Speedwayn SM-liiga 2018

Moottoriliiton ratalajiryhmän esitys speedwayn SM-liigan ajamiseksi kaudella 2018 (22.11.2017)

Koska lajissa mukana olevat kerhot eivät syksyn sarjakokouksessa 18. marraskuuta päässeet ajoformaatista yksimielisyyteen, jäi asia lajiryhmän päätettäväksi. Seuraavassa lajiryhmän esityksen pääkohdat kauden 2018 säännöistä:

- Sarjaan ilmoittaudutaan nelimiehisin joukkuein ilman yhteenlasketun keskiarvon ylärajaa (myös ottelukohtaisesti voimassa).

- Osallistuva joukkue on velvoitettu järjestämään vähintään yhden kotiottelun. Kahden kerhon yhdistelmäjoukkueet ovat velvoitettuja järjestämään kaksi ottelua. Lajiryhmä voi hyväksyä sarjan ulkopuolisen ottelujärjestäjän (tai myöntää kolmannen kotiottelun yksittäiselle joukkueelle), jos sarjan kokonaisottelumäärä uhkaa jäädä alle seitsemän ottelun.

- SM-liigan joukkuekohtaiseksi ottelumääräksi vähintään seitsemän ottelua.

- Joukkueeseen numeroille kolme ja neljä nimettyjen kuljettajien siirtymisoikeus joukkueiden välillä keskusteluun kevään kokoukseen.

- SM-liigan ajotaulukon eräkohtainen joukkuemäärä päätetään sarjaan osallistuvien joukkueiden kesken.

- Joukkueessa saa olla ulkomaalaisia kuljettajia maksimissaan kaksi ottelua kohden.

- Täysin ulkomaalaisen joukkueen halutessa mukaan sarjaan, keskustellaan asia yhdessä muiden joukkueiden ja lajiryhmän kanssa erikseen.

Sarjaan ilmoittaudutaan Moottoriliiton internet-sivujen Ratalajit-alasivulta löytyvällä ilmoittautumislomakkeella 15. joulukuuta 2017 mennessä sarjavalvojalle. Ensi kauden kalenterikokous ja sääntöjen lopullinen hyväksyntä osallistuvien joukkueiden kesken on tavoitteena hoitaa tammikuun 2018 aikana.

Sarjavalvojan (Petteri Pohjola) sähköpostiosoite on: fsp.palvelut(ä)gmail.com

TEKSTI: Ratalajit/SML