Liittokokous 2020

HUOM! Virusepidemian johdosta asetut rajoitukset voivat aiheuttaa kokouksen siirtämisen. Asiasta tiedotetaan lähiaikoina tarpeen mukaan.

SML:n liittokokous järjestetään 25.4.2020 Vantaalla Scandic Aviacongress hotellissa

Virallinen liittokokouskutsu 2020, julkaistu 11.3.2020

Valtakirja 2020


Muistutuksena liittokokouksen tärkeistä päivämääristä seuraavaa:

Edustuskelpoisuus: 
Jäsenyhdistys, joka on tammikuun 31. päivään mennessä suorittanut kaikki maksut edelliseltä tilikaudelta, on oikeus lähettää liittokokoukseen enintään kaksi edustajaa.

Esitykset:
Asiat, jotka liiton jäsenyhdistys haluaa käsiteltäväksi liittokokouksessa, on pitänyt esittää kirjallisesti liiton hallitukselle ennen helmikuun 1. päivää.

Henkilöesitykset:

Henkilöistä, joita jäsenyhdistys haluaa esittää liiton hallitukseen, tulee tehdä kirjallinen esitys ja näiltä esitetyiltä henkilöiltä tulee saada kirjallinen suostumus. Esitykset tulee toimittaa Suomen Moottoriliittoon ennen maaliskuun 1. päivää. (office@moottoriliitto.fi).

 

Ehdokkaiden esittelyt

ERKKI HEIKKINEN (esitetty SML:n puheenjohtajaksi)

Olen 56-vuotias rakennusinsinööri Vantaalta. Kotoisin olen Oulusta. Vuonna -88 tulin töiden perässä pääkaupunkiseudulle ja olen nyt tänne jo vahvasti juurtunut. Työtehtävissä olen ollut monessa mukana; mm. Skanskassa olen ollut erilaisissa kehitystehtävissä, vastannut asuntojen myynnistä ja markkinoinnista sekä myöhemmin toiminut tulosyksikön johtajana. Vuodesta 2009 työskentelin Kiinteistömaailmassa, ensin aluejohtajana, myöhemmin varatoimitusjohtajana ja lopuksi 4,5 vuotta toimitusjohtajana.

Moottoriurheilun pariin tulin 2000-luvun alussa. Toimin VMK:n puheenjohtajana 2003-2010. Vuodesta 2006 vuoteen 2012 olin SML:n hallituksessa, osan tuosta ajasta myös työvaliokunnassa, strategiaryhmässä ja Finmotoracen hallituksessa.

Olen harrastanut joitakin vuosia enduroa. Merkittävimpänä saavutuksenani pidän neljä kertaa Päitsin maaliin ajamista. Toimitsijatehtävissä olen ollut motocrossin, enduron, crosscountryn, supermoton ja snowcrossin parissa. Tehtävät ovat vaihdelleet lipunmyyjästä kilpailun johtajaan. Kansainvälisistä kilpailuista kokemusta on kertynyt MM-kisoista. Suoritin FIM:n kilpailunjohtajan lisenssin 2006 ja sen jälkeen olen ollut kilpailun johtajana viidessä MM-motocross ja kolmessa MM-snowcross kilpailussa. Näiden lisäksi olen ollut kolmessa kilpailussa tuomariston (FMNR delegate) jäsenenä.
Viime vuosina olen toiminut kertauskouluttajana motocross -kilpailun johtajille ja valvojille, ja motocrosslajiryhmän jäsenenä.

Arvostan erittäin korkealle niin vapaaehtoistyötä kuin myös liiton toimistossa tehtävää työtä, joka työ jää valitettavasti suurelle osalle jäsenistöä näkymättömäksi.
Mielestäni nyt on aika pohtia mitä ja miten kehittämällä saamme edelleen vahvistettua tekemistämme kerhojemme, harrastajiemme, kilpailijoidemme ja yleisesti lajiemme hyväksi.
Uskon vahvasti yhteistyön voimaan ja siihen, että viestimällä tekemisistämme ja tavoitteistamme avoimesti koko jäsenistölle saavutamme yhdessä tavoitteemme.

