Moottoriliiton liittokokous pidettiin Helsingissä 5.5.2024

5.5.2024

Suomen Moottoriliiton sääntömääräinen liittokokous oli kutsuttu koolle Helsinkiin sunnuntaina 5.5.2024. Kokouksessa valittiin Moottoriliitolle uudet hallituksen jäsenet, hyväksyttiin hallituksen esitys sääntömuutoksesta sekä jäsenmaksuista. Liittokokous hyväksyi hallituksen esitykset luottamushenkilöiden matkakorvauksista. Liittokokous on Moottoriliiton korkein päättävä elin ja on ilo huomata, että Moottoriliiton tekemä työ kiinnostaa ja hallitukseen oli taas ehdolla hieno määrä jäsenkerhojen asettamia ehdokkaista!

Teksti ja kuva: Kaisa Lökfors

Liittokokouksessa hallituksesta paikalla vasemmalta oikealle: Uudelleen valittu puheenjohtaja Erkki Heikkinen, ylärivissä Markku Nissinen, Jukka Lainkari, kokouksen puheenjohtajana toiminut kunniapuheenjohtaja Juhani Halme, 1. varapuheenjohtaja Henri Saari. Alarivissä Jonna Kyllästinen, 2. varapuheenjohtaja Outi Kalliomäki, Jari Heinilä, Jarkko Nikkinen ja Pekka Kulju.

Sunnuntaille koolle kutsuttu liittokokous pidettiin Haagassa, Helsingissä. Moottoriliiton puheenjohtaja avasi kokouksen muutamalla sanalla strategiasta ja ryhtiliikkeestä, jonka meidän kaikkien tulisi tehdä yleisen keskustelukulttuurin ja somekäyttäytymisen kanssa. Viime aikoina henkilöön menevää ja hyvinkin rankka keskustelu on ajanut aktiivisia tekijöitä pois luottamustehtävistä Moottoriliitossa.

Kokouksen puheenjohtajaksi valittiin kunniapuheenjohtaja Juhani Halme ja kokouksen sääntömääräiset asiat käsiteltiin asianmukaisesti. Paikalla oli 53 henkeä edustamassa jäsenkerhoja, toimiston henkilökuntaa sekä hallitusta. Liittokokoukseen pystyi osallistua etänä, mikäli oli näin ilmoittautuessa kertonut.

Vuosikertomus vuodelta 2023 ja tilinpäätös käsiteltiin kokouksessa ja jäsenistölle annettiin hyvä ja kattava selostus liiton toiminnasta ja taloudesta menneeltä vuodelta.

Liittokokous hyväksyi esityksen hallituksen jäsenten matkakorvauksesta ja sitä korotettiin 0,36 €/km 0,42 €/km ja samaa käytäntöä sovelletaan muihinkin luottamushenkilöiden matkakorvauksiin jatkossa.

Hallituksen esitys yhdistyksen sääntömuutoksesta hyväksyttiin ja vahvistettiin liittomaksut seuraavalle kahdelle vuodelle. Tämä muutos on hyvä, sillä näin jäsenkerhot voivat paremmin ennakoida mahdollisia muutoksia hyvissä ajoin ennen toimikauden alkua. Korotuspaine perusteltiin liittokokoukselle yleisen hintatason nousun ja valtion avustusten pienenemisten takia.

Liittokokous valitsi Erkki Heikkisen jatkokaudelle puheenjohtajaksi. Heikkisellä ei ollut vastaehdokkaita. Onnittelut jatkokaudesta ja Heikkinen jatkaa Moottoriliiton puheenjohtajana seuraavat kaksi vuotta.

Liiton 2. varapuheenjohtajaksi valittiin Outi Kalliomäki, Hämeen Moottorikerhosta. Kalliomäellä ei ollut vastaehdokkaita. Onnittelut ja antoisaa hallitustyöskentelyä seuraavalle kaksivuotiskaudelle.

Liiton hallitukseen oli avoinna kuusi avointa paikkaa erovuoroisten tilalle ja lisäksi 1 yhden vuoden hallituspaikka. Hallitukseen oli pyrkimässä 10 ehdokasta. Jännittävän vaalin jälkeen Suomen Moottoriliiton hallitukseen valittiin:

1. Jonna Kyllästinen, Keski-Suomen Moottorikerho ry, 49 ääntä

2. Jukka Lainkari, Lapin Moottorikelkkailijat ry, 49 ääntä

3. Markku Nissinen, Ylä-Savon Moottorikerho ry, 41 ääntä

4. Marjaana Pakkanen, Imatran Moottorikerho ry, 40 ääntä

5. Juuso Pulliainen, Vantaan Moottorikerho ry, 37 ääntä

6. Niko Tynnilä, Espoon Moottorikerho ry, 16 ääntä

7. Jarkko Nikkinen, Kiteen Moottoripyöräklubi ry, 15 ääntä (yhden vuoden hallituspaikka)

Onnittelut kaikille valituille hallitusjäsenille!

Moottoriliiton toiminnantarkastajana pitkään toiminut Kalevi Kyyhkynen jättäytyy pois tehtävästä vuoden 2024 jälkeen. Kiitokset Kaleville näistä vuosista. Liittokokous valitsi hallituksen esityksen mukaan uudeksi toiminnantarkastajaksi Sirpa Nuuttilan.

Liittokokous käsitteli Karkkilan Moottorikerhon esityksen tai pikemminkin kysymyksen kioskien johtoryhmää ja sen toimintaa. Karkkilan Moottorikerholta ei ollut kokouksessa paikalla edustajaa esittelemään esitystä. Hallituksen vastaus käytiin läpi, eikä liittokokouksella ollut asiaan lisättävää.

Hyvinkään Moottorikerhon esitys sääntömuutokseksi meni liittokokouksen äänestykseen. Myöskään Hyvinkään Moottorikerhon edustusta ei ollut paikalla kokouksessa. Liittokokous äänesti 100 % hallituksen vastauksen puolesta. Esitystä ei hyväksytty.

Moottoriliitolla on jälleen uusia jäseniä hallituksessaan ja hallitus järjestäytyy uudella kokoonpanolla 22.5. Me Moottoriliittona jatkamme puheenjohtaja Heikkisen johdolla moottoriurheiluun ja harrastamiseen liittyvien asioiden edistämistä ja kehittämistä jäsenkerhojemme kanssa. Onnittelut kaikille valituille sekä kiitos kaikille hallitustyöstä pois jääville henkilöille panoksestanne suomalaiselle moottoriurheilulle. Tästä on hyvä jatkaa hyvin alkanutta kesäkautta ja vuotta uusien hallitusjäsenten täydentämän hallituksen johdolla!