Yhteenvetoa SML:n 100v-juhlavuodesta 2022

21.12.2022

Yhteenvetoa SML:n juhlavuodesta 2022

Joulukuu kääntyy kohti joulun pyhien aikaa ja uusi vuosi 2023 on ovella. Päätin summata muutamalla sanalla kulunutta juhlavuotta 2022, joka on monelta osin poikennut niin sanotusta normaalista vuodesta. Mikä sitten on SML:n normaalivuosi ja voiko sitä oikeastaan enää määrittää pandemiaa edeltävillä vuosilla? Osittain voi ja SML:n toiminta on palautunut lähelle pandemiaa edeltävän vuoden 2019 tilannetta. Olemme hieman jäljessä lisenssien ja kilpailujen määrissä, mutta lajipäivän aikana lokakuun lopussa läpikäydyistä numeroista käy ilmi, että vuosi 2022 on jo huomattavasti lähempänä pandemiaa edeltävää aikaa, kuin esimerkiksi pahimpina koronavuosia 2020 tai 2021.

SML:n 100-vuotis juhlavuodesta on jäljellä vielä reilu viikko ja vuoden aikana satavuotista moottoriurheilun taivalta on tuotu esille monissa eri tapahtumissa ja tiedotteissa. Tavoitteena oli muun muassa lähettää mahdollisimman monta maajoukkuetta edustamaan Suomea FIM -arvokilpailuihin. Vuoden päätteeksi kaikkiaan kuusi eri joukkuetta oli mukana haastamassa kansainvälistä kärkeä ratalajeissa, motocrossissa, endurossa ja trialissa. Suomalaiset saavuttivat kauden kilpailuissa ja sarjoissa tukun arvomitaleja. Kotiin tuomisina urheilijoidemme kaulaan pujotettiin kaikkiaan 15 Euroopan cup-, maailman cup-, Euroopan mestaruus- ja maailmanmestaruusmitalia! Vastaavaan huimaan saavutukseen ei moni laji tänä vuonna yllä. Tämä vuosi nostaa SML:n kaikkien aikojen arvomitalimäärän yhteensä 592:een mitaliin. Lämpimät onnittelut kaikille vuoden 2022 mitalisteille, SM- ja Suomen cup-menestyjiä unohtamatta!!

Juhlavuosi huipentui Lahden palkintojenjako- ja gaalapäivään marraskuussa. Päivän aikana palkintoja jaettiin kolmessa eri tapahtumassa MP-museolla ja Sibeliustalolla. Oli hienoa nähdä monisatapäinen jäsenistö paikalla juhlistamassa juhlavuotta ja menestyneitä urheilijoitamme. Kiitos kaikille mukana olleille! Muistuttaisin vielä tässä, että SML:n 100-v juhlanäyttelyyn on mahdollista tutustua Lahden MP-museolla aina MP23 -messuihin asti.

Vuosi 2022 oli ensimmäinen vuosi sitten vuoden 2019, jonka aikana pääsimme oikeasti tekemään ja toteuttamaan strategiassa linjattuja uudistuksia. Tomi Konttinen käynnisti SML:n huippu-urheilun leiritykset ja vuoden aikana järjestettiin kaikkiaan 12 SML:n leiriä eri lajeissa. Miska Jokinen aloitti kerhotoiminnan kehittäjänä vuoden 2022 syksyllä. Ensimmäinen kerhofoorumi järjestettiin 13.12 ja työtä jatketaan laadittujen ohjelmien mukaan ja jäsenkerhojen ajatuksia kuunnellen. Myös Motti-palveluja kehitettiin ja SML:n oman applikaation testiversio näkee päivänvalon vielä lähiviikkoina. Voidaan siis todeta, että suunnitelmia on vihdoin päästy viemään käytäntöön ja toivomme, että se näkyy myös kerhotoiminnassa riittävän nopealla aikavälillä.

Nämä uudistustoimet eivät olisi mahdollisia ilman aktiivisia kerhoja, luottamushenkilöitä, lajiryhmiä, hallitusta, uutta SML:n johtoryhmää ja tottakai myös toimiston henkilökuntaa. Kiitos ja kunnia kuuluu kaikille teille, jotka olette vahvasti sitoutuneet SML:n strategiaan ja moottoriurheilun elinvoimaisuuden kehittämiseen. Kiitos työstänne!

On selvää, että uudistusten ja yleisen hintatason nousun takia myös SML joutuu tarkistamaan omaa hinnoitteluaan vuodelle 2023. Monelta osin SML:n hintoja tullaan korottamaan, mutta pyrimme tekemään korotukset maltilla ja myös jäsenistöä kuunnellen. On selvää, että hintojen on oltava suhteessa siihen, mitä SML tarjoaa ja meidän vastuumme on kohdistaa resurssit parhaalla mahdollisella tavalla kerhojen elinvoimaisuuden tukemiseksi. Tähän pyrimme seuraamalla vuonna 2021 laadittua uutta strategiaa.

Talouden näkökulmasta vuosi 2022 tulee olemaan selvästi alijäämäinen ja tähän vaikuttavat pääasiassa juhlavuoden ylimääräiset kehitystoimet, kasvaneet henkilöstökulut, valmennuksen ja huippu-urheilun kulut sekä juhlallisuudet. Näihin kuluihin pyrimme varautumaan jo aiemmin vuoden 2021 aikana, jolloin SML:n tulos oli vahvasti ylijäämäinen. Vuoden 2023 osalta palaamme jälleen totuttuun päiväjärjestykseen ja arkirutiineihin ja jatkamme tarkkaa talouskuria kehitystoimia unohtamatta.

Vuoden 2022 aikana Suomessa järjestettiin kaikkiaan neljä suurta kansainvälistä tapahtumaa. Imatranajo, EM enduro Sipoossa, VGN Cross Country, junioreiden MM -motocross Vantaalla sekä MXGP MM-osakilpailu Hyvinkäällä tarjosivat suomalaisille huipputason moottoriurheilutapahtumia. Mittava ja hieno lista, mikä kuvaa suomalaisten kerhojen aktiivisuutta kansainvälisten kilpailujen järjestäjinä. Haluan kiittää kaikkia kerhoja ja vapaaehtoisia vuoden 2022 panoksesta!! Työmäärä on ollut suuri, mutta voitte olla jälleen ylpeitä siitä, miten laadukkaasti kilpailut on juhlavuoden aikana viety läpi. Tästä saimme maininnan myös FIM:n vuosikokouksessa Italiassa kansainvälisen liiton komissioiden edustajilta.

Juhlavuoden raportointia voisi jatkaa vielä pidempäänkin, mutta päätettäköön tämänkertainen pakina tähän. Ehkä kuitenkin sen verran vielä mainitsen arjen asioista, että STM:n liikennevakuutusta uudistava työryhmä viimeistelee paraikaa uutta esitystä liikennevakuutuslaiksi ja esitykseen päästään varmasti pureutumaan viimeistään alkuvuodesta 2023. Aikataulu riippuen työryhmän valmistelun etenemisestä. Toivotaan parasta, että moottoriurheilun ääni on kuultu ja saisimme lisäselvyyttä epäselvään ja vaikeaan tilanteeseen. Tästä tiedotamme lisää heti, kun ministeriö esityksen julkaisee.

Haluan toivottaa koko jäsenistölle rauhallista joulun aikaa ja vauhdikasta uutta vuotta 2023!

Suunnataan katseet kohti seuraavaa suomalaisen moottoriurheilun sataa vuotta!

Kunnioittaen

Ville Salonen