 

OUTI KALLIOMÄKI (esitetty SML:n 2. varapuheenjohtajaksi)

Edustan Hämeen Moottorikerho ry:tä ja olen hieman yli 50-vuotias nainen ja työskentelen kotimaisessa öljy-yhtiössä, jonka palveluksessa olen ollut reilut 30 vuotta erilaisissa tehtävissä.

Olen aloittanut moottoriurheilun parissa toimisen heti kun opin pyytämään katsojilta käsiohjelmasta 0,50 penniä. Olen ollut järjestämässä eritasoisia kilpailuja niin moottoripyörien kuin kelkkojen parissa. 

Viimeiset vuoden olen työskennellyt RR-lajin parissa, ensin lajiryhmän jäsenenä ja sen jälkeen lajipäällikkönä. Viime vuosien kesät olen kiertänyt kilpailujen valvojana tai muissa johtavien toimitsijoiden tehtävissä.

Suomen Moottoriliiton hallituksessa olen ollut yhtäjaksoisesti 18 vuotta. Tällä hetkellä liiton 2. varapuheenjohtaja. Lisäksi työskentelen hallituksen Työvaliokunnassa jäsenenä ja Koulutustyöryhmässä vetäjänä. Minulla on FIM:n kansainvälinen ympäristöpäällikön (Environmental Steward) lisenssi ja olenkin toiminut eri lajien EM- ja MM-kilpailujen ympäristöpäällikkönä.

Moottoriliiton hallituksessa ensisijaisena tavoitteenani on ollut ja tulee olemaan jatkossakin kaikkien lajien ja jäsenten tasapuolinen kohtelu. Me kaikki olemme yhtä tärkeitä tässä MP- ja MK-urheiluperheessä.

 

SML:n hallituksen jäseniksi esitetyt henkilöt:

MARKKU NISSINEN

Olen Markku Nissinen, 59-vuotias moottoriurheiluaktiivi Vieremältä, Ylä-Savosta. Perheeseeni kuuluvat vaimo Hilkka ja aikuiset moottoriurheilua harrastavat pojat Mikko ja Pekka. Kotikerho on ollut vuodesta 1974 alkaen Ylä-Savon Moottorikerho. Tällä hetkellä olen kerhon varapuheenjohtaja ja motocrossjaoksen vetäjä.

Vuosien varrella tutuksi ovat tulleet myös moottorikelkkalajit, enduro, sprint ja erityisesti snowcross sekä jäärata. Motocrossia olen harrastanut koko ikäni, kilpailijana, huoltajana, mekaanikkona ja nykyään myös kilpailunjohtajana, kilpailujen valvojana ja tuomarina. Minulla on A-toimitsijalisenssi ja FIM:n toimitsijalisenssi.

Suomen Moottoriliiton hallituksessa olen ollut vuodesta 2014 lähtien ja olen aiemmin toiminut myös motocross lajiryhmän jäsenenä. Nykyään olen motocrossin ja snowcrossin lajikummi.

Olen kiinnostunut jatkamaan työtä Moottoriliiton hallituksessa. Mm. kerhojen välinen yhteistyö, alueellinen valmennustoiminta, moottoriurheilun turvallisuus ja vastuullisuus vaativat edelleen kehittämistä

 

JUKKA LAINKARI

Olen Lainkarin Jukka Rovaniemeltä ja edustan Lapin Moottorikelkkailijat ry:tä. Touring prätkällä ja kelkalla hyvässä seurassa on minun juttuni. Harrastan moottoriurheilua myös osallistumalla erilaisiin toimitsijatehtäviin niin moottorikelkka- kuin prätkäkisoissa.

