Vuoden 2022 alkuvuoden ja kesän yhteenvetoa Moottoriliiton näkökulmasta

19.8.2022

SML:n katsaus alkuvuoteen ja kesään 2022

Hetki on vierähtänyt edellisestä pääsihteerin pakinasta, joten on taas aika summata kevään ja kesän tärkeitä asioita yhteen ja arvioida missä mennään moottoriurheilun saralla. Kevät 2022 on vihdoin tarjonnut jotain muutakin kuin vain Koronaa ja muun muassa talven kilpailuissa erityisesti Snowcross on lisännyt lisenssimääriä mukavasti. Kesälajeissa olemme vielä hieman edellistä vuotta jäljessä, mutta toisaalta kausikin on vielä kesken. Kesälajien kilpailut ovat pyörineet aktiivisesti keväästä alkaen ja koronarajoitusten hellittäminen on helpottanut järjestäjien muutenkin raskasta työtä. Kirjoitin vuosi sitten talvella odottavani toiveikkaana kevättä 2021 ja erityisesti sitä, että pääsemme säästämisen sijaan toteuttamaan myös toimintaa. Vielä silloin kevät ei tähän mahdollisuutta antanut, mutta nyt tilanne on ollut jo hieman toinen.

Vuosi 2021 oli tärkeää strategiatyön aikaa ja olen erityisen iloinen siitä, että tehty työ on saatu vietyä tärkeimpien linjausten kohdalla myös käytäntöön. Tämä ei strategiatyössä ole ollenkaan itsestään selvää. Usein strategiat mielletään irralliseksi ajatuksen virraksi, joka hukkuu paperipinona pöytälaatikkoon.  Puheenjohtajisto ja hallituksen jäsenet ovat ottaneet esimerkillistä vastuuta yhdessä määriteltyjen asioiden kehittämisestä ja tällä hetkellä useat työryhmät tekevät aktiivista työtä SML:n ja jäsenkerhojen toiminnan kehittämiseksi. Näkyvimpänä varmasti valmennus- ja kerhotoiminnan kehittäminen, johon myös kesäkuussa auki ollut seuratoiminnan kehittäjän haku liittyy.

Kesän kuukausina on järjestetty monia tapahtumia ja erityisesti MXGP ja SM-viikon Xtrial ja Speedcross Salossa sekä Imatranajo- perinteikkäällä katuradalla ja Sipoon EM enduro keräsivät moottoriurheilun ystäviä katsomoihin. Kausi ei kuitenkaan pääty vielä tähän ja erittäin hieno, maailman luokan junnukilpailu häämöttää puolentoista viikon päässä. Vantaan MX JMM -kilpailu kerää paikalle maailman huippujuniorit mittaamaan paremmuuttaan motocrossissa. Nyt ehtii vielä paikan päällä seuraamaan hienoa junnutapahtumaa ja kannustamaan suomalaiset menestykseen! Kiitos kaikille järjestäjille hienosta työstä!

FIM Europe järjesti oman vuosikokouksensa Romaniassa heinäkuun alussa, jossa valittiin edustajat hallitukseen ja komissioihin. Suomelta FIM Europen hallitukseen valittiin jatkokaudelle Juhani Halme ja komissioihin Jukka Lainkari ja Hannu Häkkälä. Tilintarkastajaksi valittiin uudelle kaudelle Tapio Nevala. Myös ratalajien komissioon on tulossa suomalaisväriä, kun Jyri Palomäki liittyy komission vahvuuteen. SML on perinteisesti pyrkinyt olemaan aktiivinen KV-toimija ja näin edettiin myös tänä vuonna.

Vuonna 2020 tavoitteeksi asetettu valmennuksen kehittäminen osoittaa heräämisen merkkejä ja Tomi Konttinen on aloittanut laaja-alaisen valmennusjärjestelmätyön sekä käytännön leiritysten järjestämisen. Talvella järjestetty etävalmennus keräsi hienosti osallistujia ruutujen ääreen, eikä se varmastikaan jää viimeiseksi. Kesällä on toteutettu sitten jo perinteistä leiritystä ja valmennuksen osalta on tärkeää, että saamme mukaan eri lajien kerhovalmentajia ja henkilöitä, jotka ovat kiinnostuneita valmentamisesta. Ilman aktiivista lajin valmennuskulttuuria, ei tuloksia saada aikaan. Eli kaikki halukkaan mukaan rakentamaan oman lajin valmennusta ja menestystä!

