Valmentajakoulutus

Suomen Moottoriliiton seuraava 1. tason valmentajakoulutus alkaa 3.-5.11.2023 Vierumäellä. Koulutukseen sisältyy kaksi lähijaksoa, joista toinen on 12.-14.1.2024 myös Vierumäellä.​

Koulutus sopii sekä aloitteleville valmentajille ilman omaa ajokokemusta ja kokeneemmille kuljettajille, joilla ei ole valmentamiseen koulutusta.

Valtakunnallisen ensimmäisen tason valmentaja- ja ohjaajakoulutuskokonaisuuden tavoitteena on luoda ohjaajille ja valmentajille perusta harjoitusten laadukkaaseen toteuttamiseen lajista ja harrastajien ikä- ja osaamistasosta riippumatta. Koulutuskokonaisuus (n. 50 h) koostuu kahdesta lähijaksosta sekä niihin liittyvistä itsenäisistä opinnoista.

Lähijaksojen sisällöt jaetaan yleisiin valmennustaitoihin (VK1) ja lajispesifiin koulutukseen. Ensimmäisellä lähijaksolla pe-la on yleisen osan koulutusta ja su lajiosa, toisella lähijaksolla la yleinen ja pe sekä su lajiosa.​ Lajiosan rakenne on lajikohtainen ja lajeittain toisistaan poikkeava ja sitä muokataan lajeittain sen mukaan, mistä lajeista koulutukseen osallistujia ilmoittautuu.

Yleisen valmennusosaamisen kokonaistuntimäärä: 30h ( sis. lähijaksot, priima -verkkokoulutusosiot ja oppimistehtävä)

- Fyysinen kasvu ja kehitys

- Fyysiset ominaisuudet

- Harjoittelun suunnittelu (kuinka valmennan taidot)

- Vastuullinen valmentaja -verkkokurssi

- Antidoping- ja kilpailumanipulaation torjunta-asiat (Puhtaasti paras- ja Reilusti paras-                                      verkkokoulutus, Suek)

- Urheilijan ravitsemus

- Urheilijakeskeinen valmennus: Sisäinen motivaatio

- Urheilijakeskeinen valmennus: Kasvun asenne

Lajivalmennusosan kokonaistuntimäärä: 20h

- Lajitekniikka teoriassa ja käytännössä

- Lajin fysiologia, psykologia ja taktiikka

- Lajiharjoituksen ohjaaminen ja valmentaminen

- Lajivalmennuksen vastuullisuus

Koulutuksen hinta on 180€/hlö (ei sisällä ruokailuja, eikä majoitusta). Majoitus lähijaksoilla (4 yötä 2 hengen huoneessa) täysihoidolla (aamiainen, lounas, päivällinen) on 360€/hlö. Yhden hengen huoneen lisämaksu 50€/yö. Ruokailujen hinnat ilman majoitusta ovat aamiainen 7,50€, lounas 13€, päivällinen 15€.

Ilmoittautuminen 10.10.2023 mennessä