SML ja moottoriurheilu suuntaavat kohti syyskautta

20.8.2020

Kesälomakausi on kääntynyt alkusyksyyn ja kesä on mennyt vauhdilla ohi kilpailukauden pyöriessä melko hyvin alkukesän kalenteria noudattaen. Lähikuukaudet näyttävät sen, miten koronapandemia tulee vaikuttamaan SML:n vuoden 2020 kokonaisuuteen. Muutama sana lienee paikallaan avaamaan jäsenistöllemme tämänhetkistä tilannetta. Kuten aiemminkin olen kirjoituksissani nostanut esille, ovat lajiryhmät ja moottorikerhot tehneet suuren työn koronarajoitusten huomioimisessa ja moottoriurheilutapahtumien järjestämisessä. Olemme yhteisönä onnistuneet varsin hyvin tapahtumien järjestämisessä rajoitukset huomioiden. Tätä palautetta olemme saaneet myös ulkopuolisilta tahoilta. Lähes kaikki lajimme saavat tänäkin vuonna Suomenmestarit ja Cup-voittajat aiempien vuosien tavoin. Tästä kuuluu jälleen kerran kiitos kaikille tärkeää työtä tehneille lajiryhmille, hallitukselle ja vapaaehtoisille kerhotoimijoille, kilpailijoita unohtamatta!

Nyt olemme kuitenkin uuden korona-aallon kynnyksellä ja meiltä kaikilta vaaditaan huolellisuutta suositusten ja määräysten noudattamisessa. Tulevien viikkojen aikana on todennäköisesti odotettavissa jälleen uusia linjauksia yleisötapahtumiin liittyen. Odotamme jännityksellä valtioneuvoston ja viranomaisten linjauksia siitä, miten käynnistynyt koronapandemian toinen aalto tulee vaikuttamaan syksyn tapahtumiin. Joudumme varmasti varautumaan uusiin linjauksiin ja ohjeistuksiin ja tiedotamme asiasta mahdollisimman nopeasti tiedon saatuamme. Kysymyksiä voi aina esittää SML:n toimistolle joko puhelimitse tai sähköpostilla.

Kilpailutoiminnan tämänhetkisen ennusteen mukaan vuoden 2020 kokonaiskilpailumäärä SML:n toiminnassa jää noin kahteen kolmasosaan vuoteen 2019 verrattuna. Määrän lasku selittyy pääasiassa kevään ja alkukesän rajoituksilla, jolloin tapahtumien järjestäminen ei ollut mahdollista. Arvio on vielä karkea, mutta suuntaa antava. Ajajalisenssien osalta määrä seuraa kilpailujen määrää, joskin näyttää siltä, että lisenssimäärät ovat hieman paremmalla tolalla kilpailumäärään nähden. Tilanne tarkentuu elokuun aikana. On selvää, että loppuvuosi vaatii SML:lta tiukkoja säästötoimia kaikilla osa-alueilla ja myös vuoden 2021 talouden suunnittelu vaatii tarkkaa koronatilanteen arviointia.

SML:n hallitus kokoontui pohtimaan uusia organisaatiomuutoksia ja työryhmien kokoonpanoja omassa kokouksessaan 5.8.2020. Uuden suunnan mukaisesti päätöksenteon byrokratiaa pyritään vähentämään muun muassa työvaliokunnalle ja talousryhmälle annettavin mandaatein. Työryhmille nimettiin puheenjohtajat sekä jäsenet ja ryhmien toiminta kohdistuu SML:n strategiassa linjattujen painopistealueiden mukaisesti. Näistä mainittakoon esimerkiksi liikennevakuutus -, strategia- ja viestinnän työryhmä, kansainvälisiin asioihin keskittyvä KV-työryhmä sekä uusi valmennuksen kehittämiseen keskittyvä ryhmä. Myös pienin askelin käynnistynyt Racing for Fun -toiminta on harrasteurheilun muodossa tärkeänä listalla. Työryhmiä on toki ollut aiemminkin, mutta nyt myös ryhmien päätöksentekoa ja toimintaa linjattiin uusin tavoittein ja toimintamallein. Koronapandemian vaikutukset muokkaavat työryhmien työtä ja arkea, mutta askel kerrallaan edetään kohti strategian linjaamia tavoitteita.