Erityisesti haluan huolehtia että turvallisuustyö, moottoripyörä- ja moottorikelkkamatkailu jatkavat kehittymistään.

SML:n hallituksessa tavoitteeni on huolehtia oikeudenmukaisesta ja strategiamme mukaisesta päätöksenteosta.

 

JONNA KYLLÄSTINEN

Olen Jyväskylästä lähtöisin, nykyisin Jämsässä asuva 39 – vuotias nainen. Työskentelen siivousalalla työnjohtajana ja opiskelen työn ohella esimiestutkintoa omalle alalleni. Moottoriurheilu on aina näytellyt perheessämme isoa roolia isäni, Kari Huuskosen, myötä. Isäni oli koko elämänsä erittäin innokas moottoriurheiluharrastaja ja koska hän omisti suuren osan vapaa-ajastaan moottoriurheilulle, se tempaisi koko perheen mukaan harrastukseen. Molemmat veljeni, Jussi ja Joonas, ovat ajaneet kilpaa monissa lajeissa ja toimineet myöskin toimitsijoina kilpailuissa. Itse lähdin harrastukseen mukaan teini-ikäisenä, kun isäni pyysi minua johtamaansa rallitiimiin tiedottajaksi. Sittemmin kokemusta on kertynyt erilaisista toimitsijatehtävistä niin moottoripyöräilyn kuin rallinkin parista. Pääpaino on ollut road racingissä, jossa olen ollut järjestämässä kilpailuja ensimmäisen kerran vuonna 2003 ja jonka lajiryhmässä olin jäsenenä neljä vuotta. Myös jäärata, supermoto ja snowcross kilpailuja olen ollut johtamassa. Tuomariston jäsenenä endurokin on tullut lajina tutuksi, mutta enemmän sitä olen seuraillut katsomon puolelta.

Seuratoiminnassa olin hyvinkin aktiivisesti mukana, kunnes jäin äitiyslomalle myös harrastustoiminnasta. Nyt kun lapsi lähestyy neljän vuoden ikää, olen palaillut jo aktiivisemmin harrastusteni pariin. Olen kaksi vuotta ollut Suomen Moottoriliiton hallituksessa jäsenenä ja hallitustyö on ollut erittäin mielekästä ja mielenkiintoista. Olen mukana muutamassa hallituksen työryhmässä ja toimin myös Circuit Racingin (ent. Road Racing) lajikummina hallituksessa. Jatkaisin mielelläni hallituksen jäsenenä, koska kahden vuoden kausi tuntuu loppujen lopuksi aika lyhyeltä ja minusta tuntuu, että vasta on alkuun päästy.

Moottoriliitossa on tapahtunut suuria muutoksia vuoden vaihteessa ja muutokset isojen kansainvälisten kilpailujen vuonna tuovat haasteita myös hallitukselle. Viestintä ja tiedottaminen on mielestäni avainasemassa lajien näkyvyyteen sekä uusien harrastajien houkuttelemiseen lajien pariin. Kansainväliset kisat täytyy pystyä käyttämään hyödyksi kotimaisten kisojen markkinoinnissa. Kehittäisin SML:n toiminnassa edelleen tiedottamista ja avoimuutta. Junioritoiminta on myös erittäin tärkeää, koska kaikilla lajeilla tuntuu olevan yhtä kova huoli tulevaisuudesta ja uusia harrastajia kaivattaisiin kovasti. Toisaalta valmennuspuolella on painetta panostaa huippu-urheiluun, koska sillä saisimme lisää tukea Moottoriliitolle esimerkiksi Olympiakomitealta. Kilpailun järjestämisen suhteen suurin ongelma tällä hetkellä on toimitsijapula. Tälläkin puolella uudet harrastajat olisivat tarpeen.

