Miskan kynästä: Turvallista alkanutta vuotta 2024!

2.1.2024

Uusi vuosi ja uudet kujeet, kuten tuttu sanonta kuuluu. Uuden vuoden alkaessa on hyvä kiinnittää huomiota myös lajiemme oleelliseen asiaan, turvallisuuteen.

Keskeiset turvallisuutta koskevat määräykset pohjautuvat lainsäädäntöön, mutta lajeihimme liittyviä turvallisuusasioita löytyy myös esimerkiksi Urheilu- ja lajisäännöistä. Tärkeimpiä turvallisuuteen liittyviä lakeja ovat pelastus- ja kuluttajaturvallisuuslait, mutta näiden lisäksi myös esimerkiksi kokoontumislakiin liittyvät asiat vaikuttavat harjoitus- ja kilpailutapahtumiimme. Jo lainsäädännössä on määritetty yleisötapahtumasta laadittavat viranomaisilmoitukset, monet vastuukysymykset sekä velvoitettu laatimaan turvallisuutta ja riskienarviointia koskevia asiakirjoja. Moottoriliiton verkkosivujen Turvallisuus-osiossa on pyritty avaamaan lainsäädännön velvoitteita ja lisäksi sinne on koottu valmiita lomakepohjia tapahtumien järjestäjien käytettäväksi.

Turvallisuus ei kuitenkaan ole vain sääntöjä, määräyksiä ja ohjeita. Vaikka kaikki asiakirjat ja dokumentit olisi laadittu erinomaisen huolellisesti, on meidän myös tunnettava olomme turvalliseksi. Turvallisuuden tunnetta voidaan vahvistaa esimerkiksi ohjeistamalla ja kouluttamalla ihmisiä sekä tekemällä turvallisuutta myös näkyväksi. Se ei ole mitään tähtitiedettä vaan jo sillä, että esimerkiksi ensiapu- ja pelastushenkilöstö sekä järjestyksenvalvojat ovat näkyvästi esillä ja tapahtuma-alueella on selkeät opasteet vahvistaa kaikkien osallistujien turvallisuuden tunnetta. He tietävät ja voivat myös luottaa, että jos jotain kaikesta varautumisesta huolimatta sattuu, apu on lähellä.

Ennen kaikkea turvallisuudessa on kyse asenteista eli siitä, miten me siihen suhtaudumme ja olemmeko valmiit noudattamaan annettuja turvallisuussääntöjä. Maailma ympärillämme muuttuu nopeammin kuin uskommekaan – niin myös tapahtumiin kohdistuvat riskit ja uhkakuvat. Emme voi esimerkiksi käyttää samaa turvallisuussuunnitelmaa vuodesta toiseen vain päivämääriä vaihtelemalla tai tyytyä Ei ennenkään ole sattunut mitään -ajatukseen. Meidän on oltava kiinni ajassa ja pystyttävä edes jotenkin ennakoimaan tulevaa – ennakoitava sekä varauduttava ainakin suunnitelmissamme epätodennäköisiltä vaikuttaviin riskeihin.

Moottoriliiton turvallisuustyöryhmä tekee aktiivisesti työtä turvallisuuden eteen. Alkaneelle vuodelle yhdeksi keskeiseksi teemaksi olemme valinneet harjoitustoiminnan turvallisuuden sekä ensiaputaidot. Tavoitteenamme on muun muassa kannustaa välttämään yksinharjoittelua sekä opastaa ilmoittamaan harjoitustoiminnassa sattuneista onnettomuustilanteista rataa tai reittiä ylläpitävälle taholle. Ensiaputaidot ovat keskeinen osa meidän jokaisen osaamista. Meistä kuka tahansa voi joutua ensimmäisenä onnettomuuspaikalle, jolloin meillä kaikilla on lakiin perustuva velvollisuus auttaa. Meidän täytyy pysähtyä, osata tunnistaa tilanne, hälyttää apua ja pyrittävä parhaan kykymme mukaan suorittamaan henkeä pelastavat ensiaputoimet sekä odottamaan onnettomuuspaikalla siihen saakka, että viranomaisyksiköt saapuvat paikalle ja antavat luvan poistua.

Turvallisuus koostuu monista osa-alueista ja jokaisella meillä on oma roolimme turvallisuuden edistämisessä. Vain yhdessä ja yhteistyöllä voimme tehdä vuodesta 2024 turvallisen moottoriurheiluvuoden!