Moottoriliiton varapuheenjohtaja kilpailun tuomariston presidentiksi Hard Enduro MM-sarjan osakilpailuun!

2.11.2023

Suomalaisille vähemmän tunnettu enduron MM-sarja FIM Hard Enduro World Championship on astetta rankempaa enduroa! Suomen Moottoriliiton varapuheenjohtaja Henri Saari toimii kilpailun tuomariston presidenttinä ja istuu myös FIM enduro komissiossa. Tulevana viikonloppuna ajetaan Hard Enduron kauden viimeinen osakilpailu Saksassa. Tapahtuman nimi on 24MX Getzenrodeo. Paikalle odotetaan yli 10.000 katsojaa!

Teksti: Moottoriliitto Kaisa Lökfors kuvat: Future 7 Media / Red Bull Content Pool

This is hard enduro, maasto oli todella jyrkkää edellisessä Espanjan osakilpailussa.

FIM Hard Enduro World Championship on nimensä mukaan astetta rankempaa enduroa. Hard enduron osakilpailujen, reittien ja puitteiden välillä on valtavasti eroja. Tämä luo sarjalle aivan omanlaisensa maineen ja kilpailijoilta vaaditaan erityistä sopeutumiskykyä ja kestävyyttä. Usein kuullaan puhuttavan jopa extreme endurosta ja sarjaa pidetään rankimpana off road -kilpasarjana maailmassa.

Kilpailut sisältävät tyypillisesti useita vaiheita, joissa eri vaikeustasot on suunniteltu eritasoisille kilpailijoille. Vaikka hard enduro -kilpailujen erityispiirteet voivat vaihdella, useimmat tapahtumat on tyypillisesti jaettu kahteen osaan: karsintaan ja pääkilpailuun.

Hard Enduro kilpailu sisältää reittejä ainutlaatuisessa maastossa, kuten kallioisilla kukkuloilla, jyrkissä rinteissä, loputtomilla metsäpoluilla ja jopa eeppisen haastavissa paikoissa!

Henri Saari lähtee kisaan hoitamaan FIM tuomariston presidentin tehtävää, mikä ei ole ihan tavallista näin suomalaisittain.  Saari lähetti meille terveiset lentokentältä juuri ennen kisaan lähtöä.

”Mielenkiinnolla menen ensimmäiseen Hard Enduro-kilpailuun Jury presidentiksi, pääsen tutustumaan kilpailuun vähän toisesta vinkkelistä kuin pelkkänä katsojana.

Enduron puolelta olen ollut FIM:n kilpailuissa normaaleissa MM Enduro kisoissa kilpailun johtajana, FIM Steward ja FMNR Steward tehtävissä sekä Super Enduro MM:ssä kilpailun johtajana.”

Kansainvälinen yhteistyö ja Moottoriliiton vastuuhenkilöiden osallistuminen kilpailujärjestämiseen on omiaan lisäämään Suomen roolia isojen ja vaikuttavien kansainvälisten tapahtumien saamiseen meille tänne pohjolaan. Moottoriliitolla ja sen luottamushenkilöillä on pitkät perinteet ja yhteydet FIM:n kanssa. Suomen Moottoriliitto on ollut FIM:n jäsen jo vuodesta 1923.

FIM Hard Enduro maailmanmestaruus osakilpailu starttaa perjantaina 3.11.2023 vapailla harjoituksilla klo. 11.00!

Kilpailua voi seurata verkossa sarjan kotisivujen kautta: https://iridehardenduro.com/tv

Pistä FIM Hard Enduro World Championship seurantaan, jos maailman kovin enduro kiinnostaa!

Kisan kotisivu: https://www.getzenrodeo.net/

Sarjan kotisivu: https://iridehardenduro.com/

Facebook: https://www.facebook.com/iridehardenduro

Instagram: https://www.instagram.com/iridehardenduro_official/

YouTube: https://www.youtube.com/@RedBullMotorsports/playlists

Elokuussa 2023 ajettiin hard enduro MM-osakilpailu Kanadassa. Maasto ja maisemat ovat jylhät.