Opiskelumahdollisuuksia huippu- ja ammattiurheilijoille, katsaus liikunta-alan koulutuksiin sekä moottoriliiton valmentajakoulutukseen

31.3.2022

Urheile, kehitä vielä omaakin urheiluosaamistasi urheilu-urasi aikana ja rakenna samalla tulevaisuuttasi työskentelyyn esimerkiksi valmennuksen parissa tai muuten liikunta-alalla.

Moottoriurheilussa on usein hankalaa yhdistää huippu- ja ammattiurheilu samanaikaiseen opiskeluun. Nyt on kuitenkin koko ajan enemmän ja enemmän huippu- ja ammattiurheilijoille räätälöityjä koulutuksia, jotka jopa tehostavat omaa urheilu-uraa eteenpäin.

Miksi kouluttautua?

Huippu-urheilijalla on vahva näkemys ja kokemus sekä paljon lajitietoa ja -taitoa omasta urheilu-urastaan, jota voi hyödyntää myös valmennuksessa. Toisaalta se on vain yhdestä näkökulmasta, ja kokemus yhdenlaisesta urheilijan polusta, mikä tekee usein valmentamisen aloittamisen haasteelliseksi. Jokaisella huippu-urheilijalla on kuitenkin omanlainen ja toisista erilainen urheilijan polkunsa. Huippu-urheilijan ei oman urheilu-uran aikana tarvitse ottaa huomioon ja ymmärtää toisten urheilijoiden näkemyksiä harjoittelusta tai muista valmennukseen liittyvistä asioista muuten kuin että tärkeintä on löytää itselle sopivat toimintatavat.

Valmentaessa taas on ensiarvoisen tärkeää ymmärtää erilaisten urheilijoiden näkemykset ja toimintatavat ja auttaa niitä hyödyntäen erilaisia yksilöitä suoriutumaan mahdollisimman hyvin. Sama pätee lajin perustaitoja opettaessa esimerkiksi lapsille ja nuorille.

Urheilu-ura kehittää osittain valmennustietoutta ja urheilija toimii mahdollisesti usean valmentajan kanssa nähden erilaisia valmennustyylejä. Huippu-urheilija ei kuitenkaan itsestäänselvyytenä ole osaava valmentaja, ja valmennustaitoa ei urheilu kehitä. Koulutus laajentaa sekä tietoa, osaamista ja näkemystä ja opettaa mm. kuinka siirtää omaa tietoa muille. Koulutus auttaa kehittämään omaa ajattelua ja löytämään itselleen uusia ajattelumalleja tehokkaampaan harjoitteluun ja valmentamiseen.

Huippu-urheilijoille suunnattuja koulutuksia (lisätietoja saat klikkaamalla koulutusta):

Liikunnanohjauksen perustutkinto ammattiurheilijoille Vierumäellä

Pajulahden Personal Trainer -koulutus huippu-urheilijoille

Suomen Valmentajien Urheilijasta Valmentajaksi -koulutus Varalassa

Lisäksi urheiluopistot ja liikunnan aluejärjestöt järjestävät monipuolista liikunta-alan koulutusta. Urheilujärjestöille suunnatuista ohjaaja- ja valmentajakoulutuksista löytyy lisätietoja napsauttamalla tästä.

Suomen Moottoriliiton valmentajakoulutus alkaa myös vuoden 2022 loppupuolella ja tällä hetkellä on meneillään koulutuksen suunnitteluvaihe ja koulutusmateriaalien rakentaminen. Koulutus keskittyy lajivalmennukseen ja toimii vuorovaikutuksessa muiden koulutusten kanssa täydentäen toinen toisiaan.