Motocross lajiryhmä tiedottaa 28.3.2024

28.3.2024

KILPAILIJALUOKITUKSET

Lajiryhmä on luokitellut MXC/B luokasta MX85A-luokkaan Valtteri Vilenin.

Lisäksi anomuksesta seuraavat kuljettajat A-luokkaan:

Simo Toivomäki

Retu Suominen

Niklas Lammi

Aki Manninen

Jaakko Kauppinen

Sebastian Östman

Tuukka Kuosmanen

Riku Laaksonen

Huomiotavaa on, että TOP250-luokassa luokittelemattomien kuljettajien 2023 lopullisissa sarjapisteissä 20-parhaan joukkoon sijoittuneet kuljettajat sekä luokittelemattomat kuljettajat, jotka ovat saavuttaneet vähintään 1 SM-pisteen voivat anoa itselleen A-luokitusta. Lajiryhmä kannustaa osallistumisoikeuden saaneita (joko luokituksen tai liigamenestyksen kautta) kuljettajia kokeilemaan vauhtiaan SM-sarjassa ja hakemaan pysyvää luokitusta A-luokkaan mikäli kokee vauhtinsa riittävän SM-sarjaan.

MX65 JA MX85 EM-LOHKOKARSINTA JA NAISTEN EM-OSAKILPAILU VIROSSA 25. -26.5.2024

Motocrossin MX65 ja MX85 luokkien pohjoislohkon EM-karsinta ja Naisten EM-osakilpailu ajetaan Viron Pärnussa 25. -26.5.2024. Pärnu Lennuvälja Motopark sijaitsee vain 130 kilometriä Tallinnasta ja osallistumismaksu kilpailuun on 100€. Lajiryhmä kannustaakin kyseisten luokkien kilpailijoita kokeilemaan Pärnussa EM-sarjassa kilpailemista matalalla kynnyksellä.

Kilpailukutsu löytyy osoitteesta:

EM-säännöt, logot, kalenteri ja ilmoittautumislomake löytyy osoitteesta:

​​https://www.fim-europe.com/motocross-snowcross/

Lisätietoja kansainvälisestä ilmoittautumisesta saa Moottoriliiton toimistolta.

Maria Välimäki, 0207 789 963 / maria.valimaki@moottoriliitto.fi

HUOMIOTAVAA MX50, MX65 ja MX85 LUOKKIEN RUNGOISTA  JA TAKAHAARUKOISTA

Tälle kaudelle MX50, MX65 ja MX85 luokissa muut kuin kyseiseen pyörään tarkoitetut alkuperäiset rungot ja takahaarukat on erikseen hyväksytettävä. Tarkistuksessa kiinnitetään huomiota erityisesti mahdollisiin halkeamiin, muodon muutoksiin, hitsaussaumojen laatuun ja siihen, että alempi ketjunohjuri on sijoitettu oikeaan paikkaan (peittää ketjun ja takarattaan kohtaamispaikan. Materiaalia voidaan lisätä tuotantorunkoon tai takahaarukkaan sen vahvistamiseksi,mukaan lukien hitsaus. Nämä muutokset eivät saa vaikuttaa rungon geometriaan. Muutostyöt ja runko-osat on toteutettava turvallisella ja ammattimaisella tavalla.

Ennen rungon tai takahaarukan tarkistusta kuljettajien tulee toimittaa luotettava selvitys valmistajasta ja valmistajan yhteystiedot lajiryhmän sähköpostiin mx.lajiryhma@moottoriliitto.fi.

Etukäteen sovittuna tarkistus voidaan suorittaa ensimmäisessä kilpailussa. Tarkistus voidaan on myös mahdollista toteuttaa etukäteen Haarajoella (Kusti Manninen), Vieremällä (Pekka Nissinen) tai Salossa (Markku Laaksonen). Sovi tarkistus lähettämällä sähköpostia osoitteeseen mx.lajiryhma@moottoriliitto.fi.

Huomioitavaa on myös, että lajiryhmän tietojen mukaan kansainvälinen suuntaus on siirtymässä junioriluokissa vakiorunkojen ja -takahaarukan suuntaan. Suomen sääntöjen osalta tulemme seuraamaan kansainvälistä kehitystä. Harrastajien onkin hyvä tiedostaa tämä jo hyvissä ajoin, jolloin vältytään tilanteelta että hankitaan esimerkiksi isorunkoisia pyöriä, joilla ei tulevaisuudessa enää saa kilpailla.