Vuoden kelkkailija ja kelkkailukohde 2020

Vuoden vapaa-ajankelkkailija sekä Vuoden kelkkailukohde 2020 valinnat nyt yhteistyössä Kelkkalehden kanssa

Valintaprosessi uudistuu ja nyt kaikki harrastajat pääsevät Kelkkalehden lukijaäänestyksen kautta vaikuttamaan tulokseen. Osallistu ”suoraan kansanäänestykseen” ja lähetä omat äänesi alla olevilla lomakkeilla 25.11.2020 mennessä.

Vuoden vapaa-ajankelkkailija sekä Vuoden kelkkailukohde valinnat tehtiin ensikerran vuonna 2018 eli nyt tehdään historian kolmannet valinnat. Alkuperäisen idean takana toimii Suomen Moottoriliiton MK-matkailuryhmä. Ryhmän tehtävänä on valvoa matkailevan kelkkailijan etuja, osallistua yhteisen harrastukseemme vaikuttavien asetusten ja lakien valmisteluun sekä matkailukeskusten suunnitteluun kelkkailijan näkökulmasta.

Vuoden vapaa-ajan kelkkailijan valintakriteerit perustuvat SML:n kestäviin arvoihin. Kaudella 2020 haetaan henkilöä, joka on omalla toiminnallaan esimerkillisesti aktivoinut kerhonsa jäseniä mukaan retkille ja järjestäytyneen harrastuksen pariin. Ehdokkaalla ei saa olla mk-lajien voimassa olevaa kilpailulisenssiä.

Samalla valitaan vuoden kelkkailukohde. Ehdokkaana voi olla matkailukeskus, yksittäinen palveluntarjoaja, kunta tai alue, joka on merkittävästi edistänyt tai panostanut vapaa-ajan kelkkailuun. Valinnan vaikuttumina ovat mm. kelkkailijan huomioiminen, turvallinen pääsy reiteille, toimivat opasteet, monipuoliset kelkkailualueet, luontoarvot sekä sujuvat palvelut.

Vuoden kelkkailukohteeksi voit valita kolmesta valmiista ehdokkaasta tai esittää kokonaan omaa kohdetta. Vuoden vapaa-ajankelkkailijaksi ei valmista ehdokasta ole, vaan saat esittää omaa uniikkia ehdokastasi.

Kaikkien äänestäjien kesken arvotaan Kelkkalehden vuosikerta 2021. VVK 2020 saa merkittävän tuotepalkinnon sekä SML:n kunniakirjan. VKK 2020 saa kunniakirjan sekä runsaasti positiivista näkyvyyttä. Suomen Moottoriliiton MK-matkailuryhmä sekä Kelkkalehti palkitsevat voittajat joulukuussa 2020 myöhemmin ilmoitettavassa tilaisuudessa. Voittajille ilmoitetaan valinnoista henkilökohtaisesti. Kelkkalehti tekee aiheesta näyttävän jutun.

Osallistumalla äänestyksiin ehdottaja samalla hyväksyy sivun alareunassa olevan tietoturvaselosteen!

Ehdota vuoden vapaa-ajan kelkkailijaa

Ehdota vuoden kelkkailukohdetta

1. Levi/Kittilä

Millä tahansa mittarilla Suomen monipuolisin palvelukokonaisuus. Kaikki kelkkailijan kaipaamat majoitus- ja oheispalvelut yhdessä paikassa. Laaja lähes 900 km hyvin hoidettu reitistö sopii sekä vasta-alkajalle että kokeneelle harrastajalle. Mainiot jatkoyhteydet myös Ruotsiin ja Norjaan. Kelkkavuokraamot ja safariopaspalvelut. Kännykässä toimiva Sähköinen Kelkkapalvelu näyttää alueen palvelut sekä reaaliaikaisen tiedon reittien hoidosta. Varsinkin uudelle kävijälle edullinen Levin paperikartta toimii erinomaisesti. Levin ja Kittilän keskuksien leveät ja säännöllisesti hoidetut reitit ovat kaikille turvallisia kulkea.

2. Paljakka Puolanka

Tunnetusti runsasluminen kohde lähellä etelästä saapuvia harrastajia. Vaikkapa Pirkanmaalta vain n.500 km. Erittäin monipuoliset majoitus- ja oheisohjelmapalvelut sekä kelkkavuokraamo ja safariopaspalvelut. Suomen laajin ja hienoin syvänlumen Freeride-alue. Tampparilla tai reittilanalla hoidettu 500 km reitistö josta mainiot jatkoyhteydet Kainuuseen. Vapaaehtoisilla pooli- ja kyläluvilla ylläpidetään reittejä ja samalla luodaan työpaikkoja. Kaupan päälle veloituksetta uniikit vaaramaisemat.

3. Rovaniemen kaupunki

Perusasiat kunnossa: monipuoliset majoitus-, vuokraamo- ja safaripalvelut sekä hyvät kulku- ja jatkoyhteydet. Virallisia koneellisesti hoidettuja kelkkareittejä n.350 km, sekä lisäksi merkittyjä kelkkauria n.600 km. Pitkäaikainen työ kelkkailun turvallisuuden parantamiseksi, josta esimerkkeinä reittien alikulut sekä opasteiden uusiminen viimeisten kolmen vuoden aikana. Toimiva keskusteluyhteys paikallisten alan kerhojen kanssa.