Uskon että kaikkien yllämainittujen asioiden suhteen riittää hallituksella töitä, mutta myös lajiryhmien kannattaisi tehdä enemmän yhteistyötä, koska sitä kautta voisimme saada uusia ideoita tulevaisuutta ajatellen.

 

JORMA KAKKO

Olen Kangasalan Moottorikerho ry:n jäsen (KaMoKe), Ikä 54 v, naimisissa ja minulla on kolme täysi-ikäistä lasta.

Olen harrastanut moottoriurheilua -70 luvun lopulta. Trialia, Motocrossia ja Enduroa. Parhaat saavutukset 50 cc Suomen Cup mestaruus, endurossa joukkue SM pronssi ja CC V50 Suomen Cup pronssi.
Nykyisin harrastan motocrossia, Cross-country ja enduroa veteraani ja classic sarjoissa.

Kerho ja valmennustoiminnassa olen ollut mukana useita vuosia.
Olin mukana mm. perustamassa Tampereen Motocross ry:tä kun Kangasalla motocross-rata meni sora-autojen mukana niin piti luoda uusia mahdollisuuksia harrastaa.
Olen ollut 4 vuotta SML:n hallituksessa ja nykyisin olen myös KaMoKe:n hallituksessa.

Toivon, että voin jatkossakin olla vaikuttamassa jotta tulevaisuudessakin olisi harrastuspaikkoja ja harrastamien olisi mahdollista, vaikka yhteiskunta asettaa lisää haasteita ajopaikkalupien, vakuutusten, verojen yms. haasteiden muodossa.

 

TIMO KUJANPÄÄ

Olen 55-vuotias rakennusmestari  Pohjanmaalta ja työssäni toimin projektipäällikkönä infrarakentamisessa.

Kipinä moottoriurheiluun on tullut jo lapsesta, kun olen päässyt  vanhempien mukana kisareissuille 1960- ja 1970-luvulla haistelemaan metanolin hajua ja suorien putkien jytinää.
Moottoripyörät ovat kuuluneet harrastuksiini  liki 40 vuotta. Lisäksi moottorikelkat, mönkijät, crossipyörät  ja speedwaypyörät ovat löytyneet tallista ajan kuluessa. Tällä hetkellä entisöintiä odottaa tallissa pari veteraanimoottoripyörää.

Aktiivisessa yhdistystoiminnassa olen ollut mukana  17 vuotta Kauhajoen Moottorikerhon hallituksessa ja siitä viimeiset 15 vuotta toiminut puheenjohtajana. Kilpailujen järjestäjänä ja erilaisissa toimitsijatehtävissä olen toiminut  speedway-, jääspeedway-, motocross-, jäärata- sekä CC-kisoissa vuodesta 2006 lähtien, pääosin kilpailunjohtajana.
Kerhomme on kuluneiden vuosien aikana rakentanu ratoja ja kilpailu- sekä harjoittelupaikkoja usealle eri lajille Sotkan moottoriurheilukeskukseen.

Suomen Moottoriliiton hallituksessa olen toiminut 3 kauden ajan eli viimeisen 6 vuoden ajan. Ja edelleen olen kiinnostunut jatkamaan myös tulevalle kaudelle.
Mielestäni on tärkeä asia, että hallituksessa on edustettuna kaikki lajit sekä maakunnallisesti myös kattavasti kautta Suomen. Tällä tavoin päästään vaikuttamaan tasapuolisesti eri lajien osalta päätöksen teossa.Tiedonkulun sujuvuus on edellytys toimivan yhteistyön rakentamiseen kerhojen kesken yli maakuntarajojen sekä eri lajien kesken. 

Kilpailujen ja erilaisten tapahtumien järjestäminen on tulevaisuudessa haastavaa niin taloudellisessa  kuin yleisesti muuttuvassa tilanteessa. Turvallisuus on myös yksi iso haaste josta meidän jokaisen pitää huolta niin kilpailujoiden, harrastajien, toimitsijoiden kuin katsojienkin suhteen. Nämä edellä mainitut asiat vaativat yhteistyötä ja asioiden samaan suuntaan viemistä.