Liikennevakuutus on ollut perinteinen aihe jo vuosien ajan ja tällä hetkellä näyttää siltä, että uusi lakiesitys edistyy vauhdilla jo vuoden 2022 aikana. SML on ollut aktiivisesti keskusteluissa kevään ja kesän aikana niin STM:n, LVK:n kuin myös AKK:n kanssa ja tavoite on saada viimeistään alkusyksystä valmiiksi esitys, jolla tavoitellaan käytännön selkiytymistä ja tulevaisuudessa kulujen pienenemistä MP-harrastajan näkökulmasta. Olen toiveikas, että vuosia jatkunut suuri työ palkittaisiin jo lähitulevaisuudessa. Nähtäväksi jää mitä syksy tuo tullessaan, mutta liikennevakuutusongelman ratkaiseminen on edelleen tärkeä prioriteetti ja tiedotamme lisää loppukesästä ja alkusyksystä, kun prosessi etenee. Seuraavan kerran asia on pöydällä jälleen ensi viikolla, sekä laajemmassa foorumissa 14.9.2022.

SML:n ry-sääntöjä päivitettiin 11.5.2022 järjestetyssä liittokokouksessa. Uuden säännön määrittelemä Johtoryhmä piti ensimmäisen kokouksensa 7.7.2022 ja ryhmä kokoontuu aina kahden viikon välein. Uudistuksella tavoitellaan sujuvaa päätöksentekoa sekä pyritään vähentämään byrokratiaa, jotta lajiryhmien ja jäsenkerhojen palveleminen olisi joustavaa. Johtoryhmään on valittu SML:n puheenjohtajiston lisäksi Arto Jokinen, Patrick Manner sekä Sami Pöllänen. SML:n rahastonhoitaja Mauri Penttinen on nimetty johtoryhmän talousasiantuntijaksi. Johtoryhmän toiminta tulee perustumaan joka toinen viikko järjestettäviin kokouksiin, joissa seurataan tarkasti toiminnan tilannetta ja taloutta sekä käsitellään työryhmien ja lajiryhmien esityksiä. Johtoryhmä raportoi toiminnastaan SML:n hallitukselle, kuten myös talousvaliokunta ja työvaliokuntakin ovat aina tehneet. Mielenkiintoista nähdä miten toimintaa päästään uudessa mallissa kehittämään ja SML:n luottamushenkilöille järjestetään johtoryhmän info 24.8.2022

Kesä on ollut myös pettymysten aikaa ja erityisesti MotoGP-kilpailun peruuntuminen Kymiringin radalta oli yksi sellainen. Olemme vuosia odottaneet tapahtuman toteutumista ja vielä tänäkään vuonna ei kuninkuusluokkaa nähdä Suomessa. Radan tilannetta on ruodittu paljon mediassa ja näin tulee tapahtumaan varmasti myös lähitulevaisuudessa. Siitä huolimatta toivo elää edelleen, että myös Suomi liittyy mukaan MotoGP -kilpailujen järjestäjämaiden joukkoon. Edelleen meiltä vaaditaan kärsivällisyyttä ja uskoa hankkeeseen, joka on käynyt läpi useita vastatuulia ja myrskyjä. Seuraamme tarkasti tilannetta ja loppuvuosi kertoo varmasti paljon siitä, miten hanke etenee.

Lienee asianmukaista päättää tämänkertainen kirjoitus SML:n 100-vuotisjuhlagaala-asioihin. Työryhmä valmistelee gaalajuhlallisuuksia ja tänäkin vuonna gaalassa jaetaan perinteisesti SC- ja SM-palkinnot, mutta hieman poikkeuksellisin järjestelyin. Palkintojen jaot on ajoitettu päivällä omiksi kokonaisuuksikseen ja tämänhetkisen suunnitelman mukaan palkinnot jaetaan kahdessa osassa päivän aikana MP-museolla sekä Sibelius -talolla. Itse gaalajuhla alkaa sitten palkintojenjakojen jälkeen Sibelius -talolla. Illalliskortit ovat myynnissä ja lisätietoja löytyy SML:n verkkosivujen uutiset- osiosta. Toivottavasti mahdollisimman moni pääsee mukaan juhlistamaan satavuotista moottoriliittoa ja suomalaista menestystä!

Omasta puolestani haluan toivottaa menestyksekästä ja vauhdikasta loppukesää kaikille!

Kunnioittaen
Ville Salonen