SML:n Naiskomissio tiedottaa komission kokoonpanosta ja tasa-arvotyöstä

20.5.2021

Suomen Moottoriliitto on saanut selvityspyynnön tasa-arvo valtuutetulta naisten motocross-luokkaan liittyen. Selvityspyynnössä pyydetään lisätietoja SML:n kilpailuluokkien SM- ja Suomen cup-arvon perusteista sekä naisten luokan mahdollisesta tilanteesta SM-arvon näkökulmasta. SML ry on toimittanut vastineen lausuntopyyntöön tasa-arvovaltuutetun pyytämään päivämäärään 30.4.2021 mennessä. Tasa-arvovaltuutetulta odotetaan vastausta lausuntoon, mutta tarkkaa käsittelyaikaa ei ole ilmoitettu.

Suomen Moottoriliiton Naiskomission puolesta olemme lähettäneet kevään aikana kyselyn naisille jotka harrastavat motocrossia kilpatasolla. Kyselyn aiheena on ollut naisten luokan kilpailijoiden näkemys motocross MXD-luokan arvosta. Kyselyssä tiedusteltiin myös kilpailijoiden näkemystä luokan mahdollisesta muuttamisesta SM-luokaksi kaudelle 2022.

Olemme saaneet kyselyyn valtavan määrän positiivisia vastauksia luokan arvon muutokseen liittyen ja kyselyn vastausten yhteenveto sekä luokan arvoon liittyvä asia viedään naiskomission puolelta Motocrossin lajiryhmän käsiteltäväksi. Motocross-lajiryhmä seuraa kaudella 2021 naisten luokan (MXD) kilpailijamääriä, mikäli kilpailijamäärät kehittyvät suotuisasti, esittää lajiryhmä SML:n työvaliokunnalle naisten luokan arvon nostoa. Naisten luokan kilpailijoilla on nyt hyvä mahdollisuus näyttää SM-arvon tarve osallistumalla sankoin joukoin kaikkiin kauden 2021 naisten luokan SC -kilpailuihin. SML tiedottaa asian käsittelystä ja sen etenemisestä lajiryhmän käsittelyn jälkeen.

Suomen Moottoriliiton Naiskomission kokonpanoon on tullut muutoksia ja Ulla Kemppainen, Sari Kiuru, Maire Jäntti ja Sanna Kärkkäinen ovat jääneet pois Naiskomission vahvuudesta. Kiitämme kaikkia nyt poisjääneitä komission jäseniä arvokkaasta yhteistyöstä ja mukana olosta Naiskomissiossa! Naiskomissiossa on tilaa uusille jäsenille, joten jos koet intoa toimia moottoriurheilun parissa ajamassa naisten asioita eteenpäin, ota yhteyttä komission puheenjohtajaan, Miia-Maria Vepsäläiseen sähköpostilla: vepsalainen.miia.maria@gmail.com

Suomen Moottoriliiton Naiskomissio jatkaa työtään naisten moottoriurheilun parissa!

SML ry, Naiskomissio