Vuoden kelkkailija ja kelkkailukohde 2021

Vuoden vapaa-ajankelkkailija sekä Vuoden kelkkailukohde 2021 valinnat nyt yhteistyössä Kelkkalehden kanssa

Viime vuonna uudistunut valintaprosessi jatkuu ja nyt kaikki harrastajat pääsevät Kelkkalehden lukijaäänestyksen kautta vaikuttamaan tulokseen. Osallistu ”suoraan kansanäänestykseen” ja lähetä omat äänesi alla olevilla lomakkeilla 18.10.2021 mennessä.

Vuoden vapaa-ajankelkkailija sekä Vuoden kelkkailukohde valinnat tehtiin ensikerran vuonna 2018 eli nyt tehdään historian neljännet valinnat. Alkuperäisen idean takana toimii Suomen Moottoriliiton MK-matkailuryhmä. Ryhmän tehtävänä on valvoa matkailevan kelkkailijan etuja, osallistua yhteisen harrastukseemme vaikuttavien asetusten ja lakien valmisteluun sekä matkailukeskusten suunnitteluun kelkkailijan näkökulmasta.

Vuoden vapaa-ajan kelkkailijan valintakriteerit perustuvat SML:n kestäviin arvoihin. Kaudella 2021 haetaan henkilöä, joka on omalla toiminnallaan esimerkillisesti aktivoinut kerhonsa jäseniä mukaan retkille ja järjestäytyneen harrastuksen pariin. Ehdokkaalla ei saa olla mk-lajien voimassa olevaa kilpailulisenssiä.

Samalla valitaan vuoden kelkkailukohde. Ehdokkaana voi olla matkailukeskus, yksittäinen palveluntarjoaja, kunta tai alue, joka on merkittävästi edistänyt tai panostanut vapaa-ajan kelkkailuun. Valinnan vaikuttumina ovat mm. kelkkailijan huomioiminen, turvallinen pääsy reiteille, toimivat opasteet, monipuoliset kelkkailualueet, luontoarvot sekä sujuvat palvelut.

Vuoden kelkkailukohteeksi voit valita kolmesta valmiista ehdokkaasta tai esittää kokonaan omaa kohdetta. Vuoden vapaa-ajankelkkailijaksi ei valmista ehdokasta ole, vaan saat esittää omaa uniikkia ehdokastasi.

Kaikkien äänestäjien kesken arvotaan Kelkkalehden vuosikerta 2022. VVK 2021 saa merkittävän tuotepalkinnon sekä SML:n kunniakirjan. VKK 2021 saa kunniakirjan sekä runsaasti positiivista näkyvyyttä. Suomen Moottoriliiton MK-matkailuryhmä sekä Kelkkalehti palkitsevat voittajat Rovaniemen Kelekkamessuilla 30.10.2021. Voittajille ilmoitetaan valinnoista henkilökohtaisesti. Kelkkalehti tekee aiheesta näyttävän jutun.

Osallistumalla äänestyksiin ehdottaja samalla hyväksyy sivun alareunassa olevan tietoturvaselosteen!

Ehdota vuoden vapaa-ajan kelkkailijaa

Ehdota vuoden kelkkailukohdetta

1. Levi/Kittilä

Millä tahansa mittarilla Suomen monipuolisin palvelukokonaisuus. Kaikki kelkkailijan kaipaamat majoitus- ja oheispalvelut yhdessä paikassa. Laaja lähes 900 km hyvin hoidettu reitistö sopii sekä vasta-alkajalle että kokeneelle harrastajalle. Mainiot jatkoyhteydet myös Ruotsiin ja Norjaan. Kelkkavuokraamot ja safariopaspalvelut. Kännykässä toimiva Sähköinen Kelkkapalvelu näyttää alueen palvelut sekä reaaliaikaisen tiedon reittien hoidosta. Varsinkin uudelle kävijälle edullinen Levin paperikartta toimii erinomaisesti. Levin ja Kittilän keskuksien leveät ja säännöllisesti hoidetut reitit ovat kaikille turvallisia kulkea.

2. Tahko

Tahko tarjoaa etenkin etelän kelkkailijalle sopivan matkan päässä hyvät harrastusmahdollisuudet. Monipuoliset majoitusvaihtoehdot ja oheispalvelut vuokraamoineen. Hoidettu 102 kilometrin mittainen paikallisreitistö palvelee varsinkin viikonloppumatkailussa. Reittien varrella on useita kahvi- ja ruokapaikkoja. Pitempiä päivämatkoja kaipaava voi suunnata esim. Rautavaaran, Sonkajärven, Varpaisjärven, Nilsiän ja Kuopin suuntaan, joista edelleen hyvät jatkoyhteydet. Jo tältä alueelta löytyy helposti 600 km kelkkauraa. Lukuisia järviä yhdistettynä erämaamaisemiin.

3. Nuorgamin Lomakeskus

Lomakeskus on vahva ja perinteinen vuonna 1970 perustettu perheyritys Nuorgamissa, EU:n pohjoisimmassa kolkassa aivan Norjan rajalla. Keskus tarjoaa mainion tukikohdan varsinkin kokeneemmalle kelkkailijalle vaikkapa matkalla Jäämerelle. Monipuoliset majoitusvaihtoehdot, oheispalvelut sekä maistuvat ateriat yhdistettynä osaavaan ja aina ystävälliseen palveluun. Kelkkailijan erityistoiveita kuunnellaan ja tarvittaessa hankitaan vaikkapa polttoainetta valmiiksi seuraavan päivän safaria varten. Ainutlaatuinen luonto ja mainiot jatkoyhteydet sekä Norjan että Suomen kelkkailukohteisiin.