mahdollista. Kasvomaskisuositukset päivitetään viranomaisten päivitettyä kansalliset suositukset.

Lähi- ja henkilökontaktien välttäminen omassa arjessa

- Huippu-urheilijat hyötyvät karanteenin kaltaisista olosuhteista.
- Huippu-urheilijan ammattia harjoittaessa joissain lajeissa lähikontakteilta ei välty, joten muissa arjen tilanteissa henkilökontaktit pidetään minimissä ja lähikontakteja vältetään.
- Harjoitteluolosuhteissa suositaan ulkotiloja.
- Yhteydenpidossa yhteistyökumppaneihin ja julkisuuteen suositaan etäyhteyksiä.

Vastustuskyvyn tukeminen

- Pidä arjen ja harjoittelun kokonaiskuormitus tasapainossa.
- Huolehdi riittävästä palautumisesta ja unesta.
- Rajoita elämän stressin lähteitä.
- Huolehdi ruokavaliossasi energiasaannista ja ravintoaineiden monipuolisuudesta.