SM-viikko Jyväskylässä 8.-10.3.2024 – Snowcross ja Trial kuskit ilmoittautukaa mukaan nyt!

26.2.2024

SM-viikko on urheilun monilajitapahtuma, jossa suomalaishuiput kilpailevat lajiensa mestaruuksista! Tapahtumakokonaisuus kerää yhteen urheilulajeja, jotka ovat urheilua rakastavalle suomalaiselle yleisölle ehkä hieman tuntemattomampia. Mukana oleville lajeille SM-viikko tarjoaa suurkilpailun tunnelmaa ja kovan tason sporttia ja yhteisöllisyyttä. SM-viikko on iloa, ystäviä ja yhdessä tekemistä muiden lajien ja sidosryhmien kanssa. Tapahtuman tavoitteena saada lajeille uutta yleisöä, uusia harrastajia ja medianäkyvyyttä.

Ensimmäinen SM-viikko keräsi heti kiitosta niin lajiliitoilta kuin kilpailijoiltakin. Paikan päällä kisatapahtumia kävi seuraamassa tuhansia katsojia ja Ylen kotikatsomoihin välittämät kilpaurheilun jännitysnäytelmät keräsivät hyvät katsojaluvut.

Tapahtuman lajikirjo on vuosien kuluessa kasvanut ja monipuolistunut, ja SM-mitaleista on kisattu niin maalla, vedessä kuin ilmassakin. Kuuden vuoden aikana SM-viikko on esitellyt yleisölle lähes 70 urheilulajia uppopallosta laskuvarjohyppyyn ja thainyrkkeilystä shakkiin. Mukaan on mahtunut mm. moottoriurheilua, kamppailu- ja voimailulajeja, äly- ja tarkkuuslajeja, mailapelejä ja joukkuelajeja. Yhden SM-viikon lajiennätystä pitää toistaiseksi viimeisin SM-viikko Salossa 2022, jolloin mukana oli peräti 28 lajia.

Yle on ollut vahvasti mukana järjestelyissä aivan alusta lähtien, ja yleisö onkin löytänyt SM-viikon lajit upeasti myös Ylen kanavilta. Jokaiselta SM-viikolta Yle on välittänyt tunnelmia ja tiukkoja mitalikamppailuita sekä suorana että jälkilähetyksenä useita kymmeniä tunteja. Parhaimmillaan lajit ovat koukuttaneet vastaanottimien ääreen satoja tuhansia katsojia.

SM-viikon isäntäkaupunkeina ovat toimineet Tampere (2016–2017), Vantaa (2018–2019), Joensuu 2020, Salo (2022) ja Lahti (2023). SM-viikko järjestetään Jyväskylässä 8.-10.3.2024.

Moottoriliiton lajeista Jyväskylässä mukana X-trial ja Snowcross! Ilmoittautumiset ovat avoinna motissa: https://motti.moottoriliitto.fi/sml/fi/publicEvents

X-Trial esittelysivu: https://sm-viikko.fi/jyvaskyla/lajit/x-trial/

Snowcross esittelysivu: https://sm-viikko.fi/jyvaskyla/lajit/snowcross-2/

SM-viikko lukuina