Moottoriliiton hallitus kokoontui keskiviikkona 20.9.2023 – Teemana huippu-urheilu ja valmennus

29.9.2023

Moottoriliiton hallitus kokoontui viime viikolla. Hallituksen kokoukset on päätetty teemoittaa ja tällä kertaa oli teemana huippu-urheilu ja valmennus. Strategian mukaisesti valmennus ja huippu-urheilu on tekemisen keskiössä ja moottoriurheilijan polku -suunnitelma keskittyy urheilijan kasvuun ja kehitykseen huippu-urheilijaksi. Urheilijan polku -termi tarkoittaa sitä yksilöllistä reittiä, jolla kuvataan urheilijan matkaa lapsuudesta aina urheilu-uran päättymiseen ja sen jälkeiseen aikaan.

Huippu-urheilu ja valmennus ovat yksi Moottoriliiton tärkeimmistä toiminnoista. Hallituksen kokoukseen oli kutsuttu Olympiakomitean huippu-urheiluvastaava Liisa Ahlqvist-Lehkosuo alustamaan kokousta valmennuksen ja huippu-urheilun edistämisen näkökulmasta. Moottoriliiton valmennuspäällikkö Tomi Konttinen avasi lajiliiton roolia ja arkivalmennuksen tärkeyttä seurassa. Lajiliiton rooli on tärkeä verkoston rakentajana ja osaamisen kehittäjänä. Kokouksessa keskusteltiin Moottoriliiton valmennusjärjestelmästä ja urheilijan- ja valmentajan poluista.

Kansainvälistä toimintaa käsiteltiin Juhani Halmeen pohjustamana. Halme kertoi Moottoriliiton kansainvälisen toiminnan historiaa, tavoitteita ja merkitystä. Tärkeitä kulmakiviä ovat kansainväliset lisenssit, maajoukkueet, kansainvälisten kilpailujen saaminen Suomeen sekä toimitsijat että edustus kansainvälisissä liitoissa.

Hallitus vahvisti sähköisessä työtilassa tehdyt päätökset ja käytiin läpi pääsihteerin tilannekatsaus. Liikennevakuutustyön tilanteesta keskusteltiin. Lobbaustyö on käynnissä ja nyt käytiin läpi käsittelyaikataulua. Tilannekatsauksessa annettiin hallitukselle tiedoksi lajipäälliköiden lajiraportit.

Moottoriliiton varainhankintaan päätettiin keskittyä strategiatyöryhmän ehdotuksesta. Erkki Heikkinen nosti esiin ajatuksen liittää strategiaan vahvan talouden rinnalle varainhankinnan. Hallitus päätti perustaa varainhankinnan työryhmän. Työryhmään nimettiin Jukka Lainkari, Petri Niemelä ja Miia-Maria Vepsäläinen.

Sami Pöllänen ja Arto Jokinen ovat ilmoittaneet jäävänsä pois johtoryhmän kokoonpanosta työkiireisiin vedoten. Moottoriliitto haluaa kiittää Pöllästä ja Jokista antamastaan ajasta ja panoksestaan suomalaisen moottoripyöräilyurheilun kehittämisessä.

Puheenjohtajisto esitti johtoryhmään uusiksi asiantuntijoiksi Kristiina Komulaista ja Jani Backmania. Komulaisen viestinnän osaaminen ja Backmanin vahva kokemus tapahtumatuotannosta katsottiin hyviksi ominaisuuksiksi johtoryhmän osaamisen vahvistamiseksi. Molemmat ehdotukset hyväksyttiin hallituksen toimesta ja heidät valittiin Moottoriliiton johtoryhmään.

Moottoriliiton sääntöjen päivitystyössä Petri Niemelä ja Tarmo Kumpula ovat valmistelleet hallitukselle esityksen jäsenmaksulaskutuksen uudistuksesta. Esityksen mukaan liittokokous päättäisi jatkossa seuraavan vuoden jäsenmaksuista, jolloin jäsenkerhoilla on mahdollisuus varautua paremmin mahdollisiin muutoksiin. Niemelä ja Kumpula ovat luonnostelleet päivityksiä Moottoriliiton sääntöihin muiltakin osin, joten esitettiin sääntöuudistustyöryhmän perustamista. Työryhmään valittiin Henri Saari, Petri Niemelä, Ville Salonen ja Tapio Nevala. Sääntömuutokset vahvistaa liittokokous.

Seuraaviksi hallituksen kokouksien ajankohdiksi päätettiin vuodelle 2023:

25.10.2023

29.11. 2023