Riskien arviointi

Riskien arviointi on tärkeä ja keskeinen osa tapahtuman (esim. kilpailun) turvallisuuden suunnitteluprosessia. Siinä kartoitetaan ja arvioidaan tapahtumaan liittyvät riskit sekä niiden todennäköisyyden että seurausten vaikutusten laajuus, mikäli riski toteutuisi tapahtuman aikana.

Riskien arviointi on tärkeää tehdä kirjallisesti. Valmis lomakepohja riskien arviointiin on saatavilla vasemman reunan sivupalkista tai tämän sivun alareunasta.

Riskin arvioinnin tuloksia hyödynnetään tapahtuman turvallisuussuunnittelussa. Tällöin määritellään, miten riskejä voidaan poistaa, ennaltaehkäistä tai vähentää sekä toimenpiteet, miten näiden riskien toteutumiseen on varauduttu. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että mikäli riskienarvioinnin tuloksena tulipalon syttyminen on arvioitu esimerkiksi kohtalaiseksi riskiksi, voidaan turvallisuussuunnittelun yhteydessä määritellä muun muassa tulipaloa ennaltaehkäisevät toimenpiteet, tapahtumassa tarvittava sammutusvalmius sekä esimerkiksi alkusammutuskaluston sijoittelu tapahtuma-alueelle.

Arvioitavat riskit

Riskien arvioinnissa on tärkeä huomioida esimerkiksi seuraavia alla mainittuja riskejä. Huomioithan, että riskilistaus ei kata kaikkia mahdollisia riskejä eivätkä kaikki mainitut riskit välttämättä ole realistisia jokaisessa tapahtumassa. Tapahtuman turvallisuudesta vastaavan henkilön tai työryhmän on tärkeä arvioida juuri kyseiseen tapahtumaan liittyvät riskit.

Arvioitavat riskit
Tulipalo (sis. tupakoinnin riskit ja maastopaloriskin)
Loukkaantumiset
Yleisöturvallisuus (mm. sallitut ja kielletyt katselualueet)
Liikenneturvallisuus
Henkilöturvallisuus (mm. päihteiden vaikutukset, häiriökäyttäytyminen, väkivaltatilanteet)
Lähialueiden turvallisuus (esim. lähialueella sattuneen tulipalon tai onnettomuuden vaikutukset tapahtumaan)

Riskimatriisi-työkalu

Alapuolella olevan kuvan riskimatriisi on hyvä työkalu riskienarviointiin. Riskimatriisin avulla määritellään riskille numeerinen arvo kuvaamaan sen suuruutta. Tämä auttaa myös eri riskien vertailtavuudessa, kun kaikille riskeille on määritelty saman kaavan mukaisesti numeerinen arvo. Mitä suurempi riskin numeerinen arvo on, sitä vakavammasta ja enemmän toimenpiteitä vaativasta riskistä on kyse. Riskimatriisin arvot ovat kuvassa merkitty sulkeisiin ja niissä on käytetty asteikkoa 1-5.

Esimerkki riskimatriisin käyttämisestä
Arvioitavana riskinä tässä esimerkissä on tulipalo. Tapahtuman järjestäjä arvioi, että tulipalon syttyminen on tapahtumassa todennäköisyydeltään mahdollinen. Tulipalon seurauksien arvioidaan olevan vakavuudeltaan kohtalaiset. Riskimatriisitaulukossa arvioitu todennäköisyys ja seurausten vakavuus kohtaavat Kohtalainen riski (3) -ruudussa, joten tämän perusteella voidaan todeta riskin mahdollisesti vaativan toimenpiteitä ennen tapahtuman alkua. Toimenpiteenä voi olla esimerkiksi riittävän alkusammutuskaluston varaaminen ja sijoittelu tapahtuma-alueelle.

Riskien suuruuksien edellyttämät toimenpiteet

Riskin numeerinen arvo 5 (Erittäin vakava riski):
Edellyttää välittömiä toimenpiteitä, toimintaa ei voida jatkaa tällä riskitasolla ennen määriteltyjen toimenpiteiden suorittamista

Riskin numeerinen arvo 4 (Merkittävä riski):
Edellyttää reagointia ja toimenpiteitä kiireellisesti, tapahtuman turvallisuudesta vastaavan on tärkeä arvioida tapahtuman/toiminnan keskeyttämisen tarve

Riskin numeerinen arvo 3 (Kohtalainen riski):
Riski voi edellyttää toimenpiteitä ennen kilpailun aloitusta, mutta tapahtuman turvallisuudesta vastaavan on tärkeä seurata tilannetta riskin suhteen koko tapahtuman ajan

Riskin numeerinen arvo 1-2 (Pieni tai vähäinen riski):
Riski ei edellytä välittömiä toimenpiteitä tapahtuman turvallisuuteen liittyen, mutta riski on tärkeä tiedostaa tapahtuman turvallisuussuunnittelussa