Liikennevakuutuslaki UKK

Tervetuloa Moottoriliiton liikennevakuutuslaki UKK-palstalle.

Liikennevakuutuslaki on siirtynyt nyt eduskunnan käsittelyyn. Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi liikennevakuutuslain, Liikennevakuutuskeskuksesta annetun lain ja vakuutusyhtiölain muuttamisesta julkaistiin 23.2.2024. Ministeri Sanni Grahn-Laasosen johdolla lakiehdotus otettiin uudelleen käsittelyyn ja uuden esityksen sisältö käsittää Sosiaali- ja terveysministeriön asettaman työryhmän mietinnön mukaiset sisällöt, jotka julkaistiin tammikuussa 2023.

Tärkeimmät moottoriurheilua koskevat kohdat löytyvät esityksen kohdasta 2.2.3 Poikkeukset vakuuttamisvelvollisuudesta ja moottoriurheilutapahtumat.

Koko lakiesitys luettavissa täältä: https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_10+2024.aspx

Valtioneuvoston yleisistunto 22.2.2024 käsitteli esitystä ja asian etenemistä voit seurata täällä: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=904

Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.5.2024.

Päivitämme palstaa sitä mukaan, kun asiassa tapahtuu edistystä. Kaikki vastaukset perustuvat tässä vaiheessa puutteelliseen tietoon ja asiat varmistuvat, kun työ etenee.

Jos et löydä vastauksia palstalta, voit laittaa kysymyksesi meille alta löytyvällä lomakkeella.

Kiitos kun olet kiinnostunut asiasta!

Kysymykset ja vastaukset päivitettty 27.3.

Jos kuljettajapaikkasuoja poistuu, mikä mahtaa olla silloin liikennevakuutuksen hinta, kun vakuutuksesta korvataan vain kolmannen osapuolen kärsimät vahingot?

Liikennevakuutuksen hinnoittelusta ei ole vielä tarkkaa tietoa. Tämä asia tarkentuu, kun liikennevakuutusyhtiöt arvioivat omat tuotteet uuden lain näkökulmasta.

Mitä käsittää kolmannen osapuolen korvaus: Korvaako henkilövahingot + aineelliset vahingot?

Kolmannen osapuolen vahinkojen korvaavuus on oletettavasti sama kuin nykyisessä laissa.

Mikä mahtaa olla tulevaisuudessa meidän kaikkien tarvittavien vakuutusten kokonaispotti. Liikennevakuutus + lisenssivakuutus + mahdolliset laajemmin korvaavat vakuutukset?

Vakuutusturva tulee oletettavasti koostumaan liikennevakuutuksesta ja erillisestä kuljettajan tapaturmavakuutuksesta. SML tarjoaa vaihtoehdoksi lisenssiin liittyvää vakuutusta. Lisäksi selvitetään vapaaehtoisia vakutusturvaa korottavia mahdollisuuksia.

Arvioisin, että tarvittavien vakuutusten kokonaishinta tulee nousemaan merkittävästi ja korvattavuus heikkenee merkittävästi vs. nykyinen liikennevakuutus+lisenssi?

Hinta tulee koostumaan liikennevakuutuksesta, joka moottoriurheilussa oletuksen mukaan laskee. Kulujen siirtyminen tapaturmavakuutuksen tulee vaikuttamaan tapaturmavakuutuksen hintaan korottavasti. Summan arviointiin ei valitettavasti ole vielä tarpeeksi tietoa.

Tuleeko nyt käymään niin, että jos kuljettajanpaikkasuoja poistuu, niin radalla alkaa "kolarit" lisääntymään, eli vakuutuksia aletaankin hakemaan kaverin vakuutuksesta?

Lain hengen mukaisesti on oletettavaa, että kolmas osapuoli ei käsitä radalla samaan aikaan ajavia toisia kuljettajia ja heille aiheutuvia korvauksia kuljettajaan tai ajoneuvoon liittyen.

Miten mahtaa käydä valkokilpisten enskojen kanssa? Kuljettajanpaikkasuoja on voimassa, jos ajo on ns. safarointia yms. harrastelua? Mikä on tilanne kilpailuissa, poistuuko kuljettajapaikkasuoja rekisteröidyistä pyöristä kilpailuiden aikana, mistä tällöin korvaukset, lisenssivakuutus? Mikä katsotaan kilpailuun tähtääväksi harjoitteluksi endurossa? Onko liikennevakuutuksen kuljettajanpaikkasuoja voimassa valkokilvellä jos "harrastellaan" crossiradalla, mikä on kilpailuun tähtäävän harjoittelun määritelmä?

Valkokilpisissä kuljettajanpaikkasuojan voimassa olo määrittyy ajoneuvon käytön mukaan. Jos kyseessä on moottoriurheilun kilpailu- tai organisoitu kilpailutoimintaan tähtäävä harjoittelu, on oletettavaa, että kuljettajanpaikkasuoja ei ole voimassa. Safaritoiminnassa kuljettajanpaikkasuoja säilyy. Toiminnan määritelmä ei ole vielä tarkka ja tästä syystä selkeän toiminnan määritelmän tekeminen on vielä mahdotonta.

Tarviiko lapseni pieni sähkömopo/crossi liikennevakuutuksen, kun ajetaan kotipihassa / jalkakäytävällä, max vauhti 25 km/h.

Lain mukaan ajoneuvolla tarkoitetaan yli 25 kilometriä tunnissa liikkuvaa ajoneuvoa. Määritelmä voi tarkentua.

