SML:n toimisto palaa arkeen ja kesän kilpailukausi polkaistaan vihdoin käyntiin!

11.6.2020

Viikonloppu lähestyy ja se tarkoittaa sitä, että kauan odotettu kesän kilpailukausi saadaan viimein käyntiin pitkän odotuksen jälkeen. Myös toimisto palaa alkuviikosta takaisin arkirutiiniin ja kilpailukalenteriin lisätään uusia tapahtumia sitä mukaa, kun kerhojen kilpailuhakemukset saapuvat toimiston käsiteltäväksi. Kun sääkin vielä näyttäisi suosiva viikonlopun tapahtuman järjestäjiä, on tunnelma kieltämättä positiivisen odottava.

Viimeiset kuukaudet ovat olleet melkoista nuoralla tanssimista erilaisten rajoitusten ja määräysten tulkinnan kanssa. Ohjeistuksia on laadittu niin yleisellä tasolla kuin myös lajikohtaisesti. Viimeisimpänä MX-lajiryhmän laatima ohje kilpailujen järjestäjille. Ohje on julkaistu verkkosivuilla ja sitä voi vapaasti hyödyntää järjestelyjen tukena. RFF -tapahtumia on jo päästy järjestämään ja nyt viimein olemme muutaman päivän päässä ensimmäisistä kansallisista kilpailuista. Kiitokset kuuluvat moottorikerhoille ja luottamusryhmille aktiivisesta työstä kesän kilpailustartin mahdollistamisessa!

Kausi käynnistyy Hämeen Moottorikerhon järjestämillä Mopoendurancen ja Supermoton kilpailuilla 14.6 ja heti perään on tarjolla Seinäjoella ajettava Speedwayn liigakilpailu 17.6. Loppukuusta päästään sitten käynnistämään Circuit Racingin SM-sarja Kemorassa ja myös MX-liigan ensimmäinen kilpailu ajetaan Sipoossa. Tarkempia tietoja tapahtumista ja aikatauluista löytyy SML:n verkkosivujen kilpailukalenterista.

Toiminnan aktivoituminen näkyy myös meillä toimistolla työmäärän lisääntymisenä ja toimiston henkilökunta palaa lomautuksilta normaaliin arkirutiiniin 15.6. maanantaina. Näin varmistamme, että pystymme palvelemaan jäsenistöä parhaalla mahdollisella tavalla muun muassa kilpailulupien käsittelyn ja ilmoittautumisten osalta. On ollut ilo huomata positiivinen ja odottava ilmapiiri harrastajakunnan sisällä yli lajirajojen. Kilpailujen käynnistyminen on ollut odotettu asia ja aiheen tiimoilta on kokoustettu lajiryhmien kanssa ensimmäistä kertaa SML:n historiassa yhteisissä etäpalavereissa. Koronan mukanaan tuoma ”digiloikka” tulee muuttamaan myös meidän arkirutiinejamme. Meidän pitää pystyä hyödyntämään uusia viestintätapoja liiton toiminnan kehittämisessä.

SML:n liittokokous on niin ikään järjestetty tänä vuonna poikkeusjärjestelyin. Kokous pidetään 27.6. Helsingissä ja kerhot ovat tilanteen takia voineet äänestää hallitusvaalissa myös etukäteen postitse. Kokoukseen saa toki saapua myös paikan päälle, mutta suosittelemme, että kerho lähettäisi säännöistä poiketen vain yhden kokousedustajan, jotta pystymme pitämään henkilömäärän kohtuullisena rajoitukset huomioiden.

Liittokokous tuo mukanaan myös muutoksia, kun SML:n istuva puheenjohtaja Tapio Nevala jättää puheenjohtajan tehtävät. Omasta ja toimiston puolesta haluan kiittää Tapsaa kaikista vuosista ja tehdystä työstä liiton ja moottoriurheilun eteen. Puheenjohtajan tehtävä vaatii aina merkittävää sitoutumista yhdistyksen toimintaan sekä lukuisia vapaaehtoistyönä tehtyjä työtunteja, ja kiitokset ovat enemmän kuin paikallaan! Kiitos Tapsa!

Vaikka pääsemmekin nyt käynnistelemään kilpailutoimintaa, ovat viranomaisten rajoitukset edelleen voimassa. Lisätietoja rajoituksista ja niiden tulkinnoista löytyy SML:n verkkosivuilta. Etusivulta löytyy suora linkki ”Covid-19”, joka ohjaa tämänhetkisiä rajoituksia ja ohjeistuksia käsittelevälle sivulle. Vaikka tapahtumat saadaankin nyt käyntiin, on meidän kaikkien vastuulla voimassa olevien rajoitusten huomioiminen kaikessa toiminnassa. Koronapandemia ei ole vielä ohi ja on tärkeää, että noudatamme kaikkia viranomaisohjeista sekä erityisesti järjestäjien yleisölle ja ajajille antamia ohjeita. Meillä ei ole varaa siihen, että suhtaudumme välinpitämättömästi voimassa oleviin rajoituksiin. Pahimmassa tapauksessa määräysten laiminlyöminen voi vaikuttaa laaja-alaisesti viranomaisten tapahtumille myöntämiin lupiin ja rajoituksiin ja se olisi tässä vaiheessa pahin mahdollinen vaihtoehto käynnistyvän kilpailukauden näkökulmasta. Ollaan siis mahdollisimman huolellisia, tehdään parhaamme ja nautitaan vastuullisesti tulevista tapahtumista.

Hallitus on ministeri Kososen johdolla juuri hetki sitten ilmoittanut, että yleisötilaisuuksissa päästään 1.7. alkaen toimimaan jälleen uusin, väljemmin rajoituksin. Nämä rajoitukset mahdollistavat näillä näkymin useamman 500 hengen yleisöalueen muodostamisen tapahtuman yhteyteen, kun hygieniasta ja varoetäisyyksistä huolehditaan. Ensi viikolla on mahdollista, että saamme lisätietoja myös elokuun voimassa olevista rajoituksista ja näistä uusista heinäkuun ja elokuun määräyksistä ja ohjeista tiedotamme lisää heti, kun viranomaiset ovat uudet rajoitukset julkaisseet.

Lopuksi vielä muutama sana hallitustyöstä. SML:n hallitus kokoontui 10.6. käsittelemään liiton ajankohtaisia asioita ja isoina päätöksinä mainittakoon Erkki Misikankaan nimeäminen kelkkalajien lajipäälliköksi ja SML:n valmennuksen tulevaisuuden strategiaa ja toimintasuunnitelmaa valmistelevan työryhmän nimeäminen. Näistä kuitenkin lisää jälleen lähitulevaisuudessa ja nyt käännetään katseet tulevaan viikonloppuun ja käynnistyvään kilpailukauteen!

Vauhdikasta loppuviikkoa!

Ville Salonen