SML viettää moottoriurheilun 100-vuotisjuhlavuotta 2022! SML:n kuulumisia alkuvuodelta.

15.2.2022

Tämän kertaisen pakinan aluksi on heti todettava, että on suuri kunnia saada kirjoittaa 100-vuotisen lajiliiton kuulumisia jäsenistölle. Suomen moottorikerhojen 100-vuotinen historia on ainutlaatuinen kokonaisuus suomalaista moottoriurheilun tarinaa ja tähän pisteeseen pääseminen on ollut urheilijoiden kerhojen ja vapaaehtoisten mittavan työn tulos. Haluan omasta puolestani onnitella teitä kaikkia hienosta työstä ja satavuotisesta suomalaisen moottoriurheilun menestysmatkasta!

Juhlavuonna on tärkeää muistaa myös niitä henkilöitä, jotka ovat jo poistuneet toiminnasta, mutta ovat omalla työllään vuosien varrella mahdollistaneet tämän juhlavuoden. Osoitan tässä kunnioittavat kiitokset ja arvostuksen myös kaikille niille, jotka ovat olleet aina vuodesta 1922 alkaen tekemässä työtä Suomen Moottoriliiton ja kaikkien lajiemme eteen! Ilman perinteitä ja tiedon siirtymistä uusille sukupolville, emme olisi siinä asemassa, joka myös maailmalla tunnetaan suomalaisena ammattitaitona ja ennen kaikkea mittavana menestyksenä. Suomi on maailman menestynein moottoriurheilumaa väkilukuun suhteutettuna. Siitä voimme olla ylpeitä!

Suomen juhlavuosi ei ole jäänyt huomaamatta myöskään FIM:n osalta. FIM:n varatoimitusjohtaja Damiano Zamana osallistui aiemmin vuoden 2021 syksyllä SML:n strategiatyöhön ja totesi tilaisuudessa, että SML on yksi FIM:n vanhimpia jäseniä ja on vakiinnuttanut paikkansa luotettavana ja menestyneenä jäsenenä myös kansainvälisessä moottoriurheilussa. Aina asia ei meillä täällä Suomessa näy, mutta on hyvä nostaa esille se, että suomalainen osaaminen ja kilpailujen järjestelytaito ovat erinomaisessa maineessa ympäri maailmaa. Hienoa työtä teiltä kaikilta. Olette juhlavuoden ansainneet omalla ammattitaidollanne niin järjestelyjen, vapaaehtoistyön kuin myös urheilullisen menestyksen myötä.

Työtä on jatkettu myös arjen tasolla ja tässä muutamia ajankohtaisia kuulumisia SML:n toiminnasta viime kuukausilta. SML:n kilpailukausi 2022 on saatu menestyksekkäästi käyntiin ja Snowcrossin ja Enduron kilpailusarjat ovat käynnistyneet niin pohjoisessa kuin myös etelän spooreissa. Vallitsevat kokoontumisrajoitukset ovat edelleen aiheuttaneet päänvaivaa järjestäjille, mutta kevät näyttäisi helpottavan tilannetta. Edelleen on aiheellista tehdä huolellista työtä pandemian huomioimiseksi, mutta vaikuttaa siltä, että ainakin lähikuukausina myös katsojat pääsevät nauttimaan kerhojen tapahtumista.

Hallituksen käynnistämää strategiatyötä on viety aktiivisesti eteenpäin ja tulemme esittelemään jäsenistölle työn tuloksia lähiaikoina. Strategiatyö harvoin näkyy päivittäisessä työssä ja usein se koetaan liian etäiseksi, kun ajatellaan päivittäistä kerhotyötä. Itse koen tämänkertaisen työn suurena onnistumisena sen, että työ ei ole jäänyt vain kuvioiksi paperilla, vaan aiemmin syksyllä työstettyjen kehityskohteiden edistämiseksi on perustettu konkreettiset työryhmät. Nämä ryhmät jatkavat työtä ja linjausten viemistä käytännön tasolle. Keskeinen tavoite on, että kehitystyön tulokset näkyisivät myös kerhojen päivittäisessä toiminnassa.

Työtä on viety eteenpäin neljällä erikseen valitulla painopistealueella. Nämä ovat: SML:n kerhopalvelut, menestyvä moottoriurheilu, organisaatiomuutos sekä SML:n markkinointi ja viestintä. Työryhmien vetäjiksi on nimetty hallituksen vastuuhenkilöt, jotka ovat koordinoineet työtä ja työryhmien toimintaa. Mainittakoon ryhmien työstä sen verran, että kerhopalvelujen kehittämistä on viety eteenpäin työryhmän koordinoimien keskustelutilaisuuksien muodossa. Kaikille SML:n kerhoille on tarjottu mahdollisuus liittyä mukaan antamaan oma panoksensa työn edistämiseksi. Tavoitteena on kartoittaa kerhojen tarpeita ja muodostaa selkeä kuva siitä, minkälaisia palveluja lajiliiton tulisi tulevaisuudessa tarjota jäsenistölleen arjen ja toiminnan tukemiseksi.

