MXGP on koko Suomen hanke – tervetuloa mukaan!

16.6.2023

Nyt kaikilla halukkailla on mahdollisuus lähteä toteuttamaan Suomen moottoripyöräurheilun kesän päätapahtumaa, motocrossin MM-osakilpailua. Me tarvitsemme kaikkien apua siinä, jotta tapahtumasta saadaan onnistunut ja jotta näemme MXGP:n Suomessa myös tulevina vuosina.

Toukokuun lopussa tullut tieto Suomen MXGP:n mahdollisesta peruuntumisesta tuntui koko maan mp-urheilun kannalta musertavalta. Selvitystyötä mahdollisesta uudesta järjestäjästä teki niin Suomen Moottoriliitto, kuin MM-sarjan promoottori Infront Moto Racing.

Vantaan Moottorikerholle tarjottiin Infrontin puolelta roolia toimia kilpailun järjestäjänä, joka olikin meille kunnia asia. Samalla tiedostimme kilpailun merkityksen Suomen motocrossille ja sen tulevaisuudelle. Vajaan kahden viikon aikana selvitimme mahdollisuudet niin Vantaan kaupungin, kuin kriittisten resurssien kannan. Päätöksen ”eräpäivä” oli tiistaina 13.6. Eli vain yhdeksän täyttä vuorokautta ensimmäisen soiton jälkeen. VMK:n hallitus seisoi yksimielisesti hankkeen takana ja päätimme tarttua lapioon tiedostaen, että yksin emme selviä.

Totesimme yhteen ääneen, että meidän tehtävänämme on saada kaikki mukaan ja välittää kutsuhuuto koko suomalaiselle mp-kansalle. Vain yhdessä voimme pitää kiinni Suomen kansainvälisestä maineesta luotettavana kisojen järjestäjänä.

Niinpä me, entinen ja nykyinen VMK:n puheenjohtaja, sekä Vantaan hallitus & järjestelytoimikunta haastammekin kaikki mukaan tekemään mahdottomasta mahdollisen. Jokaisen panosta tarvitaan kisan järjestämiseen. Laji-ihmisiä tarvitaan niin toteuttamiseen, tietoisuuden levittämiseen kuin katsojiksi.

Vapaaehtoisia tarvitaan kisaviikonloppuna noin 200 per päivä niin monimuotoisiin tehtäviin. Ja heti kärkeen on hyvä huomioida, että tänä vuonna MXGP päivät ovat merkittävästi viimevuotista lyhyempiä, kun EM-luokkia ei Suomeen saatu ja Vantaan Vauhtikeskuksessa kilpaa ajavat vain MX1 ja MX2 luokat.

Ilmoittaudu perheen, kerhon tai ajoporukan kanssa mukaan kansallisiin talkoisiin osoitteessa https://www.moottoriliitto.fi/jasenkerhoille/kilpailujen-jarjestaminen/talkoolaiset/ (valikosta MXGP Vantaa.)

Etäämmältä tuleville tarjoamme leiriytymispaikan sähköillä, suihkut, ruuat ja kuninkuusluokkien tunnelman lähietäisyydeltä. Ja ennen kaikkea tarjoamme kaikille mahdollisuuden olla mukana tapahtumassa, joka yhdistää meidät kaikki.

Tartu sinäkin suomalaisen motocrossin yhteiseen lapioon ja ilmoittaudu mukaan.

Vantaan MM-motocross ajetaan Vantaan Vauhtikeskuksessa 29.–30.7.

MXGP terveisin

Janne Leander & Pasi Jaatinen & VMK hallitus