KISS Päitsi voitti vuoden 2017 SML:n ympäristöpalkinnon

10.1.2018

Päijänteen Ympäriajon yhteydessä toteutettu KiSS Päitsi valittiin vuoden 2017 Suomen Moottoriliiton Ympäristöpalkinnon saajaksi. Tuhannen euron palkintopotti tullaan käyttämään tulevien kilpailuiden sujuvuuteen kestävän kehityksen osalta.

KiSS on Kansainvälisen Moottoriliiton lanseeraama kestävän kehityksen projekti, joka tulee sanoista Keep it Shiny and Sustainable. KiSS Päitsi toteutettiin viime vuoden Päijänteen Ympäriajon yhteydessä Suomen isännöidessä enduron MM-sarjan avausta.

– Hemmetin upea juttu! iloitsee palkinnon vastaanottanut Päijänteen Ympäriajon ympäristöpäällikkö Erkki Laimio.

Ympäristöpalkintokunniakirjan lisäksi KiSS Päitsi -projektin toteuttanut Helsingin Moottorikerho sai tuhat euroa.

– Palkinto osui tosi hyvään hetkeen! Meillä jäi viime vuodelta asioita toteuttamatta liittyen KiSS-konseptin markkinointiin ja näkyvyyteen. Meidän budjetti 1000 kertaistui palkinnon ansiosta, Laimio naurahtaa.

-Olen ollut toistakymmentä vuotta Päitsin ympäristöhommissa ja kestävän kehityksen mukaanotto tuo juuri sitä poweria, millä saadaan paremmin mukaan kaikki yhteistyökerhot. Viime sunnuntaina oltiin Vierumäellä avaamassa Päitsiä kerhojen kanssa ja siellä oli runsaasti väkeä paikalla. Siellä keskusteltiin myös vihreistä arvoista ja venytin hieman perinteistä käsitystä ympäristötyöstä.

Muun muassa näitä asioita käsiteltiin sunnuntaina Vierumäellä tulevaan Päijänteen Ympäriajoon liittyen.

Laimio näkee tärkeänä, että kestävä kehitys tulee kulkemaan käsi kädessä moottoriurheilutapahtumien kanssa.

– Fokus on nyt yhteistyökerhoissa ja heidän jeesaamisessa siten, että saadaan seuraavan kolmen vuoden aikana joka vuosi pientä parannusta kokonaisuuteen ja kisan sujuvuuteen. Esimerkiksi pelkästään yhteishuollon avulla saadaan karsittua kokonaisliikenteestä 200 henkilöautoa. Matkana se tarkoittaa 100 000 kilometriä.

Vuoden ympäristöpalkinto on Suomen Moottoriliiton ja AKK:n vuonna 2015 lanseeraama projekti, jolla halutaan tuoda yhä enemmän kestävää kehitystä moottoriurheilutoimintaan ja motivoida kerhoja huomioimaan ympäristö toiminnassaan entistä enemmän.

Kampanjan tuomaristoon kuuluvat ympäristöministeriön ylitarkastaja Markus Tarasti, Helsingin kaupungin ympäristökeskuksen ympäristötarkastaja Juha Korhonen, Suomen Moottoriliiton ympäristöryhmän puheenjohtaja Nita Korhonen sekä AKK:n olosuhdetyöryhmän puheenjohtaja Paavo Aaltonen.

Viime vuonna Suomen Moottoriliiton Ympäristöpalkinnon voitti Varkaus Racing Team.

Teksti: Moottoriurheilu.tv