 

MARTTI SOLJA

Olen Martti Solja syntynyt Imatralla 24.07.1955 Olen naimisissa ja kahden tyttären ja yhden oman ja yhden kasvattipojan isä Moottoriurheilussa ja elämässä olen kokenut pitkän ja hienon elämän. Varsinaisen työelämäni kesti 47 vuotta ja joka päivä opin jotakin uutta. Työkentelin moottoripyörien, autojen, veneiden ja viimeiset 8 vuotta suurnopeustekniikan parissa. Harrastuksiini kuuluu hiihtoa, aastopyöräilyä, kaukalopalloa, veneilyä sekä lento- ja autosimulaattorit sekä metsässä samoilua.
Moottoriurheilun kilpailutaustaa löytyy TT/RR lajista Suomesta ja keski-Euroopasta. Saavutuksina: – B-luokan mestaruus 1976 – A250 SM4. 1977 – A250 SM4. 1978 – A250 SM1. 1979 – A250 PM2. 1979 – A250 SM2. 1980

Aktiiviurani jälkeen toimin RR lajin parissa mekaanikkona ja Teamin vetäjänä useille Suomalaisille kilpailijoille. Olen hyvin onnekas, olen saanut toimia monen Suomalaisen huippukuskin taustalla. – Pekka Nurmi 1980-1981 Yamaha motor nv. – Tomi Riekkinen 1988 – Juha Kemppinen1988-1990 – Erkka Korpiaho 1991-1992 KKN Racing – Kristian Kaas 1993-1994 KKN Racing – Jukka Lauslehto 1994 Jukka Lauslehto – Jon Tuuli 1995-1997 Jon Tuuli/KKN Racing – Ari Lampinen 1997-2000 KKN Racing – Hannu Möttönen 1997-2001 Hannu Möttönen/KKN Racing – Vesa Kallio 2001- 2003 KKN Racing/Raistila Racing.

Tässä yhteydessä tuli koulutettua useampi nuori kilpailijaksi ja vielä useampi mekaanikoksi. Moottoriurheilussa siirryin järjestötoimintaan Imatran Moottorikerhon hallitukseen 2016 jossa toimin edelleen hallituksen jäsenenä. Imatranajo Oy:sä olen hallituksen jäsen. Tällä hetkellä käytän kaiken aikani Imatranajon ja Imatran moottorikerhon hyväksi, unohtamatta tietenkään perhettäni ja lapsenlapsiani.

Lisään tähän loppuun vielä yhden mottoni jolla aina kannustan nuoria, samalla pyrin avaamaan meidän vanhempien ajatusmaailmaa. Nuorten tehtävä on kapinoida ja esittää kysymyksisiä: miksi, mitä varten, miksi se pitää tehdä näin? Meille vanhemmille muistutan, näihin kysymyksiin on kaksi väärää vastausta: ensimmäinen on ”hymähdys”. Toinen väärä vastaus on, ”katsos kaveri, tämä on aina tehty näin, 35 vuotta tämä on tehty näin ja niin teet Sinäkin” Tuolla tavalla jos toimitaan ei ”maailma pyöri eteenpäin”
Terveisin, Martti ”simo” Solja

 

ARI LEINONEN

Ammatti: Lehtori, Koulutus: DI, KTM, KM, MHT, Siviilisääty: Naimisissa, kaksi aikuista lasta ja kissa, Harrastukset: Metsästys, kalastus mökkeily, moottoriurheilu, talvella laskettelu, järjestötoiminta. Luottamustehtävät: Imatran Moottorikerho- hallituksen jäsen, rr-jaosto, museojaosto, kilpailutoimikunta. Aiemmin toimin VMPK:n hallituksessa (Veteraanimoottoripyöräklubi) , Japsistarat (Japanilaiset moottoripyörät) aktiivijäsen,  SVKMK (Suomen veteraanikilpamoottoripyöräklubi)  aktiivijäsen - ajan jonkin verran itsekin. 
Kansainvälinen toiminta: Storico Benelli club Italia aktiivijäsen, -verkostoituminen Italia, Saksa, Hollanti, Iso Britannia, Ranska. Skandinavian Benelli club aktiivijäsen, - verkostoituminen, Ruotsi, Norja, Tanska, Suomi

