Maamme-laulu soi taas Snowcross-areenoilla!

5.6.2023

Tiedote 5.6.2023 | Suomen Moottoriliitto ry

Snowcross kasvattaa suosiotaan ja Suomi on tehnyt hienon paluun terävimpään kärkeen, kun rovaniemeläinen Aki Pihlaja vei Snowcrossin maailmanmestaruuden nimiinsä talvikaudella 2023. Snowcrossilla on pitkät perinteet, vaikka laji onkin jäänyt suuremmalta yleisöltä vähemmälle huomiolle.

Kuvat: Olli Miettunen

Aki Pihlajan tyylinäytettä Norjan MM-kisoista

Snowcross – Nimensä mukaan crossia lumella

Snowcross on varsinkin Pohjois-Amerikassa ja Skandinaviassa erittäin suosittu laji. Sitä ajetaan talvikaudella tekoradoilla, jotka vastaavat motocross-ratoja, mutta lumella. Snowcross-kelkat voivat kiihtyä nollasta sataan alle kolmessa sekunnissa. Laji on todella näyttävä ja kisakelkat hyppäävät pisimmillään jopa 30 metriä hyppyriltä.

Snowcrossia ajetaan Suomessa kansallisella tasolla ja SM-sarjassa kilpaa ajetaan Pro-, Pro Lite-, Junior 14–16, ja Naisten -luokissa. Jokaisena kautena parhaat Pro Lite -sarjan kuljettajat nousevat Pro-luokkaan. Muut kansalliset luokat ovat; Junior 11–14, Mini Junior (9–11 v), Micro Junior (7–9 v), Sport (harrasteluokka) ja Veteraanit (yli 40 v).

Moottoriurheilun moniottelija avasi ladun suomalaisille Snowcross-kuskeille Pohjois-Amerikan radoille

Kalevi Vehkonen oli tunnettu monestakin lajista ja saavutti aikanaan maailmanmestaruuksia niin motocrossissa kuin Endurossakin. Tuttavallisemmin Kalena tunnettu Vehkonen voitti Päijänteen ympäriajon vuonna 1968. Moottorikelkkailun pariin Vehkonen siirtyi veljensä Ville Vehkosen kautta, joka toimi Ski-Doon tallipäällikkönä. Vuodet ohjaustangon takana antoivat hyvän pohjan myös moottorikelkkailuun ja kilpailuissa menestymiseen. Vehkonen voitti epävirallisen maailmanmestaruuden talvella 1969 Pohjois-Amerikassa.

Huippumenestystä Snowcrossissa

Snowcrossin kiistaton kuningas on Janne Tapio. Janne Tapio on ollut viimeksi podiumilla 2000-luvun loppupuolella ja on Suomen menestynein snowcross-kuljettaja. Janne Tapiolla on kaksi maailmanmestaruutta nimissään. Hänellä on lisäksi World Cup -mestaruus 2002 ja 2003 ja lukuisia EM-, PM- ja SM-mestaruuksia saavutusluettelossaan. Voidaan varmasti kiistatta sanoa, että Janne Tapio hallitsi snowcrossia kaikilla tasoilla 1990-luvulta aina 2000-luvun lopulle. Hän lopetti uransa kauden 2007 jälkeen, jolloin hän loukkasi kyynärpäänsä Sveitsin MM-kisoissa.

Aki Pihlaja on hallitseva maailmanmestari

FIM Snowcross World Championship hallitseva mestari Aki Pihjala naulasi maailmanmestaruuden talvikauden päätöskisassa Norjan Kirkenesissä pidetyssä MM-kilpailussa. Osakilpailu siirrettiin viime hetkellä Turkista Norjaan, joka tuntuukin luontevammalta paikalta talvilajille. Aki on Snowcrossin viimeisin huippukuljettaja edeltäjiensä jalanjäljissä. Pihlaja voitti tulokaskaudellaan Amerikassa pro lite -luokan 2017. Pihlaja on tehnyt tasaista duunia ja nyt neljä hopeamitalia voittaneen kuljettajan kaulaa koristaa kirkkain mitali.

Mahtava päätös talvikaudelle 2023! Moottoriliitto onnittelee maailmanmestaria!

Aki Pihlaja Norjan Kirkkoniemessä uutena maailmanmestarina