Pauli Piippola sai Star-ansiomerkkinsä Rovaniemellä

20.3.2023

Liiton satavuotisjuhlassa myönnettiin merkittävästä menestyksestä EM- ja MM-tasolla Star-ansiomerkit Timo Laineelle, Eero Hyväriselle, Teuvo Länsivuorelle sekä Pauli Piippolalle. Pauli ”Paukka” Piippolalle merkki päästiin vihdoin ojentamaan 15.3.2023 Rovaniemellä pidetyssä lämminhenkisessä kahvitilaisuudessa. Liiton kunniapuheenjohtaja Juhani Halme kiitti Piippolaa monipuolisesta ja pitkästä urasta kilpailijana, sekä merkittävästä panoksesta nykyaikaisen moottorikelkan kehittäjänä. 1970-luvulla Piippola kilpaili aktiivisesti motocrossissa, myös MM-starteissa. 1973 ”Paukka” voitti 500-kuutioisten Suomen mestaruuden jättäen taakseen saman vuoden maailmanmestarin Heikki Mikkolan. Kelkkacrossista palkintokaappiin kertyi 17 SM-kultaa ja samasta lajista tuli EM-kultaa vuonna 1990. Kilpaura kesti yli 50-vuotta. Rovaniemen kelkkatehtaalla Piippola ansioitui tuotekehittäjänä sekä testikuljettajana. PPS-alusta onkin jo legenda alalla. Tilaisuudessa Star-ansiomerkin numeron 4 Piippolalle ojensi puheenjohtaja Erkki Heikkinen.

Teksti ja kuva: Jari Heinilä