Mikä on tilanne ratapäivillä, mikä katsotaan kilpailuun tähtääväksi harjoitteluksi ja mikä taas ajokoulutusta yms. liikenneturvallisuutta edistävää toimintaa.

Tämä tulkinta ei ole vielä tarkasti määritelty. On oletettavaa, että kaikki moottoriurheilutoimintaan tarkoitetuilla harjoittelupaikoilla toteutettu organisoitu ja kilpailuun tähtäävä harjoittelu- ja kilpailutoiminta voitaisiin ainakin katsoa moottoriurheiluksi ja eriytetyksi kuljettajanpaikkasuojasta. Ei kuitenkaan yleinen ajopäivä, joka ei tähtää kilpailuun

Mikä vakuutus kattaa, kun kuski ajaa ratatuomarin tai katsojan yli?  8 s " Poikkeukset vakuuttamisvelvollisuudessa -> Liikennevakuutusta EI tarvitse ottaa" Kohta 5) Ajoneuvoille, joita ei tarvitse rekisteröidä ei käytetä liikenteessä, eli tämähän koskee suoraan kilvettömiä crossipyöriä!

Moottoriurheilutoiminnassa liikennevakuutus on pakollinen myös rekisteröimättömille pyörille ja tässä tapauksessa ratatuomarin tai jonkun muun kolmannen osapuolen turvana on liikennevakuutus.

Tulkitsenko oikein: 1) Liikennevakuutus on edelleen pakollinen 2) Liikennevakuutus ei korvaa kisakuskin vammoja 3) Liikennevakuutus korvaa harrastekuskin vammat 4) Liikennevakuutus kattaa katsojien ja toimitsijoiden vammat.

Kohta kolme: harrastekuskin vammoja ei korvata, jos kyseessä on organisoitu kilpailuun tähtäävä moottoriurheilun harjoittelu. Jos harjoittelu ei ole kilpailuun tähtäävää, voi vakuutus korvata.  Muilta osin toteamukset ovat tämänhetkisen tiedon mukaan lain mukaisia.

Kun kaadun ratapäivällä nopean ryhmän vuorolla kilpipelillä, katsotaanko tämä kisatreeniksi?

Todennäköisesti katsotaan moottoriurheilun harrastamiseksi jos olet valmistautumassa kilpailuun tai kisakauteen ja kuljettajanpaikkasuoja ei ole voimassa. Jos kyse on vain ajoharjoittelusta ilman kilpailullista tavoitetta, on mahdollista, että liikennevakuutus korvaa.

Voiko samassa tapahtumassa olla ryhmäjakoon perustuva harrasteajo ja erillinen kisatreeni? Myös kierrosajan parantamiseen tähtäävä ajo on siis myös hieman harmaalla alueella?

On mahdollista, joskin oletus on aiemmin ollut, että nämä tilaisuudet olisivat kokonaisuudessaan organisoitua moottoriurheilutoimintaa. Määritelmä tulee tarkentumaan ja on mahdollista, että ryhmät määritellään eri tavalla korvaavuuden osalta.

Omistan valkokilpisen enskapyörän ja ajelen omilla mailla/pellolla harrasteajoa, kuljettajapaikkasuoja jää siis edelleen olemaan, koska pyörä on rekisteröity tieliikennekäyttöön ja ajo ei ole kilpailuun tähtäävää?

Tämä on mahdollista ja oletettavaa, että kuljettajanpaikkasuoja voisi olla voimassa.

Mikä vakuutus kattaa tulevaisuudessa henkilövammat, jos yhteistyökumppanini kaatuu koeajon aikana rekisteröimättömällä pyörälläni radalla ja loukkaa itsensä pahasti?

Jos kyse ei ole kilpailuun tähtäävästä harjoittelusta on todennäköistä, että liikennevakuutuskorvaa.

Kaksi rekisteröimätöntä pyörää törmää vastatusten enduropolulla (toisella väärä ajosuunta), molemmissa pyörissä liikennevakuukset, kuljettajat "harrastekuskeja" eli ei lisenssiä, kuka mahtaa korvata, jos tulee isompia henkilövahinkoja?

Jos kyseessä ei ole järjestetty kilpailuun tähtäävä harjoittelu, on mahdollista, että kuljettajanpaikkasuoja korvaa. Jos kyseessä on organisoitu kerhon tai jonkun muun järjestämä harjoitusvuoro ja osallistujat harjoittelevat kilpailuja varten, tulisi molemmilla kuljettajilla olla oma tapaturmavakuutus. Korvaavuus määrittyy kuljettajan hankkiman vakuutuksen ehtojen mukaisesti.

Onko mitään tietoa kuinka paljon lisenssivakuutuksen hinta tulee nousemaan, kun sieltä aletaan tulevaisuudessa maksamaan merkittävästi useampia henkilövahinkoja, nythän iso osa näistä on maksettu liikennevakuutuksesta. Onko SML ja vakuutusyhtiöt vielä miettineet mitään uusia vakuutuksia tulevaisuuden varalle? Tulevaisuudessa pitää kisaavalla kuskilla olla liikennevakuutus+lisenssivakuutus+jotain muuta vielä tähän lisäksi, koska lisenssin korvausmäärät/tapaturma ovat todella huonot.

Tarkkaa tietoa hinnan noususta ei tässä vaiheessa vielä ole. Keskusteluja on käyty Pohjolan kanssa ja SML aloittaa lisenssin vakuutustuotteeseen liittyvät neuvottelut välittömästi nyt kun laki on tullut voimaan.