Motocrossin MM-kilpailu Vantaalle

15.6.2023

Tiedote 15.6.2023 - julkaisuvapaa

Motocrossin MM-sarjan promoottori Infront Moto Racing on hetki sitten vahvistanut motocrossin Suomen MM-kilpailun uuden kisapaikan.

Kuva: Jani Hovi

Teksti: Vantaan Moottorikerhon tiedotus

Kuvateksti: Jere Haavisto ja muut suomalaiset huiput pääsevät taistelemaan MM-pisteistä Vantaalla.

Lahden kaupungin omistama KOKO Lahti Oy ilmoitti vetäytyvänsä Suomen MXGP:n järjestämisestä toukokuun lopussa. Sen jälkeen kilpailun järjestämiseksi on etsitty erilaisia vaihtoehtoja Suomen Moottoriliiton ja sen omistaman Finnmotorace Oy:n toimesta.

- Etsimme erilaisia vaihtoehtoja, jotta kilpailu olisi pystytty järjestämään viime vuoden tapaan Hyvinkäällä. Valitettavasti sitä ei kuitenkaan saatu onnistumaan, kertoo Suomen Moottoriliiton puheenjohtaja Erkki Heikkinen.

Kun tämä tieto saavutti MM-sarjan promoottorin Infront Moto Racingin, sieltä ehdotettiin kilpailupaikaksi Vantaan rataa, jossa järjestettiin onnistuneesti viime kesänä motocrossin nuorten MM-kilpailu.

- Me kerroimme tämän Infrontin viestin Vantaan Moottorikerhon puheenjohtajalle Janne Leanderille, ja sen jälkeen asiat lähtivät nopeasti eteenpäin. Onkin ollut todella helppo hoitaa asiaa sen jälkeen, kun paikallinen kerho on ollut motivoitunut kilpailun järjestämiseen, Heikkinen jatkaa.

Infrontin ehdotus tuli Vantaan Moottorikerholle reilu viikko sitten, jonka jälkeen käynnistyi selvitystyö.

- Oli tietysti hienoa kuulla, että meitä pyydettiin kisaisännäksi. Rupesimme heti kartoittamaan, miten pystyisimme järjestämään kilpailun, sillä ymmärsimme heti kilpailun arvon. On kunnia-asia, että Suomeen saadaan MM-motocrosskilpailu. Vielä suurempi kunnia on sen ajaminen Vantaalla, etenkin kun ottaa huomioon, että kerhomme juhlii tänä vuonna 70-vuotista taivaltaan, kertoo Vantaan Moottorikerhon puheenjohtaja Janne Leander.

Vantaan Moottorikerhon hallitus teki tiistai-illalla lopullisen päätöksen kilpailun järjestämisestä, ja kilpailun konkreettiset järjestelyt pääsevät käynnistymään. Aikaa ei ole paljon, sillä kilpailu ajetaan jo 29.–30. heinäkuuta.

- Kiire asioiden kanssa tulee, se on selvää. On myös selvää, että me emme selviä yksittäisenä kerhona kaikesta työstä. Tarvitsemme muiden kerhojen ja harrastajien apua, jotta tapahtuma pystytään toteuttamaan. Uskon kuitenkin, että saamme apua muilta kerhoilta, sillä varmasti muutkin ymmärtävät miten merkittävää MM-kilpailun järjestäminen Suomessa on, Leander päättää.

Vantaan Vauhtikeskuksen motocrossradan ja sen varikkoalueen vaatimia muutostöitä ryhdytään kartoittamaan jo perjantaina 16.6. MM-sarjaa hallinnoivan Infront Moto Racingin toimesta.

Motocrossin MM-osakilpailu ajetaan Vauhtikeskuksessa 29.–30.7. Kilpailussa ovat mukana MXGP- ja MX2-luokat.

Lisätietojen antajat:

Erkki Heikkinen, Moottoriliiton puheenjohtaja