Menestyvän moottoriurheilun osa-alueella on edetty valmennuspäällikkö Tomi Konttisen ja varapuheenjohtaja Henri Saaren johdolla. SML:n talvivalmennus on käynnistynyt tammikuussa ja kaikilla halukkailla on mahdollisuus osallistua etävalmennukseen, jota järjestetään tiistaisin muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Valmennuksen saralla on käynnistetty myös suunnittelupalaverit kaikkien lajiryhmien kanssa SML:n valmennusjärjestelmän rakentamiseksi. Näin pyritään saamaan pohjatietoa kauan kaivatun järjestelmällisen valmennuksen suunnittelulle. Myös SML:n oma viestintä on ollut viime vuodet vähintäänkin lapsen kengissä ja siihen tullaan keskittymään vuoden 2022 kehitystyössä. Kaikkien ryhmien toiminnasta tiedotetaan niin ikään lähiaikoina.

Liikennevakuutukseen liittyvän ongelman ratkaisemiseksi tähtäävä työ on käynnissä ja tällä hetkellä odotamme ministeriön kutsua seuraavaan työstötilaisuuteen. Ministeriön kanssa on jo pidetty valmisteleva keskustelutilaisuus. Seuraavaksi pöydällä on kartoittaa yhteistyössä lainsäätäjien kanssa moottoriurheilun tulevaisuudessa voimassa olevaa vakuutuskäytäntöä. SML on mukana ministeriön moottoriurheilun tilannetta käsittelevässä ryhmässä. Pyrimme välittämään lainsäätäjille kaiken tarvittavan tiedon vallitsevasta ongelmasta ja vaikuttamaan ratkaisuun parhaalla mahdollisella tavalla, jotta uuden lain kirjaukset mahdollistaisivat yksiselitteisen ja selkeän toimintamallin moottoriurheiluradoilla.

SML:n juhlavuoden palkintojenjakogaala 2022 on suunniteltu järjestettäväksi marraskuun puolivälissä. Tällä hetkellä tilaisuuden valmistelut ovat käynnissä ja paikkakunnasta ja tarkasta päivämäärästä tiedotamme pikaisesti. Ennen sitä on kuitenkin vielä vuoro juhlia vuoden 2021 menestyjiä. Gaalalähetys on kaikkien seurattavissa maaliskuun alussa. Vielä 5.3.2021 järjestettävässä lähetyksessä emme pääse juhlimaan perinteiseen tapaan paikan päällä. Järjestämme kuitenkin Livestream -lähetyksen, jossa huomioimme kauden 2021 menestyjiä. Lähetys on kaikille avoin ja toteutetaan IS-TV:n kautta. Paikan päälle ei tällä kertaa voida kutsua muita kuin erikseen haastatteluun valittuja urheiljoita ja vaikuttajia. Heihin ollaan erikseen yhteydessä helmikuun aikana. Haastattelut toteutetaan joko paikan päällä, tai etäjärjestelyin.

Tulevan vuoden kalenteri pitää sisällään useita Suomessa järjestettäviä kansainvälisiä kilpailuja, joiden toteuttamisessa vapaaehtoisilla on korvaamaton merkitys. Kilpailukalentereiden rakentaminen on vuosittain erittäin vaativa tehtävä lajiryhmille ja kuten aiempina vuosina, ei tänäkään vuonna ole päällekkäisyyksiltä vältytty. Pyrimme toimiston voimin tukemaan eri kilpailujen vapaaehtoisten rekrytointia ja mikäli järjestelytehtävät huipputapahtumissa kiinnostavat, rohkaisen kaikkia halukkaita lähtemään mukaan kerhojen tueksi järjestelytehtäviin. SML:n verkkosivujen kautta on mahdollisuus ilmoittautua muun muassa MXGP:n ja Sipoon EM- Enduron vapaaehtoistehtäviin sekä MotoGP -organisaatioon. Ilman vapaaehtoisia ei tapahtumien tekeminen ole mahdollista. Kaikki halukkaat siis rohkeasti mukaan! Lisätietoja saa aina SML:n toimistolta ja Sipoon EM -kilpailun rekrytointiin liittyvä lomake avataan lähipäivinä.

100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi on käynnistetty yhteistyö Lahdessa sijaitsevan Moottoripyörämuseon kanssa. Riku Roudon hallinnoimaan museoon rakennetaan näyttely, joka esittelee moottoriurheilun historiaa viimeisen sadan vuoden ajalta. Muistakaa laittaa museoon tutustuminen tulevan kesäkauden kalenteriin! Juhlanäyttelyn lisäksi SML:lla on tavoitteena olla esillä 100-vuotisjuhlan merkeissä myös Moto-GP-, Imatran ajo-, Enduron EM-, MXGP- ja JMM MX -tapahtumissa erikseen laaditun suunnitelman mukaisesti.

Mainittakoon vielä tähän loppuun muutama tapahtumien järjestämisen kannalta tärkeä päivämäärä. SML järjestää huhtikuun lopussa FIM:n kanssa yhteistyössä MM-tason toimitsijakoulutusta ja ohjelmassa ovat ympäristö-, Circuit Racing- ja Chief Medical officer -koulutukset. SML:n omat toimitsijakoulutukset ovat myös kalenterissa ja ne järjestetään etäyhteyksin 6. ja 9. päivä huhtikuuta. Ilmoittautumiset KV -koulutuksiin menevät SML:n toimiston kautta ja kansallisten toimitsijakurssien ilmoittautumiset avataan tuttuun tapaan SML:n verkkosivuille.

Hyvää alkanutta vuotta kaikille ja onnea SML:n 100-vuotisjuhlavuoden johdosta!

Kunnioittaen

Ville Salonen