Valmennusrahaston urheilijat & taustajoukot!

11.11.2022

Talvilajien urheilijoilla alkaa starttiviiva jo kutitella jalkojen alla ja kesälajeilla harjoituskausi kovassa käynnissä. Hiihtäjät pääsivätkin jo kauden avaamaan.

Heti alkuun tiedoksi kaikille yhteisesti, että Verohallinto teki syksyllä tarkastusta muutaman urheilijan kululaskuihin liittyen. Kaikki oli hienosti kunnossa, mutta hyvä muistutus meille kaikille siitä, että huolehditaan yhdessä laskujen asianmukaisuudesta. Erityissyynissä olivat kuitit ja kilometriveloitusten osalta tarkat matkareitit.

Alla lisäksi muutamia ajankohtaisia asioita ja muistutuksia:

Saldot / saldoraportit

- Meillä on aika paljon sopimuksettomia ja epäselviä suorituksia tilillä. Seuraattehan aktiivisesti omaa saldoanne saldoraportin avulla ja tiedustelette mahdollisia puuttuvia suorituksia. Ja muistutuksena, että urheilija saa yrityksen maksaman suorituksen käyttöönsä vasta, kun meillä on allekirjoitettu sopimus. Pyritään huolehtimaan, että ennen tilinpäätöshetkeä (31.12) olisi mahdollisimman vähän epäselvää tavaraa.

M2

- Mikäli teillä on liitteenä esim. normaali lasku, niin se vaatii aina rinnalle myös maksutositteen (todiste, että lasku on myös maksettu). Ja vastaavasti toisinpäin, pelkkä tiliotteen kopio ei riitä, vaan pitää olla myös kuitti / lasku, että mitä on ostettu.

- Muistattehan jokaisen matkan ja kulun kohdalla kirjoittaa tarpeeksi kattava selite M2:een. Hyvänä ohjenuorana toimii, että ”täysin urheilusta tietämätön henkilökin pystyy selitteen perusteella liittämään kulun urheilusta johtuvaksi”.

- Toivoisimme, että liitätte jokaisen kuitin itse kulun kohdalle --> nopeuttaa käsittelyä

- Laskun kiertoa pystyt seuraamaan itse avaamalla laskun ja klikkaamalla ”Hyväksyntäketju”-kohtaa. Siellä lukee henkilö, jolla lasku sillä hetkellä on tarkastettavana sekä myös mahdolliset kommentit laskuun liittyen.

- Lisääthän ulkomaan harjoitusleiriin liittyen aina harjoituspäiväkirjan

- Ethän lähetä laskuasi tarkistettavaksi, mikäli tiedät ettei ole saldoa eikä sitä ole lähiaikoina tulossa. Voit tehdä laskun, mutta jätäthän sen toistaiseksi lähettämättä eteenpäin. Tavoitteena nopeuttaa laskujen käsittelyä.

VismaSign

- Käytössämme on VismaSign-lomakkeet, jotka ovat käytössänne nettisivuillamme

- Muistattehan tuplatarkistaa sopimuksien allekirjoittajien nimet ja sähköpostiosoitteet

- Kun käytätte linkkejä, niin allekirjoitetut sopimukset tulevat meille automaattisesti, joten niitä ei tarvitse erikseen lähettää. Hoidamme myös muistutukset, mikäli allekirjoituksia jää roikkumaan

- Täysi-ikäinen urheilija allekirjoittaa itse sopimuksensa

- Mikäli teette itse / omiin pohjiinne kolmikantasopimuksia, niin muistattehan vaihtaa säätiön nimeksi Suomen Urheilun tukisäätiö (y-tunnus: 3143471-7). Edelleen tulee sopimuksia vanhojen säätiöiden nimillä. (Suomen Urheilijoiden tukisäätiö tai Suomen Hiihtourheilun kannatussäätiö)

Laskutus

- Sopimuksien laskutuspyynnöt: laskutamme urheilijan pyynnöstä yli 500€ allekirjoitetut sopimukset à laskutuspyyntö vasta, kun sopimus on allekirjoitettu

- Ilmoitettava seuraavat tiedot: Yhteistyökumppani, y-tunnus, laskutusosoite, laskutettava summa, eräpäivä, mahdollinen viitetieto

- Hoidamme muistuttamisen suoraan järjestelmästä, mikäli maksu jää eräpäivän jälkeen roikkumaan.

Olettehan meihin yhteydessä matalalla kynnyksellä, niin autamme parhaamme mukaan. Ja palautetta toivomme myös kovasti ja erityisesti kehitysehdotuksia. Keväällä palaamme taas palautekyselyn merkeissä.

Valmennusrahaston nettisivut: https://www.olympiakomitea.fi/huippu-urheilu/huippuvaiheen-ohjelma/urheilijat/valmennusrahasto/

Saldotiedustelut ja muu päivittäinen viestintä normaalisti: valmennusrahasto@olympiakomitea.fi

Tsemppiä loppuvuoteen!

Terveisin Perttu & Marika