Moottoriurheilun kattojärjestöt SML ja AKK-motorsport panostavat ympäristöasioihin ”Palkinto motivoi jäsenkerhoja”

27.9.2018

Suomen Moottoriliitto ry ja AKK Motorsport ry avaavat haun vuoden 2018 moottoriurheilun ympäristöpalkinnosta. Kattojärjestöt haluavat korostaa tunnustuksella ympäristötekijöiden tärkeyttä moottoriurheilussa.

Moottoriurheilun kattojärjestöt Suomen Moottoriliitto ry ja AKK Motorsport ry yhdistivät vuonna 2015 voimansa ympäristön hyväksi. Liitot perustivat ympäristöpalkinnon, jonka tarkoituksena on kannustaa kerhoja, kuljettajia sekä muita alan toimijoita huomioimaan ympäristö moottoriurheilussa entistäkin enemmän. Yhteinen ympäristöhanke on ollut käynnissä jo vuodesta 2007.

- On hienoa, että moottoriurheilun kattojärjestöt kannustavat jäsenkerhoja panostamaan toiminnassaan erilaisiin ympäristövaikutuksia vähentäviin ratkaisuihin. Vuosittain jaettavat ympäristöpalkinnot osaltaan edesauttavat tällaisia hyviä tavoitteita, toteaa yksi tuomariston jäsenistä ympäristöministeriön ylitarkastaja Markus Tarasti.

Kattojärjestöt haluavat korostaa, että moottoriurheilu on monilta osin ollut edelläkävijä ympäristön huomioimisessa. Moottoriurheilun parissa tapahtunut tuotekehitys on vaikuttanut merkittävästi myös yleisessä liikenteessä käytettävien moottoripyörien, moottorikelkkojen ja autojen ympäristöpäästöihin.

Moottoriurheilun ympäristöpalkinnon saajat valitsee raati, johon kuuluvat Tarastin lisäksi, Helsingin kaupungin ympäristökeskuksen ympäristötarkastaja Juha Korhonen, Suomen Moottoriliiton ympäristöryhmän puheenjohtaja Ville Salonen sekä AKK:n olosuhdetyöryhmän puheenjohtaja Paavo Aaltonen

Moottoriurheilun ympäristöpalkintoa voi hakea yksityinen henkilö tai organisaatio (esim. jäsenkerho, seura, maahantuoja, tiimi, kilpailunjärjestäjä, radan omistaja), joka on toiminnallaan edesauttanut ympäristön huomioimista tai suojelemista moottoriurheilussa.

Palkinto myönnetään yksittäiselle projektille tai teolle, joka on toteutettu 1.1.-1.11.2018 välisenä aikana.  Voittajat saavat 1 000 euron rahapalkinnon sekä ”Vuoden 2018 Moottoriurheilun ympäristöpalkinto” -diplomin.

Lisätietoa ympäristöpalkinnosta: Moottoriliitto.fi/sml/ymparisto/ymparistopalkinto