Tärkeää infoa kilpailun järjestäjille kilpailukaudesta 2024!

1.2.2024

Kilpailukausi 2024 on alkanut jo enduron sekä snowcrossin parissa, mutta monet kilpailut ovat vasta tulossa. Olemme koonneet tähän tiedotteeseen keskeisiä asioita, joita kilpailun järjestäjän olisi tärkeä huomioida jo hyvissä ajoin ennen kilpailua.

Kilpailukalenteri sekä kilpailulupahakemukset

Viime syksynä otimme käyttöön uuden toimintatavan eli kilpailuanomukset seuraavan vuoden kilpailukalenteriin tehdään Motin kautta. Kilpailun järjestäjäkerho lisää kilpailutapahtuman Mottiin ja täydentää tietoja varsinaista kilpailulupaa hakiessaan. Kilpailukalenterimerkinnän osalta riittää tapahtuman luonnosvaiheessa merkityt pakolliset kentät. Tarkemmat ohjeet tapahtuman lisäämiseen Motissa löydät tästä tiedotteestamme.

Kilpailulupien hakemisessa palataan koronavuosien jälkeen taas normaaleihin aikatauluihin eli kilpailulupa tulee hakea Urheilusäännöstön mukaisesti vähintään 60 vuorokautta (n. 2 kuukautta) ennen kilpailua Motin kautta. Mikäli kilpailulupaa anotaan tätä myöhemmin, voidaan kilpailulupamaksun oheen lisätä Moottoriliiton hinnaston mukainen myöhästymismaksu. Erillisiä liitedokumentteja (esim. lisämääräys) ei vaadita vaan kaikki kilpailun tiedot voi syöttää suoraan Motissa niille varattuihin kenttiin. Kilpailulupa pyritään käsittelemään mahdollisimman pian, mutta viimeistään muutaman arkipäivän kuluessa. Uuden käytännön mukaisesti kilpailulupa tallennetaan Mottiin kilpailutapahtuman Sisäiset liitteet -osioon.

Uudistetut sähköiset lomakepohjat

Moottoriliiton kilpailutoiminnassa tarvittavia virallisia lomakkeita on uudistettu. Kilpailukaudelle 2024 uudistettuja lomakkeita ovat tuomariston pöytäkirjat, ympäristöraportti sekä valvoja- ja tuomariraportit, jotka voi nyt täyttää sähköisellä lomakkeella sekä lähettää suoraan Moottoriliiton toimistolle. Uudet lomakkeet mahdollistavat myös tallentamisen ennen niiden lähettämistä eli lomakkeiden tietoja voi valmistella jo ennen kilpailutapahtumaa tai sen aikana. Lomakkeella olevaa "Tallenna ja jatka myöhemmin" -painiketta klikkaamalla pääsee syöttämään sähköpostiosoitteensa, johon lähetetään automaattisesti linkki muokkausta varten.

Toivomme, että uudet sähköiset lomakkeet tulisivat mahdollisimman laajasti käyttöön kilpailutoiminnassamme. Haluamme myös muistuttaa, että Urheilusäännöstön mukaisesti viralliset asiakirjat on toimitettava kolmen (3) arkipäivän kuluessa kilpailutapahtumasta Moottoriliiton toimistolle. Uusien sähköisten lomakkeiden osalta riittää, että klikkaa "Lähetä vastaukset" -painiketta, jolloin tiedot tallentuvat lomakepalveluun. Kilpailun järjestäjän ei tarvitse huolehtia uusien sähköisten lomakkeiden tietojen tallennuksesta Mottiin.

Kilpailun järjestäjien sekä tuomaristotehtävissä toimivien infotilaisuudet

Tammikuun puolivälissä toteutettiin Teams-etäyhteydellä infotilaisuudet kilpailun järjestäjille sekä tuomaristotehtävissä toimiville. Infotilaisuuksissa käytiin läpi muun muassa tälle vuodelle tulleet muutokset Urheilusäännöstöön sekä keskeiset käytännön asiat niin kilpailun järjestäjän kuin tuomaristotehtävissä toimivien näkökulmasta. Pyrimme näiden infotilaisuuksien avulla edistämään yhteistyötä eri kilpailun järjestäjien sekä tuomaristojen välillä ja luoda yhtenäisiä toimintakäytäntöjä kilpailusta ja lajista riippumatta.

Mikäli et päässyt osallistumaan infotilaisuuksiin tai haluat palata niiden aiheisiin, löydät infotilaisuuksien esitysmateriaalit sekä tallenteet verkkosivuiltamme.

Lisätietoja tai kysyttävää? Ota yhteyttä!

Mikäli tässä tiedotteessa mainituista aiheista tai muista kilpailutoimintaan liittyvistä asioista herää kysyttävää, olettehan rohkeasti ja matalalla kynnyksellä yhteydessä Moottoriliiton kerhotoiminnan kehittäjään, Miska Jokiseen. Hänen yhteystiedot löytyvät alta.