Yleisötapahtumailmoitus

Yleisötapahtuma, kuten moottoriurheilutapahtuma, vaatii usein yleisötapahtumailmoituksen tekemistä poliisille. Yleisötapahtumailmoitus vaaditaan esimerkiksi sellaisista tapahtumista, joihin täytyy Pelastuslain mukaisesti laatia pelastussuunnitelma sekä tapahtumista, jotka vaativat järjestyksenvalvontaa tai liikenteenohjausta. Tarkemmin ilmoitusvelvollisuudesta voit lukea Poliisin verkkosivuilta kohdasta Yleisötilaisuudet.

Yleisötapahtumailmoituksen voi tehdä poliisin sähköisessä asiointipalvelussa tai poliisin verkkosivuilta löytyvällä lomakkeella. Yleisötapahtumailmoitus tulee tehdä vähintään viittä (5) vuorokautta ennen tapahtumaa kyseisen tapahtuma-alueen poliisilaitokselle. Suosittelemme tekemään ilmoituksen jo muutamia viikkoja tai kuukautta ennen tapahtumaa, jotta poliisi ehtii käsittelemään sen hyvissä ajoin ennen tapahtumaa.

Yleisötapahtumailmoituksen liitteeksi vaaditaan esimerkiksi turvallisuus- ja pelastussuunnitelma, tapahtuma-alueen käyttöön oikeuttavat luvat (esim. maanomistajan lupa), meluilmoituksesta tehty viranomaispäätös sekä Moottoriliiton kilpailulupa/vastuuvakuutustodistus.