Vuoden vapaa-ajankelkkailija ja kelkkailukohde valinnat julkistettiin Rovaniemen Kelekkamessuilla

21.11.2022

Kuvassa: Vasemmalta Asko Keskinen SML, Raimo Hekkanen, Jukka Lainkari SML, Marjatta Holmberg, Eemeli Hekkanen ja Jari Heinilä SML

Suomen Moottoriliiton MK-matkailuryhmä yhteistyössä Kelkkalehden kanssa jakoi messuilla historian viidennet kunniakirjat. Julkistus tapahtui messujen vilkkaimpaan aikaan lauantaina BRP:n esiintymislavalla. Runsaasta kävijämäärästä huolimatta tilat toimivat edellisiä vuosia paremmin leveämpien käytävien ansiosta. Pohjoismaiden suurin alan tapahtuma myös kuului väen paljoudessa, etenkin ruotsia ja norjaa puhuvia oli paljon liikkeellä. Edellisen sesongin myyntiluvut näyttävät toimitusongelmista huolimatta hyviltä ja odotukset alkavaa kauteen ovat korkealla.

Vuoden 2022 vapaa-ajankelkkailija on Jorma Väisänen, Safari-kelkkailijat ry Tampere. Valinnan perustelut: yli 30-vuoden aktiivinen edelleen jatkuva toiminta omassa kerhossa. Kilpailujen ja tilaisuuksien järjestäjä, safarien suunnittelija ja toteuttaja, reittien talkoolainen sekä hallituksen pitkäaikainen sihteeri. Luotettava ja aina avulias matkakumppani. Kelkkailu jatkuu eläkepäivien alkaessa Äkäslompolon maisemissa, jonne hän aikoo pysyvästi muuttaa vaihtamatta kuitenkaan kerhoa.

Vuoden 2022 kelkkailukohde on Nuorgamin Lomakeskus Oy, yrittäjäperhe Marjatta Holmberg, Raimo Hekkanen, Eemeli Hekkanen sekä Veera Hekkanen. Valinnan perustelut: Lomakeskus on vahva ja perinteinen vuonna 1970 perustettu perheyritys Nuorgamissa, EU:n pohjoisimmassa kolkassa aivan Norjan rajalla. Keskus tarjoaa mainion tukikohdan varsinkin kokeneemmalle kelkkailijalle vaikkapa matkalla Jäämerelle. Monipuoliset majoitusvaihtoehdot, oheispalvelut sekä maistuvat ateriat yhdistettynä osaavaan ja aina ystävälliseen palveluun. Kelkkailijan erityistoiveita kuunnellaan ja tarvittaessa hankitaan vaikkapa polttoainetta valmiiksi seuraavan päivän safaria varten. Ainutlaatuinen luonto ja mainiot jatkoyhteydet sekä Norjan että Suomen kelkkailukohteisiin kruunaavat kokonaisuuden. Marjatta Holmberg kertoo, että tuleva sesonki näyttää lupaavalta ja varauskirja alkaa täyttyä.

Äänestäjien arvonnassa Kelkkalehden vuosikerran 2023 voitti Birger Blomberg Vantaalta. SML mk-matkailuryhmä toivottaa kaikille turvallista alkavaa ajokautta!

Teksti: SML Jari Heinilä

Kuva: Ville Salonen