Yhdistysbyrokratiasta siirrytään sitten hieman käytännönläheisempiin aiheisiin. Syksyn tilanne on tällä hetkellä vielä epäselvä SML:n oheistapahtumien osalta ja tämä johtuu koronatilanteesta ja toisen aallon luomista uhkakuvista. Toimitsijakoulutusten osalta pohditaan etämahdollisuuksia ja syksyn lajipäivä on perinteisesti järjestetty lokakuun lopulla. Lajipäivä on tarjonnut ajankohtaisia ja tulevan kauden asioita kaikille halukkaille. Syksyn lajipäivä järjestetään tämänhetkisen suunnitelman mukaan poikkeuksellisesti etänä siten, että SML lähettää kaikille avoimen ”striimin” lajipäivän yleisestä osiosta. Tarkempi ajankohta ilmoitetaan sen varmistuttua. Yleisen osion lisäksi lajiryhmät arvioivat omien lajien tilanteen ja järjestävät tarpeen mukaan toimiston kanssa yhteistyössä omat erilliset infotilaisuudet lajipäivän perinteisistä aiheista. Näistä aikatauluista ja ajankohdista tiedotamme SML:n verkkosivuilla sekä lajiryhmien omien viestintäkanavien kautta.

SML:n luottamushenkilöiden, lajiryhmien ja toimiston yhteistyötä on kevään ja kesän aikana uudistettu ja kolmas yhteinen etäpalaveri järjestetään 25.8. Palaverissa käydään yhteisesti läpi ajankohtaiset asiat sekä pohditaan eri lajien näkökulmasta koronapandemian tuomia, voimassa olevia rajoituksia. On tärkeää tiedostaa, että pandemian toinen aalto vaatii varautumista ja etäpalaverit ovat yksi tapa tehostaa suunnitelmallista tiedottamista aiheeseen liittyen. Tällä tavoin pyrimme myös avaamaan liiton toimintaa yhä enemmän luottamustehtävissä toimiville vapaaehtoisille ja jakamaan eri lajien hyväksi havaittuja käytäntöjä lajien kesken. Tulevat kuukauden kertovat olemmeko tässä onnistuneet.

Lähikuukausien tärkeänä painopisteenä on valmistautuminen tulevaan vuoteen 2021. Muun muassa valtionapuun liittyvät hakemukset ja liitteet, kuten toimintasuunnitelma ja talousarvio laaditaan marraskuuhun mennessä ja työ käynnistetään laajamittaisesti tulevien viikkojen aikana. Toki työ pitää sisällään myös lajien sääntötyötä ja muita kehitystoimia. Syksy tulee olemaan varsin ennalta-arvaamatonta aikaa ja vaatii meiltä kaikilta kärsivällisyyttä ja sopeutumista muuttuvaan tilanteeseen.

Vaikka tämä lause ja kappale toistaakin itseään edellisistä kirjoituksistani koronaan liittyen, on ensisijaisen tärkeää noudattaa edelleen viranomaisten määräyksiä ja suosituksia. Myös järjestäjien ohjeistukset kilpailutapahtumissa on otettava vakavasti, jotta uusilta tartuntatapauksilta vältytään. Yleisötapahtumabusiness ei kestä mediassakin esillä olleita ääritapauksia, joissa koronarajoituksien noudattaminen ei ole mennyt kaikkien taiteen sääntöjen mukaisesti. Olemme moottoriurheilussa onnistuneet tähän mennessä hyvin noudattamaan annettuja määräyksiä ja tehdään moottoriurheiluyhteisönä jatkossakin kaikkemme sen eteen, että tapahtumat ja toiminta kestävät viranomaisten tarkastelun. Lisäksi on muistettava myös varikolla vallitsevat muut käyttäytymissäännöt esimerkiksi hiljaisuuden osalta. Varikot ovat urheilijoiden ja nuorten tärkeitä suorituspaikkoja ja silloin pitää huomioida erityisesti lasten ja nuorten turvallinen ja esimerkillinen kasvuympäristö ja sen vaatimukset. Tähän me kaikki aikuiset ja vanhemmat voimme omalla esimerkillisellä käytöksellämme vaikuttaa.

Vakavien aiheiden lisäksi on syytä nostaa esille myös positiivisia asioita kesän ajalta. Kotimaisen kilpailutoiminnan ja aktiivisen kerhotoiminnan lisäksi suomalaiset ajajat ovat vaikeasta tilanteesta huolimatta edustaneet maatamme myös kansainvälisissä arvokilpailuissa. Katsotaan mitä loppuvuosi tuo tullessaan, mutta tässä vaiheessa on aihetta, ketään erittelemättä, huomioida kaikkien maailmalla Suomen lippua kantavien urheilijoidemme panostus EM- ja MM-sarjoissa! Myöskään talvikautta ei sovi unohtaa ja kelkkalajien -lajiryhmä valmistelee paraikaa tulevaa kautta uuden lajipäällikön johdolla. Jatketaan positiivisin mielin kohti syksyä ja tiedotamme uusista tuulista lisää, kun on sen aika.

Hyvää alkavaa syyskautta kaikille ja menestystä loppukesän viimeisiin koitoksiin!

Ville Salonen
Suomen Moottoriliitto ry