FIM Europe Club Lapland Experience Rovaniemi 19.-23.3.2024

19.4.2024

Otsikon kansainvälinen kelkkailutapahtuma järjestettiin nyt kolmannen kerran päämajanaan Santa Claus Holiday Village Napapiirillä. Käytännön järjestelyistä vastasi MK-matkailun lajiryhmä sekä Snowmobile Guide Association Finland oppaineen.

Osallistujat tulivat tällä kertaa Italiasta ja Liettuasta. Yli 30 hengen päiväretket sujuivat hyvin ja matkalaiset olivat tyytyväisiä kokemaansa. Ensikertalaiset kohtasivat sekä kelkkailun että lappilaisen luonnon taian uusina elämyksinä. Perinteiset makkaratulet laavulla sekä mainiot porokeitot Palojärvellä jäivät varmasti kaikkien mieleen.

FIM Europen pääsihteeri Alessandro Sambuco on jo kokenut kelkkailija ja Lapin kävijä. Hän kiitti Jukka Lainkarin johdolla toimineita oppaita loistavasti organisoidusta kokonaisuudesta, joka tarjosi turvallisen keinon tutustua kelkkailuun tavalla, jota ei normaalilla turistisafarilla tavoita.

Suomen Moottoriliiton pääsihteeri Ville Salonen totesi näiden tapahtumien olevan kunnia-asia Suomelle. Eksoottinen ympäristö antaa täysin uniikin mahdollisuuden avoimiin keskusteluihin kapinettien ulkopuolella ja vahvistaa kansainvälisen yhteisön välistä yhteisymmärrystä. Jatkoa tälle jo perinteelle on toivottavasti luvassa keväällä 2025.

Kiitos kaikille yhteistyökumppaneille: Santa Claus Holiday Village, Napapiirin Saarituvat, Enonvene, BRP, Rukka sekä Palojärven lomakeskus.

Teksti: Jari Heinilä SML MK-matkailuryhmä/SGAF-opas

Kuvat: Jari Heinilä ja Aulis Salminen