Turvallisuustietolomake

Moottoriurheilutapahtuman järjestäjä on Kuluttajaturvallisuuslain mukaisesti palveluntarjoaja, kun esimerkiksi kilpailutapahtuman, ajoharjoituksen/-päivän, tai leirin osallistujia ei rajata vain tapahtumaa järjestävän kerhon jäsenille. Palveluntarjoajalla on samassa laissa säädetty vastuu järjestämänsä toiminnan, palvelun tai tapahtuman turvallisuudesta. Tätä vastuuta turvallisuudesta ei ole missään olosuhteissa mahdollista siirtää esimerkiksi tapahtuman osallistujille vastuuvapautuslomakkeilla.

Mikäli osallistujien turvallisuusinformoinnissa järjestäjä haluaa käyttää jotakin lomaketta, vastuuvapautuslomakkeen sijaan olisi suositeltavaa käyttää esimerkiksi turvallisuustietolomaketta. Turvallisuustietolomakkeessa on kerrottu esimerkiksi järjestäjän turvallisuusvastuusta, tapahtuman turvallisuusjärjestelyistä sekä toimintaohjeista, joiden avulla osallistuja voi osallistua tapahtumaan mahdollisimman turvallisesti. Allekirjoituksellaan osallistuja vahvistaa perehtyneensä tapahtuman turvallisuuskäytäntöihin sekä sitoutuu myös noudattamaan niitä.

Tapahtuman järjestäjän vastuu turvallisuudesta ulottuu osallistujien ja kilpailijoiden lisäksi myös yleisön, huolto- ja taustajoukkojen, median, toimihenkilöiden, toimitsijoiden sekä vapaaehtoistenkin turvallisuudesta. Kaikille heille on joka tapauksessa annettava riittävät tiedot turvallisuusasioista kirjallisesti ilmoitustaululla tai suullisesti vaikkapa tapahtumaan ilmoittautuessa.

Turvallisuustietolomakkeen pohja on tarvittaessa saatavilla Moottoriliiton turvallisuustyöryhmän kautta (turvallisuus@moottoriliitto.fi).