FIM Europe Lapland Experience Napapiirillä 14.-18.3.2023

11.4.2023

Kuvateksti: Ryhmäkuvassa Lehtojärven laavulla

FIM EUROPE CLUB LAPLAND EXPERIENCE NAPAPIIRILLÄ 14.-18.3.2023

FIM Europe, Suomen Moottoriliitto ja Snowmobile Guide Association Finland (SGAF) järjestivät FIM Europen jäsenliittojen edustajille järjestyksessään toisen kelkkailutapahtuman Rovaniemellä. Majoituspaikkana sekä päiväretkien lähtöpisteenä toimi viime vuoden tapaan Santa Claus Holiday Village Napapiirillä. Moni edellisellä kerralla kelkkailuun viehättynyt osallistui jälleen ja mukana oli myös useita ensikertalaisia. Kreikasta ja Italiasta neljä, Liettuasta kaksi, Tanskasta yhdeksän osallistujaa ja heistä kaikista huolehtimassa kuusi kotimaista isäntää.

Rovaniemen pohjoispuolen reitit tarjosivat kolmeen ajopäivään monipuoliset ja hyväkuntoiset vaihtoehdot, päivämatkojen ollessa maltillisia 110–150 km. Tanskalaiset ajoivat kokeneempina omana ryhmänään hieman ripeämmin ja pitempiä lenkkejä. Ensimmäisenä päivänä vierailimme Palojärven Lomakeskuksella nauttien suuren kodan lämmössä maittavan Lapin ukon keiton lisukkeineen. Seuraavana päivänä ajoimme upeassa kevätauringossa makkaratulille Lehtojärven laavulle. Kolmantena päivänä saimme aurinkoa pilvettömältä taivaalta ja Vikajärvi-Olkkajärvi lenkki oli aivan kympin kunnossa. Pullakahvit Vikajärven kyläkaupalla maistuivat. Hyvä osoitus siitä, että meille arkinen juttu voi olla vierailijalle elämys. Päivän päätteeksi poikkesimme vielä Kuninkaan laavulle maisemia ihailemaan.

Kansainväliset vieraamme olivat ilmeisen tyytyväisiä näkemäänsä ja kokemaansa. Mukana olivat FIM Europen pääsihteeri Alessandro Sambuco sekä matkailukomission puheenjohtaja Panagiotis Kalaitzis. Sambuco totesi, että SGAF-asiantuntijaoppaiden vetämä tapahtuma tarjosi jälleen turvallisen tavan tutustua kelkkailuun Lapin upeassa luonnossa, sekä tilaisuuden vaihtaa ajatuksia normaalin työn ulkopuolella. Molempien mielestä kelkkailu sopii täydellisesti motoristeille ja heidän tulisikin kokea lajin tarjoama nautinto vähintään kerran. SML:n puheenjohtaja Erkki Heikkinen lisäsi, että liitto kokee kyseisen formaatin jatkon tärkeäksi ja että jatkossa haluamme tavata entistä enemmän kollegoita. Kruununa vierailulleen matkalaiset saivat viimein myös kauan saalistamansa revontulikuvat kotiin vietäviksi. Iso kiitos tapahtuman onnistumisesta yhteistyökumppaneille: Enonvene, BRP-kelkkatehdas, Palojärven Lomakeskus, Koneliike Korteniemi, Eero Kangas ja Joni Launonen. Vuoden 2024 suunnittelu on jo käynnissä ja tukikohta siirtynee kohti pohjoista.

Teksti: Jari Heinilä SGAF Kuva: Tero Ylianttila