Vuoden kelkkailija ja kelkkailukohde 2019

Vuoden vapaa-ajan kelkkailija ja vuoden kelkkailukohde 2019, teemana turvallisuus

Suomen Moottoriliitto ry valitsee vuosittain vuoden vapaa-ajan kelkkailijan sekä vuoden kelkkailukohteen. Liiton jäsenkerhot voivat esittää kumpaankin kategoriaan yhtä ehdokasta perusteluineen. Lopullisen valinnan palkittavista tekee Suomen Moottoriliiton MK-matkailuryhmän kokoama raati. Kunniakirjat jaetaan Rovaniemen Kelekkamessuilla marraskuussa 2019.

Kauden teemaksi on valittu turvallisuus. Kelkkasafareiden ja vapaa-ajan kelkkailun turvallisuuskysymykset ovat viime aikoina nousseet korostetusti esille. Suomen Moottoriliitto ry hakee omilla Kelkkaopaskursseillaan ratkaisua ongelmiin. Koulutuksessa korostuvat turvallisuuskysymysten lisäksi kelkkailun perustaidot, navigointi sekä safarikokonaisuuden suunnittelu. Ensimmäinen kurssi järjestettiin helmikuussa 2019 ja jatkoa on luvassa.

Vuoden vapaa-ajan kelkkailijan valintakriteerit perustuvat SML:n kestäviin arvoihin. Kaudella 2019 haetaan henkilöä, joka on omalla toiminnallaan esimerkillisesti aktivoinut kerhonsa jäseniä mukaan retkille ja järjestäytyneen harrastuksen pariin. Ehdokkaalla ei saa olla mk-lajien voimassa olevaa kilpailulisenssiä.

Samalla valitaan vuoden kelkkailukohde. Ehdokkaana voi olla matkailukeskus, yksittäinen palveluntarjoaja, kunta tai alue, joka on merkittävästi edistänyt tai panostanut vapaa-ajan kelkkailuun. Valinnan vaikuttumina ovat mm. kelkkailijan huomioiminen, turvallinen pääsy reiteille, toimivat opasteet, monipuoliset kelkkailualueet, luontoarvot sekä sujuvat palvelut.

Jäsenkerhojen tulee jättää ehdotuksensa perusteluineen  alla olevalla lomakkeella.

Kaikkien ehdottajien kesken arvotaan Kelkkalehden vuosikerta 2020. VVK 2019 saa merkittävän tuotepalkinnon sekä SML:n kunniakirjan. VKK 2019 saa kunniakirjan sekä runsaasti positiivista näkyvyyttä. Kelkkalehti tekee aiheesta näyttävän jutun.

Ehdota vuoden vapaa-ajan kelkkailijaa

Ehdota vuoden kelkkailukohdetta