Vuoden 2020 kelkkailukohde ja vapaa-ajankelkkailija valittu

4.1.2021

Historian kolmannet valinnat on tehty Suomen Moottoriliiton MK-matkailuryhmän, Kelkkalehden sekä ennen kaikkea lehden lukijoiden ehdotusten perusteella. Vuoden kelkkailukohde äänestyksen selvää voittoon nousi 44 prosentin osuudella Matkailuyhdistys Puolanka-Paljakka ry. Merkittävä ”musta hevonen” Sodankylä sai 24 prosenttia äänistä. Puolanka-Paljakan vahvuuksia ovat monipuoliset majoitus-, safari- ja ohjelmapalvelut. Kelkkavuokraamo palvelee ja korjaukset/varaosat kuuluvat myös tarjontaan. Lisämausteena tulee Suomen laajin ja hienoin syvänlumen freeride-alue. Matkailuyhdistyksen puuhamies Juha Haanela (kelkkavuokraamo Safarisuomi.fi) kertoo toiminnan taustoista ja historiasta näin: ”Paljakassa on panostettu kelkkamatkailuun aktiivisesti yli 20 vuotta. 90-luvulla Puolangan kelkkakerho aloitti kisatoiminnan ja reittilanaukset. Sittemmin matkailuyritysten Matkailuyhdistys Puolanka-Paljakka ry otti vetovastuun sekä reiteistä että markkinoinnista. Rahoitus hoidetaan vapaaehtoisilla käyttömaksuilla, yritysten poolimaksuilla sekä kuntien osuuksilla. Urakoinnin hoitaa paikallinen yrittäjä. Freeride-alue on kunnan ja Metsähallituksen yhteinen iso panostus alueen kelkkailumatkailulle. Kelkkailijoita varten on avattu oma automaattiasema ja alkavana talvena Hotel Paljakka avaa uuden snowcross-radan. Kelkkaileva asiakas työllistää ja on toivottu vieras.”

Vuoden vapaa-ajankelkkailijaksi löytyi useita päteviä ehdokkaita. Lopulta valituksi tuli Jukka Vesanen Ruovedeltä. Jukka on Pohjois-Hämeen Moottorikelkkailijoiden pitkäaikainen aktiivi. Valinnan perusteluissa kerrotaan näin: ”Täysin tälle jalolle harrastukselle vihkiytynyt henkilö, jonka työpanos näkyy vuodesta toiseen pohjoisen Pirkanmaan reiteillä. Hän on sekä linjannut että luvittanut suuren osan reitistöä. Kelkkailee vuosittain ainakin 4000-5000 km ja on aina valmis ystävällisesti auttamaan pulaan joutunutta. Parasta mahdollista reissuseuraa.”

Voittajat on palkittu Suomen Moottoriliiton kunniakirjoin. Vuoden vapaa-ajankelkkailija sai lisäksi Duellin lahjakortin. Perinteisestä palkintatilaisuudesta jouduttiin luopumaan pandemian takia. Kaikkien Kelkkalehden äänestykseen osallistuneiden kesken arvotun lehden vuosikerran voitti Mikko Salmela Ikaalisista. Lämpimät onnittelut kaikille.

Suomen Moottoriliiton MK-matkailuryhmä toivottaa kelkkaväelle turvallista vuotta 2021!

SML MK-matkailuryhmä/Jari Heinilä