SML:n MK-matkailun lajiryhmä palkitsi vuoden kelkkailijan ja vuoden kelkkailukohteen

6.11.2018

Lähde: MuTV

Suomen Moottoriliitto ry ja sen Moottorikelkka-matkailuryhmä jakoivat historian ensimmäiset kunniakirjat Vuoden kelkkailukohteelle sekä Vuoden vapaa-ajankelkkailijalle viikonloppuna Rovaniemellä järjestetyillä Kelekkamessuilla.

Moottorikelkkaurheilu ja erityisesti snowcross on kasvattanut suosiotaan ja näkyvyyttään viime vuosien aikana. Moottorikelkkaharrastajien joukosta nouseekin vuosittain uusia nimiä eri kelkkalajien lähtöviivoille. Suomen Moottoriliitossa panostetaan myös parhaillaan moottorikelkkailuun. Yhtenä esimerkkinä on viime viikonloppuna luovutetut historian ensimmäiset “Vuoden kelkkailukohde” sekä “Vuoden vapaa-ajankelkkailija” -palkinnot.

Vuoden 2018 kelkkailukohteeksi valittiin Inari-Ivalo-Saariselkä-alue. Valinnan vaikuttimina olivat kelkkailijan huomioiminen, turvallinen pääsy reiteille, toimivat opasteet, monipuoliset kelkkailualueet, luontoarvot sekä sujuvat palvelut. Inari-Ivalo-Saariselkä-alue on panostanut esimerkillisesti kelkkareittien hoitoon sekä hankkinut poikkeuksellisen selkeät opasteet, joista erityisesti Inarijärven jääreittien merkintä sekä jäätilanteen seuranta ja siitä tiedottaminen saivat erityiskiitosta. Lisäksi upeita maastoja ja luontokohteita sisältävällä alueella on hyvät huoltamo-, ravintola- ja majoituspalvelut moottorikelkkailijoille.

Vuoden vapaa-ajan kelkkailijaksi valittiin Lapin Moottorikelkkailijat ry:n Reijo Suopanki, joka on hyvä esimerkki moottoriurheilun monitoimijasta. Mies vetää kerhossaan senioritoimintaa, retkiä, kisatalkoita ja toimii myös ratatuomarina. Valintakriteereissä mainittiin Suopankin olevan reilu, osaava ja järkevä kelkkailija. Mies on aktiivinen toimija kelkkakerhossa innostaen muutkin mukaan yhteiseen toimintaan. Suopankilla on laaja kelkkailukokemus Pohjoismaissa ja hän on erinomainen retkien suunnittelija ja opas huomioiden osallistujien tarpeet ja taitotason. Vuonna 1947 Helsingissä syntynyt ja nykyisin Rovaniemellä asuva Suopanki aloitti moottorikelkkailun vuonna 1990 ja liittyi myöhemmin Lapin Moottorikelkkailijoihin. Mies kelkkailee mieluusti tuntureilla ja nimeääkin lempikohteikseen Kilpisjärven ja Haltin. Tärkeintä Suopankille kelkkailussa ovat hyvät kaverit ja luonnossa liikkuminen. 5000-7000 ajokilometriä kaudessa pitää miehen fysiikan ja psyyken kunnossa.

Vuodesta 2000 toiminut Suomen Moottoriliiton MK-matkailuryhmä tukee kelkkailua harrastuksena sekä toimii asiantuntijana kelkkailuun vaikuttavan lainsäädännön laatimisessa. Ryhmä seuraa alueellista matkailukaavoitusta ja on mukana matkailukeskusten turvallisen liikenteen suunnittelussa.

Teksti: Moottoriurheilu.tv