MXGP Motocrossin MM-osakilpailu ajetaan Kymiringillä elokuussa 2021

11.11.2020

Lähde FIM, Lahti Events

MXGP:n kilpailu- ja markkinointioikeudet omistava Infront Moto Racing on julkaissut ensi vuoden Motocross-kisojen MM-kisakalenterinsa.

Tänään julkaistun kisakalenterin mukaisesti Motocrossin kuninkuusluokka MXGP saapuu Suomeen 21.–22. elokuuta 2021. MXGP Finland -tapahtumaa varten KymiRingille rakennettavalla motocrossradalla ajetaan MXGP:n lisäksi MX2-, EMX250- ja EMX125 -luokkien kilpailut.

Kaikkien luokkien kuskit nähdään KymiRingillä sekä lauantaina 21.8. että sunnuntaina 22.8. Motocrossin MM-sarjan eli MXGP- ja MX2-luokkien osalta lauantaina ajetaan harjoitusten lisäksi karsinaterät, joissa ratkaistaan lähtöpaikat sunnuntain kilpailueriin. Sunnuntaina ajetaan lämmittelyajon lisäksi kaksi 30 minuutin ja kahden lisäkierroksen kilpailua molemmissa pääluokissa.

MXGP-sarja käsittää vuonna 2021 yhteensä 20 osakilpailua. Kausi käynnistyy 3. huhtikuuta Omanin GP:llä ja päättyy 25. syyskuuta ajettavaan Italian Imolan osakilpailuun. Suomen osakilpailu 21.–22. elokuuta 2021 on järjestyksessään sarjan 13:s osakilpailu.

MXGP-rata ja tapahtuma-alue rakentuu keskelle KymiRingin moottorirataa

Pituudeltaan 1,7 km hiekkapohjainen rata sijaitsee KymiRingin moottoriradan keskelle rakennettavalla 15 hehtaarin tapahtuma-alueella. Tapahtuman tuotannosta vastaa tapahtumayhtiö Lahti Events yhdessä kisajärjestelyitä hoitavan Suomen Moottoriliiton kanssa.

- Meillä oli tapahtumalle hyvät ja pitkälle viedyt suunnitelmat jo edelliskesän varalle, mutta koronatilanteen vuoksi joudumme odottamaan vuoden kauemmin ennen kuin pääsemme tositoimiin, toteaa Lahti Eventsin projektijohtaja Markku Vihtilä.

KymiRingin korkeuserojen vuoksi katsojat saavat nauttia kisatunnelmasta kaikilla aisteillaan, sillä näkymät rataa kiertävistä katsomoalueista ovat loistavat.

- Tapahtuman suunnittelun lähtökohtana on ollut tuoda motocross, ajajat, tallit ja pyörät mahdollisimman lähelle yleisöä ja faneja, kertoo Vihtilä.

Fan Zone -alueet, myyntipisteet ja ravintolapalvelut sijoittuvat katsomoalueille sekä näiden välittömään läheisyyteen KymiRingin moottoriradan varteen.

- Tuleva motocrosstapahtuma on kauden merkittävin offroad moottoripyöräilyn huipputapahtuma. Suomen Moottoriliitto iloitsee erityisesti siitä, että pääsemme kisaamaan KymiRingillä. Tapahtuma on samalla myös hieno jatkumo onnistuneille moottoriurheilutapahtumille, joita Suomessa on menestyksekkäästi järjestetty kautta aikojen, kertoo Suomen Moottoriliiton puheenjohtaja Erkki Heikkinen.

Pääsyliput Suomen MXGP-osakilpailuun tulevat myyntiin joulukuun aikana Lippu.fi:n kautta.

Lisätietoja:

Projektijohtaja Markku Vihtilä