MK-lajiryhmä tiedottaa vuoden 2024 säännöistä ja kilpailukaudesta

11.1.2024

Hyvää alkanutta kelkkailukautta 2024

MK-Lajiryhmä tiedottaa vuoden 2024 säännöistä ja kilpailukaudesta.

Sääntöihin on tullut joitakin muutoksia ja uudet säännöt löytyvät SML:n kelkkailun lajisivulta. Erityisesti vuoden 2024 aikana kiinnitetään huomiota bensasäännön noudattamiseen. Kaikissa SML:n lajeissa on käytettävä aina lyijytöntä polttoainetta ja kaikki lyijylliset polttoaineet ovat KIELLETTYJÄ. Säännön noudattaminen on ensisijaisen tärkeää lajin tulevaisuuden kannalta. Tarvittaessa kilpailuissa otetaan näytteitä ja jos paikan päällä otettu näyte/testi viittaa lyijyllisen bensan käyttöön, lähetetään näyte eteenpäin laboratorioanalyysiin. Mikäli polttoaine on säännön vastainen, maksaa kuljettaja kaikki analysointiin liittyvät maksut. Maksut nousevat useaan tuhanteen euroon. Myös harjoittelussa käytettävän lyijyllisen polttoaineen jäämät näkyvät suurella todennäköisyydellä myös kilpailukauden testissä.

Karsintaerät:

2 Karsintaerän ryhmiä (A, B jne.) ei enää arvota, vaan niihin mennään 1 karsintaerän sijoitusten mukaan seuraavasti:

Parittomat sijoitukset (1, 3, 5, 7 jne.) vaihtavat karsintaeräryhmää (A->B, B->A)

Parilliset sijoitukset (2, 4, 6 jne.) jatkavat samassa karsintaeräryhmässä (A->A, B->B)

Tässä mainittuna isoimmat sääntömuutokset, mutta on tärkeää, että jokainen tutustuu tarkasti voimassa oleviin sääntöihin. Käykää lukemassa säännöt Moottoriliiton sivuilta:

Lisenssikauppa ja kilpailunumeroiden varaaminen on jo hyvässä vauhdissa Motissa. Ja ensimmäisiin kilpailuihin pystyy myös jo ilmoittautumaan.

Snowcross SM-sarjassa ajetaan neljä osakilpailua:

27. - 28.01.2024 Rovaniemi

03. - 04.02.2024 Parikkala

02. - 03.03.2024 Nivala

26. - 27.04.2024 Ukkohalla,

Ukkohallan kilpailussa ajetaan perjantaina ja lauantaina. Kilpailun jälkeen jaetaan SM-, Suomen Cup ja kansallisten sarjojen palkinnot iltajuhlassa buffet-ruokailujen jälkeen.

Helmikuussa kilpaillaan tuttuun tapaan Oulussa Stadion Snowcross -mestaruuksista.

Kaudelle 2024 on tulossa Snowcross Avoin Suomen Mestaruus- kilpailu Jyväskylään. Tämä kilpailu on osa SM-viikkoa, joka televisioidaan ja lähetetään YLE:n kanavalla. Kilpailussa ratkotaan yhdistetty PRO/PRO LITE-luokan sekä NAISTEN Suomen Mestaruus kerrasta poikki periaatteella. Tämä kilpailu ei ole SM-sarjaa, vaan oma, yksittäinen SM-kilpailu.

Lisäksi Suomessa on tarkoitus ajaa Snowcross MM-osakilpailu, mutta tämä ratkeaa tammikuun alussa ja tästä tiedotetaan silloin heti kun uutta tietoa on saatavilla.

Vintage Snowcrossin tulevan kauden 2024 kilpailut:

Kajaani       17.2.2024

Pello           16.3.2024

Kemijärvi     30.3.2024

Ukkohalla    20.4.2024

Snowcrossin sekä Vintage Snowcrossin säännöt 2024 on julkaistu SML sivuilla: https://www.moottoriliitto.fi/lajit/saannot/mk-lajit/ Linkistä pääset tutustumaan sääntöihin.

Vintagen osalta sääntöihin tuli muutamia pieniä tarkennuksia lähinnä teknisiin asioihin. Lisäksi kaudella 2024 tuli mukaan yksi uusi luokka, kun Millenium-luokka jaettiin kuljettajien toivomuksesta alle ja yli 500 kuutioisiin kelkkoihin. Tämä muutos oli tervetullut siinäkin mielessä, että edellisellä kaudella Millenium -luokassa kuljettajia oli niin paljon, että kaikkien mahduttaminen samaan lähtöön oli joissakin kilpailuissa haastavaa.

Vintage Snowcrossin suosio on noussut vuosi vuodelta ja toivotaan, että suosio jatkuu myös tulevalla kaudella. Vintage -kilpailuun osallistuminen on pyritty pitämään helppona ja edullisena. Vintagen suosiota kuljettajien keskuudessa selittäneekin pienemmät kustannukset kuin monessa muussa lajissa. Kaluston pystyy hankkimaan edullisesti, radat eivät ole kuljettajille eivätkä kalustollekaan liian vaativia. Vintage Snowcross on erinomainen tapa tulla tutustumaan kilpakelkkailuun ja mikäli rahkeet riittää, voi Vintagen puolelta siirtyä ajamaan SM-Snowcrossia.

Mukavaa tulevaa kautta 2024 toivottaa SML MK-lajiryhmä.