Taustaa: Vuosien saatossa olen opiskellut erilaisia yliopisto-opintoja.  Työura Mikkelin seudulla on ollut opetuspuolella eri oppilaitoksissa. Viimeiset 15- vuotta työnantajana on ollut Savonlinnan ammattiopisto Samiedu; oppiaineina kaupalliset aineet ja yhteiskuntatieteet sekä muita oppiaineita tarpeen mukaan.

Seuraan mielelläni maailman tapahtumia ja muutenkin pyrin olemaan ajan tasalla muista tapahtumista. Moottoriurheilu on ollut ja on edelleenkin lähellä sydäntä. Olen mielestäni ikäisekseni hyvässä kunnossa. Salilla pyrin käymään kaksi kertaa viikossa ja muutenkin harrastan hyötyliikuntaa. Lueskelen jonkin verran kun hyvältä tuntuu.

Aktiivisen työelämän jäätyä taakse vapaa-aikaa on käytettävissä entistä enemmän.  Harrastustoiminta on korvannut työstä vapautuvan ajankäytön sopivassa määrin.  Haluaisin vielä kehittää ja oppia uusia asioita ja olla vaikuttamassa yhteiskunnallisesti.

 

VEIJO MATINAHO

Olen Veijo Matinaho, syntynyt 09.04.1964. Salon Moottorikerho ry on esittänyt minua Suomen Moottoriliitto ry:n hallituksen jäseneksi.
Perheeseeni kuuluvat vaimo, sekä 23, 20 ja 17-vuotiaat lapset. Työurani, 37 vuotta, olen tehnyt taksin ratissa. Ammatiltani olen siis taksiautoilija. Koko ikäni olen asunut Salossa.
Olen ollut v.1988 lähtien Salon Moottorikerho ry:n hallituksessa ja 1993 aloitin kerhon puheenjohtajana.
Tällä hetkellä olen myös kolmatta vuotta Trialin lajipäällikkönä. Salon Ulataksi OY:n hallituksessa olen ollut v.1996 asti, jossa toimin tällä hetkellä myös sihteerinä. Päälajini Trialin lisäksi, olen kiertänyt Päitsin 1998 purkkiorjan roolissa ja kaksi kesää roikuin niinikään purkkiorjana Classic MX sv 2 luokassa (2010 ja 2011).
Trialin puolella harrastus alkoi 1979 ja ensimmäinen kilpailu oli 1980 on jatkunut muutamien välivuosien jälkeen näihin päiviin asti. Toimitsija olen toiminut Salon Trial-kisojen kilpailun johtajana 1990-2014, sekä X-Trialin kilpailunjohtaja 2019. Salon MX-kisoissa olen ollut apulaisjohtajana, katsastuspäällikkönä ja lippumiehenä.
Moottoriurheilu lajista riippumatta on aina ollut lähellä sydäntäni, samoin kuin yhdistystoiminta.
Vahvuuteni ovat sosiaalisuus ja käytännön toiminta, heikkouteni malttamattomuus välillä, kaiken pitäisi tapahtua heti.
Mottoni on: Katseet pois maasta, apu tulee ylhäältä.
Loppukevennyksenä: Olen ainoa ihminen maailmassa, toistaiseksi, joka on ajanut moottoripyörällä kauppakeskus Plazan portaat alas ja ylös, kahdesti (2000 ja 2019.)