Hallituksen esitys eduskunnalle liikennevakuutuslaista on käsittelyssä – Moottoriliitto avaa UKK-palstan kotisivuilleen

8.3.2024

Tiedote | Suomen Moottoriliitto ry

Liikennevakuutuslaki on siirtynyt nyt eduskunnan käsittelyyn. Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi liikennevakuutuslain, Liikennevakuutuskeskuksesta annetun lain ja vakuutusyhtiölain muuttamisesta julkaistiin 23.2.2024. Ministeri Sanni Grahn-Laasosen johdolla lakiehdotus otettiin uudelleen käsittelyyn ja uuden esityksen sisältö käsittää Sosiaali- ja terveysministeriön asettaman työryhmän mietinnön mukaiset sisällöt, jotka julkaistiin tammikuussa 2023.

Sosiaali- ja terveysministeriön asettama työryhmä kuuli 2022 Finanssivalvontaa, AKK-Motorsport ry:tä ja Suomen Moottoriliitto ry:tä. Lisäksi työryhmä tarjosi liikenne- ja viestintäministeriölle mahdollisuuden saapua kuultavaksi.

Työryhmän hallituksen esityksen muotoon laatima mietintö julkaistiin 30.1.2023. Työryhmän mietintö oli yksimielinen. Mietinnöstä järjestettiin tammi−maaliskuussa 2023 avoin lausuntokierros.

Tärkeimmät moottoriurheilua koskevat kohdat löytyvät esityksen kohdasta 2.2.3 Poikkeukset vakuuttamisvelvollisuudesta ja moottoriurheilutapahtumat.

Moottoriurheilun näkökulmasta merkittävä muutos on kuljettajanpaikkasuojan poistuminen organisoidussa moottoriurheilun harjoittelu- ja kilpailutoiminnassa. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että harjoittelussa ja kilpailutoiminnassa jokaisessa ajoneuvossa on oltava liikennevakuutus, mutta se korvaa ainoastaan kolmannen osapuolen. Henkilöllä itsellään tulee olla toimintaan soveltuva tapaturmavakuutus, joka korvaa kuljettajalle itselleen loukkaantumisesta aiheutuneet korvaukset.
Rekisteröidyissä ajoneuvoissa kuljettajanpaikkasuoja säilyy, mutta sen korvaavuus määrittyy sen mukaan, onko ajoneuvoa käytetty erityisesti kilpailutoimintaan tai moottoriurheilun harjoitteluun.

Toinen muutos on eristetyn alueen määritelmän poistuminen, mikä tarkoittaa sitä, että ajoneuvoissa pitää kaikissa tilanteissa olla kolmannen osapuolen kattava liikennevakuutus ja eristetyn alueen tapauskohtainen arviointi harjoittelu- ja kilpailutilanteessa jää pois.

Harrastajan näkökulmasta vakuutusten kokonaishinta määrittyy liikennevakuutuksen ja erillisen tapaturmavakuutuksen yhteenlasketuista kuluista. Kuljettajanpaikkasuojan poistuessa on oletettavaa, että liikennevakuutuksen hinta laskee, koska suurin kulu on nimenomaan kuljettajanpaikkasuojasta maksetut kulut ja kun nämä poistuvat, tulisi vakuutuksen hinnan myös perustellusti laskea. Toisaalta tapaturmavakuutukseen siirtyvät korvaukset tulevan ajan myötä nostamaan tapaturmavakuutuksen hintoja riippuen vakuutuksen korvauskatoista. Kulujen nousun määrää ei tässä vaiheessa pysty tarkkaan arvioimaan.

SML:n liikennevakuutukseen liittyvän edunvalvontatyön seuraava vaihe on käydä läpi liikennevakuutuksen hinnoittelua vakuutusyhtiöiden kanssa sekä tapaturmavakuutuksen kattavuutta vakuutusyhtiö Pohjolan kanssa, joka on tällä hetkellä moottoriliiton lisenssiin liittyvän vakuutuksen tarjoaja. Työn tavoitteena on kokonaisvakuutuskulujen kohtuullistaminen ja erityisesti epäselvän vakuutuskäytännön selventäminen. On tärkeää tietää mikä vakuutuskorvaa missäkin tilanteessa.

Koko lakiesitys luettavissa täältä: https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_10+2024.aspx

Valtioneuvoston yleisistunto 22.2.2024 käsitteli esitystä ja asian etenemistä voit seurata täällä: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=904

Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.5.2024.

Ennen lain voimaanastumista Moottoriliitto avaa kotisivuilleen UKK-palstan, jossa pyrimme vastaamaan asiaan liittyviin kysymyksiin niiltä osin kuin niihin voimme vastata. Olemme kysyneet kaikilta lajeilta lajipäälliköiden kautta kysymykset, joihin lajien parissa kaivataan selvennystä tai vastauksia ja julkaisemme ne täällä:

SIIRRY PALSTALLE TÄSTÄ!

Päivitämme palstaa sitä mukaan, kun asiassa tapahtuu edistystä tai saamme vastauksia meille toimitettuihin kysymyksiin.