SML ja urheiluyhteisö odottavat Olympiakomitean johdolla viranomaisten tarkempaa tulkintaohjetta harjoittelua ja tapahtumia koskeviin rajoituksiin

6.5.2020

Valtioneuvosto julkaisi alkuviikosta uudet linjaukset koronapandemiaan liittyvistä rajoituksista. Urheilun ja liikunnan osalta rajoitukset ovat sisältäneet hyvin paljon tulkinnanvaraisia rajoituksia niin kymmenen hengen ryhmäkokoon, kuin myös 1.6 voimaan astuvaan 50 hengen rajoitukseen liittyen.
Lajiliittojen toiminnanjohtajat ja pääsihteerit kokoontuivat Olympiakomitean kutsumana palaveriin keskiviikkoaamuna 6.5 kuulemaan uusimmat uutiset rajoituksista ja niiden tulkinnasta toukokuun ja kesäkuun aikana.

Tällä hetkellä viranomaiset (THL ja STM) laativat nopealla aikataululla tarkentavaa rajoitusten tulkintaohjetta kaikille urheilun ja liikunnan lajiliitoille. Olympiakomitean johdolla on yhteisesti todettu, että kaikkien lajiliittojen on tärkeää odottaa viranomaisten tulkintaohjeen julkaisua, ennen omien lajien toimintaan liittyvien linjausten julkaisemista. Näin pyritään varmistamaan, että tulkinnan ohjeistus urheiluseuroille ja moottorikerhoille pysyy mahdollisimman selkeänä. SML seuraa omassa tiedotuksessa yhteisesti sovittua linjaa ja pyrkii käsittelemään asian pikaisesti, kun viranomaisohje julkaistaan.

Tällä hetkellä on arvioitu, että tulkintaohje valmistuisi osittain tai kokonaan jo tällä viikolla tai ensi viikon alussa. Asia vaatii hieman kärsivällisyyttä, mutta teemme parhaamme, että jäsenistölle saadaan lisätietoa harjoittelusta ja tapahtumista mahdollisimman nopeasti, kunhan viranomaistyö on valmis. Tiedotamme asiasta lisää mahdollisimman pian.

SML ry